Villes journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Villes journal

Post by ville »

Har just gått igenom fyra lektioner.

Före: Har skummat igenom GMS-handboken.

Lektion 1:
Stabilt resultat, övningarna satt efter ungefär två-tre återkopplingar.
Lektionen tog cirka 2h.

Lektion 2:
Samma som lektion 1.

Lektion 3:
Övning 1 tog 40 minuter, då fick jag lite stress.
Här blev det extremt frustrerande, speciellt med övning 5. Jag pausade lektionen i två dagar och tog tag med övning 5-10 senare, då släppte det i alla fall lite. Känner att jag måste sluta fokusera på att ha alla rätt hela tiden. Det är övningen som är det viktiga!
Total lektionstid cirka 2+1,5 = 3,5 h.

Lektion 4:
Fortfarande för noggrann, fokuserar så mycket på "glassen måste vara så här stor" osv.
Riktigt överraskad att jag satte 25/30 direkt på sista figurkodsövningen (och 30/30 på andra försöket). Känns som jag fattar hur en dålig och en bra koppling ser ut mer och mer.
Lektionstid 3 timmar.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 5.
Tid c:a 2h 15 - 2h 30 m

Övning 1
Cirka 50% satt efter en koppling, cirka 80% efter en återkoppling, cirka 95% efter två. Skapade dåliga associationer på LIS och MAG som inte satt där.

Figurkoderna:
Hade knappt övat på 21-30 sedan igår så det gick för långsamt.

Övning 5:
13/20 på första, usch! Roligt dock att när de satt så kunde jag rabbla dem baklänges. Hade jag aldrig kunnat för två veckor sedan.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 6:
Totaltid c:a 3 h.

Landskapsövningen satt efter en-två återkopplingar.

Övning 6
5/50 efter första
17/50 efter andra
stannade där.

Verkar allmänt som att mängden kopplingar som sitter börjar på en mycket låg nivå, men ökar markant efter en återkoppling.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 7
Totaltid cirka 3 timmar.

Jag har fortsatt lågt på första återkallelsen, högt efter en återkoppling. Låg på cirka 20-30% för att bli 80-99% denna lektion.

Känns som jag använde bättre visualiseringar i denna lektion. Börjar se en bil, inte en bild av en bil osv nu.
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Villes journal

Post by Linn »

Kul att se hur du kämpar! Mycket bra att visualiseringen blir bättre, det är grunden för ett lyckat återkallande, och också toppen att se att du håller nere tiden. Det är det viktigaste när man börjar träna - snabbheten och inte själva resultatet. Resultatet ger sig så småningom, men jag tycker dina resultat ser super ut! 30-50% är det bästa att ligga på, då pushar man hjärnan för en ultimat utveckling.

Keep it up! :D

/Linn, Mind Academy
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 8 - gjordes igår.
Provade avslappningsövningarna före.
Ungefär samma resultat som lektion 7. Första gången jag (på allvar) höll på att förstora/förminska och rotera kopplingarna, såg allt i 3D.

Lektion 9.
Gjorde några av avslappning/koncentrationsövningarna före.
Övning 1 - 100% på första.

Övning 2 - Svårt när man missade det sista elementet i några bilder att gå vidare. Gjorde bara en gång som instruktionerna sade.

Övning 3 - Tog inte tiden men det kändes som det tog 15 sek per koppling, plus att jag efter tio gjorda repeterade de senaste tio.
Resultat av detta:
31/45 - återkoppling - 44/45.

Figurkodsövningarna gör jag imorgon.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Några mål jag har satt upp att kunna så småningom är:

Kunna hela svenska kungalängden från cirka år 1000, eller när vi började få kungar.

Kunna memorera en kortlek, 50/52 på 10 minuter.

Lära mig delar av ett nytt språk, helst italienska eller spanska.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 10:
Tid strax över två timmar.

Att det gått en vecka sedan sist märktes inte så mycket på figurkoderna ändå. Men några blev det blackout på. Jäkla kex och pizza.

Övning 3 - Tror tiden per koppling i snitt var ungefär som i förra lektionen. Nu känns det verkligen som hjärnan direkt hajar när jag har gjort en bra eller dålig koppling. Måste få mina visualiseringar mera detaljerade. Dock tycker jag resultatet är ett fall framåt - 37/60 som blev 58/60.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 11.
Tid: Cirka 3 timmar.

Övning 4:
Jag lyckas inte hålla 6-sek, flera figurkoder är inte tillräckligt reflexiga, och fortfarande envisas jag med att ibland försöka hitta bättre bilder att koppla med... det är ingen idé, dessa förloras i återkallandet.
Men det är bara att öva på...
Glömde skriva ner resultatet men det var ungefär:
45/100, 85/100, 99/100.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 12:
Tid c:a 3 timmar
En riktig helveteslektion.

Åter råkade jag släcka ner mitt resultatblad innan jag skrev ner det här, så ungefär:

Övning 1.
ca 25/50 till 45/50.

Övning 4.
ca 30/78, endast ett försök

Övning 5.
Tog tiden, blev 18 sek per koppling trots att jag försökte hålla högt tempo, och de satt inte bra heller.
10/100.

Läste Mattias journal, verkar som han hade jobbigt här med även om han uppvisar ett helt annat resultat...
Post Reply