Jonnes journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Jonne
Posts: 1
Joined: Sat 26 Oct 2013, 09:38
Location: Tönsberg, Norge

Jonnes journal

Post by Jonne »

Dåså. Mästarminne here we come! Ironiskt nog så kommer jag inte ihåg hur jag halkade in på det hela, men jag beställde Mattias e-bok och fick blodad tand så blev glatt överraskad när jag hittade mig fram hit. Jag jobbar med väldigt tekniska saker och stora dokumentationsmängder och ser detta som en extrem fördel i arbetslivet. För att inte tala om privat. Jag är en sådan där som har ett hav av gula lappar. Hur skönt skulle det inte vara att bli av med allt sådant?
Så nu ska vi ge detta en ärlig chans och följa kursmaterial och instruktioner till punkt och pricka.

Lektion 1
Började med första lektionen idag. Kände igen alla koncept från boken, men som man brukar göra när man läser något lite sporadiskt så hade jag inte gjort övningarna ordentligt när jag läste boken <insert random excuse here>.

Men nu körde jag verkligen igenom alla. Det tog ett par försök att få till visualiseringen. tämligen övertygad dock att det kommer att bli en naturlig reflex ganska omgående efter lite träning. Märktes stor skillnad när man började. Måste föresten ge en komplimang till vem som än hade designat allra första testet där man skulle lära in 20 siffror utan någon träning. Sällan har jag känt mig så misslyckad :)

Märkte att cicero metoden nästan var skrämmande effektiv. VEM hade trott att man skulle kunna komma ihåg 25 saker på ett bräde! Good times.

Alla fyra övningar gick över förväntan. Sen var det dags för den alfanumeriska koden. Kan ju säga att det var långt ifrån tillfredsställande resultat på den. Har suttit lääänge och tragglat fram och tillbaka. Gick relativt fort dock att lära in 0-9. Men att lära sig koda upp tvåsiffriga tal var ett <insert random svordom>. Till slut bestämde jag mig för att gå vidare, men det var ju någon som hade varit finnurlig och satt en timelimit på när man kunde dra igång nästa lektion :) Så jag bestämde mig för att göra en liten kodsnutt som kunde hjälpa mig att träna istället. Snabbt kodad sida för mitt eget bruk på android och chrome så ta det för vad det är.

Den som vill kika finner det här: http://jonne.net/memory/random.php

Man kan välja att utgå från text, siffror eller båda. Default så tar det 3 sekunder innan svaret visas. Kan ändras på de självförklarande länkarna. Efter 2 sekunder visas en ny automatiskt. Vill man inte att det laddar automatiskt så klickar man "stop auto-reload" och då kan man klicka på den övre texten/talet för att ladda en ny istället.
Eftersom jag reser väldigt mycket men inte alltid har ork att ta fram datorn så tänkte jag använda detta i mobilen under dötiden man har på dagarna. Kom med input om det finns intresse. Märkt en stor skillnad på ett par timmars träning så nu börjar det sitta lite bättre. Känns som om detta är en sådan sak som man kan sitta och träna på ganska mycket.

//Jonne
Post Reply