Fråga ang repetition efter kursen

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Fråga ang repetition efter kursen

Post by Ajminsko »

Tänkte fråga i forumet för utexaminerade studenter, men hade inte behörighet att ens se forumet. Nyfiken varför bara?
Iaf, funderat på det här med när man är klar med kursen. Jag vet att det står i FAQ att man inte behöver repetera teknikerna alls utan det räcker med att man använder dem i vardagen.
Men jag har gått och tänkt lite. Det är ju egentligen inte så mkt man använder minnet i vardagen, om man inte studerar ex. Och med alla figurkoderna, även tresiffriga, kommer det inte krävas en del repetion?
Jag ville gärna ställa frågan till utexaminerade, hur mycket tid de lägger på sånt. Det verkar lite väl otroligt för mig att man kommer ihåg alla figurkoder och tekniker för alltid när man väl lärt dem?

/Peter
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Fråga ang repetition efter kursen

Post by Linn »

Hej Peter!

Vi ville ha en plats för de som har gått alla 60 lektioner och vill ha en fortsatt diskussion utifrån de kunskaper man har då och hur man kan gå vidare, där det inte tas upp så mycket utvecklingen under kursens gång. Därför valde vi att skapa ett forum som bara utexaminerade studenter har tillgång till.

Det är ju ganska individuellt hur mycket man använder minnet i vardagen, men man lär sig ju nya saker hela tiden som man förmodligen vill minnas. :) Då har man koll på hur man skapar kopplingar mellan något nytt och något som redan finns i huvudet, för olika typer av information. Det kan vara allt från en intressant tidningsartikel till nya språkkunskaper till en historiehändelse, i princip allt man vill komma ihåg. Minnet används ju också till att just minnas t.ex. namn & ansikten, födelsedagar, koder eller i t.ex. arbetslivet; presentationer eller punkter på ett möte som man vill plocka fram direkt ur huvudet.

Hur bra man kommer komma ihåg figurkoderna beror på hur mycket man kommer att memorera siffror. Om man inte vill/behöver minnas årtal, datum, antal t.ex., men fortfarande vill ha kvar figurkoderna i huvudet kan man gå igenom dom då och då efter kursen är avslutad. Räcker med korta pass.

Jag är säker på att det finns många saker som just du vill använda ditt nu förbättrade minne till i vardagen. :)

/Linn
Ajminsko
Posts: 7
Joined: Wed 08 Jan 2014, 17:59

Re: Fråga ang repetition efter kursen

Post by Ajminsko »

Tack för svaret

/Peter
Post Reply