Cicero/första bild

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
rasmus
Posts: 4
Joined: Fri 11 Dec 2009, 20:08

Cicero/första bild

Post by rasmus »

Hej

Jag lyckas ganska ofta med att få upp bilder som jag har från mitt cicerobibliotek. Jag tycker mig minnas (jag är bara på lektion 5 ;) ) att jag läst att dessa inte ska användas.
Men sen läste jag tråden om abstrakta ord och där stod det att jag kunde använda figurkoder som jag inte heller fick användas på detta sätt. frågan är helt enkelt om det går bra att använda dessa bilder om det är det första som dyker upp när jag ska visualisera och koppla?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Cicero/första bild

Post by Mattias »

Hej!

Om jag förstår dig rätt så har du två frågor:
1. Du menar att du tittar igenom Cicero-bilderna i bland, där det finns gamla kopplingar som du helst bör ska "glömma" och inte upprepa?
Det är klart att man då och då kommer att tänka på gamla kopplingar, när stimuli från dessa dyker upp. Det gör ingenting. När du senare skapa en ny koppling på denna Cicero-bild kommer den nya att bli starkare och den gamla kommer tids nog att försvinna. Under kursens gång kommer du även att öva upp en allt större kontroll övertankeförmågan, så det blir lättare och lättare att faktiska välja att inte titta igenom kopplingar du inte vill spara. Rekommenderad åtgärd: ingenting.

2. Använda siffrornas figurkoder för att memorera andra ord: Överdriv inte detta. Det är klart att om ordet 'hatt' dyker upp att du kan använda hatten som du har för talet 22. Men försök inte att översätta en massa ord till bilder för figurkoderna (detta är ju sffror). Vi måste träna på att spontant kunna visualisera vilka nya bilder som helst.

Mvh,
Mattias
Post Reply