Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av triang

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av triang

Post by Ajminsko »

Hej!
Jag har lite problem med sista övningen i Lektion 19. Egentligen ganska stora, jag förstår inte alls övningen eller beskrivningen. Undrar bara om någon annan haft problem eller förstått övningen och kan förklara?
Jag förstod föregående övning om formler och utifrån föregående text anar jag att man ska memorera genom att visualisera som en teckning?
Jag vet inte om det är mina mattekunskaper som brister, har läst Matte C men för 5 år sedan. Kanske antas det att man kan termer & begrepp jag inte kan? Förstår inte formlerna heller kan tilläggas...
I alla fall. Lite knepigt att be om hjälp när man inte vet specifikt vad man har problem med... Det inser jag.
Men samtidigt svårt att fråga om man inte ens har en början till en röd tråd...
Iaf, någon som kanske kan hjälpa till med en enklare förklaring? :oops:
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Re: Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av tr

Post by Ajminsko »

Kan försöka specificera olika delar jag inte förstår så det blir begripligt..... :)
Ovanför biten var formlerna är tecknade i rött, står det:
"Välj ut elementen från formlerna i den tecknade triangeln. Alla sammankopplade element multipliceras. De som inte är sammankopplade divideras med varandra."
Vad menas med att sammankopplade element multipliceras med varandra, och ej sammankopplade divideras?
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Re: Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av tr

Post by Ajminsko »

Följdfråga... Är det nödvändigt att förstå formlerna för att göra övningen? Ex termen "sin" i formlerna?
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av tr

Post by Linn »

Hej Peter!

Har svarat på ditt mail, men kan även skriva mitt svar här för säkerhets skull. :)

I övning 3.2.2. är det ju tänkt att man ska memorera formler för triangelns area. Då måste man först lära sig benämningar på de olika vinklarna och sidorna. När du gjort detta behöver du bara titta på de röda strecken. Du behöver inte göra någon koppling, det räcker med att du ser hur de röda strecken sitter och sedan kommer det att räcka för hjärnan att få musikinstrumentet triangel som ledtråd. Man behöver inte heller kunna någon svårare matte för att göra övningen. Om vi tar första formeln som exempel; 1/2 ah. Att man ska multiplicera med 1/2 behöver inte memoreras specifikt eftersom alla formler innehåller den faktorn, men a och h memoreras genom att du tittar på hur de röda strecken sitter. Eftersom strecken sitter ihop så kommer du att minnas att sida a och höjden ska multipliceras. I de andra formlerna där en del streck sitter skiljt från de andra tillämpar man division. Sin betyder vinkel, så t.ex. sin A = vinkel A. Men det huvudsakliga i den här övningen är att lära sig hur man gör för att lära in den här typen av information.

/Linn, Mind Academy
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av tr

Post by Larsgr »

Nja... måste nog rätta lite här.

Både sinus och dess nära släkting cosinus är funktioner.
sinus(w) eller sin(w) ger y-koordinat för en linje som lutar med vinkeln w
om linjen har längden ett.

Image

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sinus

Det hjälper förstås att veta vad formeln betyder, men å andra sidan tror jag inte
att man memorerar formler utan att förstå innehållet...
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Lektion 19, sista övningen 3.2.2. Formler för ytan av tr

Post by Linn »

Bra att du rättar mig! Jag är inte 100 på de exakt matematiska beteckningarna, finns mer till för att coacha ang. dom mer tekniska frågorna. :)
Post Reply