Mot grandmaster-titeln!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

14-17/1
Ingenting.

18/1

* uppvärmning med figurkoder för spelkort och tvåsiffriga tal.

* OMC

5min ord: 47 (försökte 47)

5min binära: 324 (försökte 384, två missade kodningar)

5min siffror: 160 (försökte 200, missade en koppling)
Gissa vem som hade alla rätt tills han i sista sekunden ändrade en osäker koppling. Hur svårt ska det vara att lära sig detta??? Att det ska vara så svårt att memorera dessa två futtiga ord: ÄNDRA ALDRIG. Hehehe...

Speed Cards: 0 (försökte 1:59:06, bytte plats på två kort)

* vidare övning med tresiffriga figurkoder. 201-220 var nya för dagen.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

19/1

* uppvärmning med figurkort för spelkort och tvåsiffriga tal.

* OMC

5min ord: 46 (försökte 58, tre missade)
Riktigt nära nytt personbästa. Skrev 'framträdande' istället för 'uppträdande' + två ändelsemissar.

5min binära: 369 (försökte 369)
Närmast jag varit hittills att komma upp i 14 hela rader (á 30 siffror), var några sekunder sen, så jag missade en massa. Jag läser två rader samtidigt, vilket är lite risky om man gör fel, men går fortare. Börjar tack vare detta nu närma mig en punkt där jag slipper gå den vanliga vägen binärt->tvåsiffrigt->figurkod, och kan nu ofta direkt gå direkt binärt->figurkod.

5min siffror: 154 (försökte 194, gjorde ett skrivfel)

Speed Cards: 1:42:82
Bara fyra sekunder från personbästa!

Mycket stabilt och bra idag!

* övade vidare på tresiffriga figurkoder. 221-240 nya för dagen.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

20/1
* jobbade vidare med tresiffriga figurkoder. 241-260 var nya.

21/1
Ingenting.

22/1
* kämpar på med tresiffriga figurkoder. Nyckeln till att få dessa till reflex ligger helt i regelbunden övning under längre tid. Nya för dagen 261-280.

Varma hälsningar från ett iskallt Berlin!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Tillbaka till varma Sverige från kalla Berlin. Javisst, minusgrader här med, men nu är det inomhustemperaturen jag syftar på. Tack och lov för det svenska klimatet, där den lokala uppvärmningen kommit längre. Jag överdriver inte när jag säger att jag hade 5 tröjor på mig inomhus och ett äkta varmvattenelement under täcket.

Ja just det, minnesträning var det ju det skulle handla om... Hemkommen och överöst med arbete, men snart!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Flera MYCKET spännande GMS-projekt på gång. Det här blir ett intressant år!

23-27/1
Ingen träning.

28/1
Övade vidare på tresiffriga figurkoder.

29/1
OMC
5min ord: 37 (försökte 47, missade en - skrev Överbefälhavaren istället för 'Befälhavaren')
5min binära: 330 (försökte 390, två felkodade kopplingar)
5min siffror: 120 (försökte 200, missade två kopplingar)
Speed Cards: 2:07:68
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

10/2

Tillbaka till övnings-mode. Har repeterat vidare figurkoderna för 000-300 (de börjar sakteliga sitta) och haft några andra spännande GMS-bollar i luften (dock för tidigt för att avslöja något om här).

Det absolut viktigaste för mig i övningen är att få alla tresiffriga figurkoder på reflex. Det är helt klart numero uno. Men det går alldeles för långsamt och ineffektivt som det går nu. Lyckligvis är "hjärnmuskeln" av den karaktären att man alltid kan lära sig mycket mer och snabbare än vad man tror, genom att helt enkelt chocka den med MER á la intensivtränings-principen. Träningsvärk finns inte på det här gymmet :D Det som behövs är en bra strategi.

Idag provade jag en ny taktik som kändes mycket lovande. Jobbade med 50 nya figurkoder med ett tidtagarur (dock en otrevlig plastgrej att ha i handen, tillskillnad från det gamla fina metallkvalitetstidtagaruret jag hade fått av min far, som olyckligtvis stals på minnes-VM, p.g.a. helt felaktiga kopplingar i min hjärna om att minnesatleter på något sätt skulle vara ärligare än andra) inställt på 20 sekundersintervaller.

Mental tecknande i 20 sekunder för varje figurkod och istället köra dem flera gånger. Detta kändes mycket effektivt, eftersom man inte hinner "drömma sig bort" vilket är lätt hänt under utdraget mentalt tecknande, vilket tar en massa tid och fokus.

Det blir intressant att se hur denna strategi står sig.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

11/2

Repeterade gårdagens 50 figurkoder och jobbade in 50 nya. Ska definitivt fortsätta med denna strategi, verkar lovande.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

12/2
Jobbade vidare med att repetera figurkoderna för 300-399.

13/2
Ingen träning.

14/2
Jobbade in 50 nya figukoder (400-449). En lustig sak i arbetet med dessa figurkoder, är att jag fått fram minnesbilder från flera leksaker som jag hade när jag var riktigt liten. Minnesbilderna är väldigt tydliga, men jag har inte tänkt på dem på MÅNGA många år. Fantastiskt att dessa kopplingar fortfarande finns kvar, utan att ha återaktiverats på så länge.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Har nu kört 000-500. Halvvägs igenom försöker jag inbilla mig, men de sitter knappast på reflex än.

Projektet med de tresiffriga figurkoderna till reflex, befinner sig nu i fasen "tung uppförsbacke". Bara att fokusera på att sätta den ena foten framför den andra och köra på, så planar det ut förr eller senare :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Allt arbete lönar sig tillslut. Nu är det full utförsbacke :D Memorerade just för första gången en hel kortlek under en och en halv minut. 89,74 sekunder för att vara exakt.

Det är verkligen fantastiskt vad hjärnan klarar av med lite träning. Det var inte länge sedan jag tyckte det var HELT OMÖJLIGT att memorera en kortlek på 5 minuter. Har även tagit mig över 400 binära tal på 5 minuter. 438 närmare bestämt. Men där finns det än så länge mycket mer att ta av.

Igår var det dags att som åhörare memorera ännu en föreläsning. Det är underbart att sitta och lyssna, titta och njuta när andra sitter och stirrar ner i sina block och skriver förbrilt ;)

/M
Post Reply