"Har du sett avbitartången?"

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Sofia
Posts: 27
Joined: Wed 07 Oct 2009, 11:59
Location: Linköping

"Har du sett avbitartången?"

Post by Sofia »

"Har du sett avbitartången?"

Det är en klassiker här i vårt smått kaotiska hem. Min kille kan leta sig fördärvad efter någon viktig liten pryl och så kastar han ut frågan till mig i hopp om att jag har lite koll. Och ja, jag har lärt mig att jag nästan alltid har sett avbitartången (eller vad det nu är för pryl som aktuell för stunden). Jag funderar någon sekund, trycker på ”sök” i huvudet och så dyker det upp en bild jag inte visste att jag hade registrerat därinne. Jag går ju inte runt och mediterar på avbitartången varje vaken stund direkt, så varför skulle jag egentligen hålla koll på den? Då när jag aktivt bläddrar bland bilderna i huvudet inser jag dock att jag vet precis var den är – under vardagsrumssoffan, vid det vänstra soffbenet, bredvid en gul legobit. På samma sätt ”vet” jag var senaste Galago, den röda måttsatsen och Equilibrium-filmen är.

För oss var detta länge ett vardagsmysterium.

Nu har detta inget eller allt med denna kurs att göra, beroende på hur man ser det. Hjärnans språk, ja.

Hoppas nu att ni alla överlevt sockerchock och julstress – med koncentration och hjärnceller i behåll! Personligen jobbar jag på den detaljen.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: "Har du sett avbitartången?"

Post by Mattias »

Mycket bra observation och exempel på hur kopplingarna i vår hjärna fungerar enligt 'stimulus-reaktion'-principen! När någon frågar var avbitartången ligger, visualiserar man den utan att tänka på det och ser vilken "cicero-bild" den är kopplad till.

Det här är ju också ett exempel på hur information i hjärnan "skrivs över". Man minns (förhoppningsvis) var man hade avbitartången senast. Men var låg den för fem år sedan den 17:e augusti? Garanterat överskrivet i hjärnan.

Likaså med många andra vardagliga händelser. Vi minns kanske senaste gången vi åt julskinka, men de flesta tidigare tillfällena har skrivits över.

/Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: "Har du sett avbitartången?"

Post by Mattias »

Ps. Equilibrium var bra, men Matrix var bättre :)
Sofia
Posts: 27
Joined: Wed 07 Oct 2009, 11:59
Location: Linköping

Re: "Har du sett avbitartången?"

Post by Sofia »

Matrix-filmerna bättre än Equilibrium? Ja, precis.
Vårt hem består av två kategorier film:
1) Fantastiskt bra filmer
2) Bra filmer
De filmer som tillhör första kategorin får aldrig "ben" (officiellt, that is). Det är dödsstraff på om dessa lämnar sin hylla annat än under mycket sträng kontroll. De filmer jag alls har chansen att hålla ordning på enligt stimulus-reaktion-principen tillhör således alla kategori 2. Övriga filmer står officiellt aldrig någon annanstans än i just hyllan. Inte ens när man tittar på dem (det är illusion ;-))

Julskinka. Just den informationen har jag inte "skrivit över" sedan jag var i tonåren. Fast det gör ju inte minneskvaliteten sämre. Jag minns vilket fat den brukade ligga på, vilka uppläggningsbestick som blivit utsedda till att tjänstgöra vid just skinkfatet och exakt var skinkfatet brukade stå bland julbordsdelikatesserna. Något jag lätt kan visualisera och lagra information på, alltså :-)) Kanske är det ett resultat av att delar av julfirandet alltid var så traditionsbundet, så jag behöver egentligen inte minnas en specifik julafton på 90-talet. Det kunde varit vilken julafton som helst. Copy-and-paste.

Det är spännande hur starkt man kan bära med sig minnesbilder. Jag skulle utan problem kunna använda mitt barndomsrum och skapa cicerobilder i, trots att rummet idag är något helt annat. Min kropp "hittar" fortfarande där i detta rum som inte längre är. Min arm "kan" avståndet till lådorna skrivbordshurtsen från skrivbordsstolen och den "vet" hur man sträcker sig efter sänglampans ljusknapp från barndomssängen. Lektion 29 blev lite intressant i sammanhanget.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: "Har du sett avbitartången?"

Post by Mattias »

Det är spännande hur starkt man kan bära med sig minnesbilder. Jag skulle utan problem kunna använda mitt barndomsrum och skapa cicerobilder i, trots att rummet idag är något helt annat. Min kropp "hittar" fortfarande där i detta rum som inte längre är. Min arm "kan" avståndet till lådorna skrivbordshurtsen från skrivbordsstolen och den "vet" hur man sträcker sig efter sänglampans ljusknapp från barndomssängen. Lektion 29 blev lite intressant i sammanhanget.
Javisst, gamla platser man minns från barndomen är mycket bra att samla cicero-bilder ifrån, även om de ser helt annorlunda ut idag eller inte ens finns kvar.
Post Reply