Lite om och men efter kursstart

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Lite om och men efter kursstart

Post by Ajminsko »

Hej! Mitt första inlägg och tyvärr är det med lite om och men. Men jag sa försöka formulera det smidigt så man slipper få stämpel som tjurskalle redan på första inlägget. Hursomhelst, jag har lite "invändningar" mot hur kursen beskrivs innan man köpt den vs efteråt. Jag skriver på forumet eftersom jag frågat många gånger via mail och formuläret på hemsidan utan att få svar.
När jag köpte kursen var det utifrån kursbeskrivningen: "60 lektioner som tar ca 1-2tim var". Då var min tanke att jag visst kan undvara 1-2tim 3ggr i veckan. I introduktionen i första lektionen ändras det då till att "textläsning och förståelse inte räknas med i den tiden".
Detta är en ganska kraftig utvidgning av tidsåtgången för kursen. Läsning och förståelse tar en del tid (iaf för mig) då det är många nya begrepp. Även om tiden för själva övningarna aldrig överskridit 2tim har ändå de första två lektionerna tagit ca 3-4 tim totalt.
I min vardag är det långt svårare att hitta 3tim sammanlagd tid till varje kurs än 1-2tim. Delar jag upp lektionerna på två tillfällen måste jag köra 6dgr/veckan för att hinna med minimum om 3 lektioner i veckan.
Jag vill gärna poängtera igen att jag varken är arg eller bitter, men försöker bara lösa en situation jag inte riktigt räknat med.
Samtidigt som jag vill uppmana till att kursbeskrivningen ändras. Om lästid etc. inte räknas med i de 1-2tim är det inte rimligt att skriva att varje lektion tar ca 1-2tim. Det borde snarare stå att den tar ca 3-4tim?
Annars inga invändningar...... :mrgreen:
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Mattias »

Hej Ajminsko!

Vi pratade ju i telefon i förmiddags, men jag svarar här ändå för andra som kanske undrar :)

Jag har precis blivit pappa för andra gången, så allt har varit lite upp-och-ner här, men nu är vi tillbaka på fötter igen. Jag ber om ursäkt för ett par missade mail.

Jag har nu förtydligat på hemsidan att varje lektion tar i genomsnitt 1-2 timmar. I den första kursmodulen kan de ta lite längre tid innan man får in snitsen, men senare i kursen kommer många lektioner att gå bra mycket snabbare, så man landar ändå ungefär där i genomsnittet.

Med det sagt behöver man inte göra lektionerna i en sittning. Det fungerar mycket bra att själv besttämma hur mycket tid man har att avsätta under sin dag, och så tränar man då och plockar upp nästa dag var man slutade. Det viktiga är att det blir regelbundet, sen behöver man inte stirra sig blind på exakt hur många lektioner det blir varje enskild vecka. Det är riktlinjer vi ger, men det är ingen knivskarp magisk gräns. Det viktiga är att träna regelbundet och hela tiden fortsätta framåt. Eftersom kursen inte är tidsbegränsad så kan man då vara säker på att komma i mål.

Allt går att lösa. Hör av er när det dyker upp funderingar.

Lycka till! :)
/Mattias
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Ajminsko »

Tänkte precis svara på frågan här eftersom vi som sagt redan pratats vid. Men nu hann du före.. =)
Så jag har väl inget att tillägga annat än att du ska ha stort tack för hjälpen, och lycka till med de små!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Mattias »

Tack själv! :)
/M
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Lite om och men efter kursstart, lektionstid

Post by Mimmi »

Hej!
När det gäller kurstid/ lektionstid så skulle föreslå följande:
Det gäller att mer uttryckligt poängtera att man kan starta timern och mata fram sig i
fönstret bara för att bläddra, och man bör skilja på det jag själv numera kallar
övningar
och som kan repeteras så mycket som det bara går (ofta en process som jag kallar
dygn1-dygn2-dygn3-dygn4) under vilka man aktualiserar för reflex enligt anvisningar och som görs
med med timern off. Och det jag numera kallar
uppgifter
och där man klickar igång timern med start och sedan gör själva uppgiften (som ej ska repeteras
efter alla infoelement är aktualiserade och 'ut-matade' helt rätt en gång. )
Då stannar man timern och antecknar ev. i sin journal den tid som uppgiften tog.
Efter lite träning med start och stopp med timern så kommer den tid som timern räknar ner att
i stort reflektera den tid som uppgifterna tar.

När det gäller själva den tid man behöver avsätta så är det nog bäst att avsätta samma klocktid
(1h?) varje dag och tugga på. Det är så bra att sova på saken. Man hittar snart sin 'krispighetstid' den kan infalla mellan 0400 0500 och frammåt - den tiden märker man själv efter ett tag...
Hänvisningar till handboken kan man ju läsa off-line.
Om man skulle komma till en uppgift utan att kunna hinna på den reserverade tiden den så slutar man sin klektion för dagen och börjar med uppgiften nästa pass. Det gäller att skaffa enkla och roliga vanor.
Det sparar också mycket besvär om man ser till att alla figurkoder verkligen är saker/ föremål/ som gärna går
att hålla i handen och att de är rätt enkla.
När jag tittar på förslagen i Referenslistan (som jag kallar den) så är de ju bara förslag och jag har rensat ut alla djur och
kroppsdelar: hund kan bli hundkoppel, osv. bara för att få bra figurer med pregnanta konturer.

Eftersom de ska kedjas till stödfigurer eller basdelar och ska bibehållas oförändrade så kan man ta det mycket lugnt och tänka igenom lämpliga benämningar.

Så det ska vara enkla föremål enkla att visualisera: osthyvel, potatisskalare, hårnål (istället för hår),
rävsax (istället för levande räv med egen vilja).
Ett tips är att ta ett kalkylark eller en txt fil
och med ett tal per rad mata in olika förslag för att se vad som verkar bäst.
Benämningarna får gärna vara många bokstäver om det blir en bra figurkod dvs. en som 'sitter' bra.
Alltså
hårnål, hårspänne, hårkam, hörlur, ....
figurerna ska ge bra konturer som skiljer sig åt vid kedjning med kedjningslocus (stödfigur, basdel).

Man kan säga om GMS att det troligen är det bästa system att memrera och aktualisera som finns att tillgå idag
och det gäller bara att utveckla pedagogiken under tiden så har man ju tillgång till personlig coachning.
Ofta finns saker beskrivna på olika sätt i olika delar av kursen så det gälle att ta den bästa beskrivningen och
upprepa just den. Jag säger numera bara visualisera och föreställningsförmåga, och skippar 'se för sitt inre' 'i sin fantasi'
mfl. mfl. konsekvens är bra vid såväl memorering som inlärning.

Det finns således knappast något alternativ till GMS som system idag. Mattias har ju skrivit två böcker för att
göra det möjligt att få fler synpunkter. Han måste verkligen ha gort ett hästarbete.
Hur han plågat sig med konsonanten C är ju enastående - jag misstänker att det ryska originalet spökar igenom den
engelska översättningen ... C uttalas ju som S på ryska och ... ja.

Själv började jag med kursen för mer än 2,5 år sedan. Och insåg allt eftersom att metoden är bra bara att jag är så
pass bekväm av mig att jag vägrar att ens göra uppgifter med infoelement som jag är ointresserad av.

Jag har således hållit på att samla mod och förståelse för att våga köra mitt eget race.
Så har jag skippat alla tresiffriga figurkoder till senare (efter lektion 60) om jag skulle behöva dem.

Jag har också ändrat alla koda(siffra-till-konsonant) och lyckats att pussla så att jag går efter formlikhet mellan
siffra och konsonant - och använder gemener mest istället för versaler.
DeNNa variaNt går att lära på Några Få minuter och jag kan öva mig att koDa bara på kul.
0e22a 7a7ia26 8å7 a66 1ä7a 9å 2å87 4å 3i2u6e7 o04 1a8 7a2 ö7a 3i8 a66 7o0a 6a7a på 7u1.

Stödfigurerna får gärna vara mer inecklade eftersom de ofta fungerar som baser med två eller flera basdelar.

Sen tycker jag att man borde lära sig att använda MM (MemoryMaster) redan från start.
Det tog nämligen lång tid för mig att förstå att man på ena sidan av korten (ev. tommavisitkortark) skriver ut de
tvåsiffriga talen snyggt och på andra sidan så skriver man benämningen på den figur som man valt.

Jag labbade dessförinnan med att hämta hem figurer från nätet (Google bilder).
En annan sak är att alla tal 00 till 99 måste man lära sig per reflex (aktualiseringstid under sekunden). Om bara
ett enda tal är oklart så är det som att skriva på ett tangentbord med en trasig tangent; alltså: alla figurkoder
måste man lära sig.

En oklarhet är detta med stödfigurer. Detta måste rättas till:
Man bör för varje lektion välja så att man likt med figurkoderna lär 10 nya stödfigurer cicero.
Så när man är på lektion 30 så bör man ha 300 stödfigurer, och man övar med MM.

Jag har haft så dåligt lokalsinne att cicerofigurerna beredde mig stora svårigheter. Och rumen jag använde
möblerades om och ... så det gäller att man skriver upp sitt urval på ett kalkylark med en stödfigur per rad.
Sen kan man (om så behövs för annat än talmemorering) i följande kolumner skriva in de basdelar som man
väljer för var stödfigur som bas.

.... Ja detta var en del som jag samlat på mig och jag rekommenderar varmt att man försöker att som memoreringsövning
att memorera
de lokaliseringsmetoder,
de kodmetoder,
de kedjningsmetoder och
de aktualiseringsmetoder som beskrivs i handboken.
de träningsmetoder som framgår av kurs och handbok
de 12 Mentala övningarnas rubriknamn som figurer
Detta för att citera ''gå från helheten [- överblicken] till delarna''

Jag är ju helt ointresserad av att tävla i minne, så därför så kan jag lägga upp kursen som det behagar mig.
Jag samlar på mig sådant jag vill memorera och ersätter de infoelement som finns i modul,2, databas med
eget material för de adresser x.y.z som pekar in mot info och dessas infoelement.

Eftersom testet i L24 bara ger dessa adresser i en ?slumpmässig? ordning, så går ju vad som helst att testa som man memorerat även om man lägger in eget material. Alla adresser finns ju publikt på skolans webb så det är ju bara
att bygga sin egen databas med det man vill byta ut till istället.

Ja detta var en hel del ... kolla gärna också de fåtal andra inlägg som jag gjort här (om z3 hr,2s) och shejpningens 10
lagar.
Och som en varm rekommendation:
Skriv en journal/dagbok löpande
Om man drar sig för att skriva på forumet: använd en enkel txt-fil där går det lätt att datera med <F5>tangenten
så man direkt får år månad dag och klockslag. Det är rent magiskt vad en datering och några korta anteckningsord kan
göra...

Några avslutande rekommendationer är att verkligen starta med MM från start och även att lära sig att lägga in egna textfiler (i txt-format) och ev. bildfiler. Det kan vara lite trixigt att peta i 'modules' och 'pictures', men kan ge bra
utdelning i form av bättre träningssituation.
Anteckna regelbundet
antal figurkoder avklarade
antal stödfigurer(cicero) avklarade
I antal infoelement i MM
T tid per infoelement i MM
N antal rätt i MM

Läs också gärna Mattias Journal som är mycket intressant och väl värd att läsa.
En tröst är att om man kan dra några slutsatser så behöver modul,1,som jag kallar grunderna kunna bli en väldigt rolig
modul, långt ifrån så kämpig som många verkar ha upplevt den.
Läs gärna Karen Pryors bok på svenska och kolla in shejpningens 10 lagar. Då förstår man att när man tränar så kör man
inte 20 eller 30 infoelement på raken. Man börjar med några och ökar på ... kolla på avsnittet för hur man tränar golf
det är en lysande pedagogisk beskrivning av hur man ska göra när man ska lära något nytt...

Det skulle platsa med en MM-handleding i biblioteket på svenska...

För att sammanfatta:
+skriv journal
+lär MM-så snart det bara går, även att lägga in egna txt-filer
+gör verkligen MÖ01-12 (de mentala övningarna). Jar har bearbetat texten så att de går att utföra i paktiken.
(Borde läggas i biblioteket).

Ja det var en del som jag hoppas mer är till hjälp än att det förvirrar.
Jag har ivart fall haft väldigt kul under dessa år och nu kanske jag snart är mogen att göra uppgifterna nu när
jag tycker mig precis förstå GMS-systemet och kan vara min egen coach.

Med vänliga hälsningar
/Mimmi
Inspire
Posts: 21
Joined: Mon 30 Aug 2010, 23:55

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Inspire »

Tack Mimmi för det här inlägget!
Med reservation för att jag förstod inte allt för jag är nygammal, på lektion 5, så det kommer säkert, så måste jag säga att
Du inspirera mig verkligen till att hitta mina egna figurkoder! Det finns ord som jag varit på väg att ge upp inför. Anemoner är inte still, rävar springer bort, och hår är svårt att visualisera (det ser antingen ut som baksidan på att avhugget huvud (inte trevligt) eller som en peruk.
Lycka till!
Jag kommer säkert att återvända till det här dokumentet senare och klura vidare på vad är GMStekniken egentligen, vad kan jag ha för nytta av den i mitt liv och hur kan jag göra lektionerna och övandet roligare så att jag lätt och galant tar mig igenom det här.
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Mimmi »

Hej Inspire!
Jag ser att du också är av det ädla startåret 2010. Faktum är att jag faktiskt
sedan dess har förstått att det finns olika lärstilar: Auditiva och Visuella och blandningar
däremellan. De auditiva vill bli matade i tur och ordning, medan de visuella vill ha
överblick och få ''allt'' direkt.

Jag ville ju så hjärtans gärna lära mig att memorera, fast när jag körde fast, trots
vänlig coachning, så beslutade jag mig för att ta ansvar för mitt eget lärande.

Att anordna och hålla i en kurs är ju ett jättearbete och att ev. datera upp och förbättra
kursen kan ha sina sidor. Om man ändrar på ett ställe så kanske man måste ändra på
100 ställen till (se exvis mitt förslag att noga skilja på uppgifter och övningar helt konsekvent).

Det är lite av ett moment 22. För att ha råd att ägna tid åt uppdateringar så förutsätter
det en stor tillströmning av elever. Eleverna strömmar till när det sprider sig hur bra kursen
är och att säg 80 procent av alla efter kursstar är klara inom 12 månader.
Nu saknar jag statistik, men av någon anledning så är vi två sega gummor/gubbar. Jag beslöt dock
för ett år sedan att gå igenom alla 60 lektionerna bara för att få en överblick och se hur saker
formulerades i de olika lektionerna och modulerna, för det kan variera.
Så jag har så att säga försökt att för mig själv helt privat göra den kurs som jag redan från början skulle velat ha.
Jag får ju ändå vara glad att alls ha kommit i kontakt med GMS-systemet och det är i sig
ett väl genomtänkt system. Problemet är att överföra detta till de memoreringsintresseade
studenterna.
Man har då insett att det är svårt att lära ut praktiska saker som att memorera bara med
text och därför finns coachningen, dvs. personliga tränare. Det är ju en resurs som vi som
studenter har tillgång till och därtill detta forum. Och det är ju det som ''kostar''. Det jag saknat är att kunna diskutera
ett antal detaljer på något sätt som gör att de som tvekar och behöver hjälp i första hand
söker den på studentforum, utan att i sina ansträngningar tappa fokus. Om de då i ett öppet möte råkar läsa
att några har fått ''krupp' av att svenska C (ryska S) kodar bokstaven 9 och bokstaven M kodar
siffran 0, så undrar de ju vad som är motivet. Jag skulle ju åtminstone ändra till att S kodar siffran 9
det är ju trots allt en kurs på svenska. Dock skulle det föra med sig att hela det jag kallar Referenslistan
skulle behöva sorteras om så att den nya kodningen slår igenom. Det är ju ett jätte jobb.
Å andra sidan så skulle man ju kunna sätta studenterna i arbete att genomföra sådant arbete om de har
lust och finner nöje däri. Jag gjorde en omsortering för egen del ... var jag nu har den ... fast
när man nu läser att 000 - 999 är över-överkurs så kan man ju vänta med att alls lära sig ens några
av de kodningar av tresiffriga tal som förekommer i lektionerna och istället köra en och tvåsiffriga tal.

En lösning kunde vara att ha en tråd likt den slutna tråden ''utexaminerade'' som skulle kunna kallas typ
''de som 12 mån efter kursstart fastnat nån stans på vägen''. Vi skulle ju kunna diskutera det som gjorde
att vi körde fast och det som skulle kunna förbättras. ''Inträdeskravet'' skulle vara att det en gått tid, kanske 12
månader och att vi kan resonera om hur vi ska nå målet - en avslutad kurs, vilket ju också skulle förbättra
genomströmningen och statistiken.

Jag vet en som kunde memorera 1000 decimaler av talet pi (puh) före kursen och som betalat kursavgiften men sen lagt
kursen åt sidan... och när jag erbjöd mig att dela med mig av det jag kommit fram till, så hade personen
lämnat memorering bakom sig ...

Dock finns det ju de som vill försöka att komma igenom de 60 lektionerna även om det gått ett år. De skulle
då kunna ta del av en checklista med förslag som kan ge en öppning att komma vidare.

med vänliga hälsningar
Mimmi
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Mattias »

Hej Mimmi och Inspire,

Nästa vecka är jag tillbaka på kontoret och kan vara lite mer aktiv i samtalen och förklara lite mer utförligare varför vissa saker är utformade som de är.

Med all respekt för din syn på saken Mimmi, vill jag bestämt hävda att du har missförstått vissa grundläggande pedagogiska principer för den här träningen. Vi pratade på telefon tidigt i kursen och du ville varken följa upplägget eller mina rekommendationer och då kan jag naturligtvis inte heller garantera resultat. Så vitt jag har förstått har du inte ens gjort provet i lektion 24. Och att titta igenom lektionerna framåt utan att göra övningarna för att bilda sig en överblick är totalt kontraproduktivt om man vill uppnå den faktiska färdigheten som kursen syftar till att lära ut. När man försöker förändra en kurs man själv inte har genomgått eller behärskar fullt ut, så kommer det att smyga sig in allvarliga fel. Särskilt när det handlar om ett så omfattande system som GMS. Jag ser dessa allvarliga brister i dina inlägg och vill inte att det ska skapas onödig förvirring och att folk börjar tro att detta system behöver göras om. Det finns ingen anledning till att det är utformat som det är. Jag har nu undervisat i GMS sedan 2009 och i (det oftast virtuella) mötet med studenterna kan jag säga att det finns en tanke med att pedagogiken är utformad som den är. Det har jag förstått djupare och djupare efter åren av coaching och det var inget jag riktigt hajade ens när jag själv hade gjort färdigt kursen.

Det går inte att se till sina egna önskemål och egenheter när man ska utforma en kurs som ska fungera för så många som det bara går. Ett sådant bygge måste föregås av praktisk undervisning av stora mängder elever. Det kan inte snickras ihop på egen hand utifrån en teoretisk förståelse.

Det här skriver jag i all välmening Mimmi och jag är väldigt tacksam för ditt intresse och välvilja. Tyvärr anser jag att den stundom är felriktad och vill inte att det ska gå ut över andra elever.

Med värme och respekt,
Mattias
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Larsgr »

Mimmi skrev (bland annat)
Jag gjorde en omsortering för egen del ... var jag nu har den ... fast
när man nu läser att 000 - 999 är över-överkurs så kan man ju vänta med att alls lära sig ens några
av de kodningar av tresiffriga tal som förekommer i lektionerna och istället köra en och tvåsiffriga tal.
Det här med över-överkurs... Det är sant att det är ett stort arbete att lära in 000-999, och att det
inte behövs för att behärska GMS. Men att kunna memorera 100 siffror på 33 bilder i stället för
50 är en klar vinst (kanske särskilt om man vill tävla i minne).
Jag har inte nött in de tresiffriga koderna, men lägger till dem eftersom. När ett nummer (telenummer
eller annat) ska in i skallen passar jag på att lägga till motsvarande tresiffrig sifferkod i min "ska-kunna-lista.

Lektionerna ger en försmak av hur det är att ha tresiffriga sifferkoder i skallen och det känns rätt.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lite om och men efter kursstart

Post by Mattias »

Mycket bra sätt att ta sig an dem, som du säger att ta dem allt eftersom i samband med att man har någon info att memorera. Det är också tanken med figurkodsförteckningen för tresiffriga - att kunna ha den vid sidan om under tiden man memorerar, sen kan man ju via den alfanumeriska koden läsa av det man memorerat, så sätter sig figurkoderna allt eftersom i takt med den mentala repetitionen.

Kanon!
/Mattias
Post Reply