Mot grandmaster-titeln!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
sandra
Posts: 16
Joined: Thu 25 Mar 2010, 16:28

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by sandra »

Låter helt fantastiskt! :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Tillbaka från Cambridge och årets första tävling. Officiellt sett kan jag nu säga att jag har Sveriges genom tiderna bästa minne. Känns lite märkligt, but I like it! ;)

Det allra roligaste är dock att jag har mycket kvar att ge, trots att det var min bästa tävling hittills. Två av grenarna vann jag. Dels 5 minuter ord, där jag erövrade det svenska rekordet och grejade 48 st. Jag förvånade mig själv rejält i Namn & Ansikten där jag drog till med 43 st (mitt tidigare svenska rekord var 31).

Ytterligare ett nytt svenskt rekord blev det i 15 minuter siffror, där jag fick 320. Klättrade 11 platser på världsrankingen till plats 94. Men det här kan bli mycket bättre. Nu är det omladdning inför lördagens tävling i Wales som gäller. På dagsschemat står övning av grenen abstrakta bilder.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Florian »

Grattis! eller vad man nu ska säga?! :lol:
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Årets andra tävling i Wales gick ännu bättre än Cambridge. Det blev en silvermedalj och en totalpoäng som bör ge mig en 71:a plats på världsrankinglistan när den uppdateras.

Något som var riktigt kul var också att jag klarade av en av de tre momenten som krävs för Grandmaster-titeln - en hel kortlek under två minuter. Så nu återstår bara 1000 siffror på en timme och 10 kortlekar på en timme. I dessa grenar får man dock bara en chans om året, eftersom de endast genomförs under VM.

Så det blir till att komma igång med att öva maratongrenar framöver. 1 timmes memorering + 2 timmars återkallning. Det kräver en viss uthållighet ;)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Träningen fortsätter efter lite semester. Tråkigt nog med ändrade planer - strul i Kina har lett till att VM skjutits upp till början av december. Detta kan iofs vara bra för mer fokus av media på SM i slutet av september, som kommer att gå av stapeln på bokmässan, och att jag får mer tid på mig att öva :)

I juni var det en mycket rolig kval/prova på-tävling i Göteborg. Kul att träffa Florian, riktigt skärpt och trevlig kille! Jag vässade två av mina officiella rekord: Kortleken på 1:34, samt förbluffande nog 46 namn & ansikten på fem minuter. Jag hade också ett riktigt bra försök på 62 ord på fem minuter. En lucka fick dock resultatet att bli 52. Hur som helst kommer jag nu aldrig att glömma ordet 'balans' ;)

Har förbättrat några resultat på träning också. Är uppe i 438 binära, 220 siffror och 59 ord. Alla femminutersgrenar. Kortleken är nere på 86 sekunder.

/M
Post Reply