Figurkoder... har de reviderats? Ska de revideras?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Figurkoder... har de reviderats? Ska de revideras?

Post by Larsgr »

Hej,

Jag tror mig minnas att Mattias nötte in tresiffriga figurkoder med hjälp av "MM on the go"
(torde finnas nånstans bland alla trådar).

Vad jag är nyfiken på är om alla figurkoder "dög" eller om en del byttes under resans gång,
och kommer dessa att ersätta de befintliga i nya versioner av figurkodsboken?

Mattias har ju överfört de ursprungliga figurkoderna till svenska varianter, och jag
föreställer mig att de som han bytt ut fått bättre figurer.

/lars
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Figurkoder... har de reviderats? Ska de revideras?

Post by Mattias »

Hej Lars!

De tresiffriga figurkoderna har jag lärt mig med hjälp av iPhone-appen Repetitions (finns i App-store). Till denna gick det bra att importera figurkoderna.

Med så många figurkoder är det ofrånkomligt att man justerar lite efter egen smak och byter ut något när man lär in dem. Det man gör är att man tar den bild som dyker upp när man läser ordet för figurkoden. Sedan ser man till att bilden är 3d med tydliga konturer och man bestämmer i vinkel osv man vill se den. Därefter behåller man bilden och förhör sig och tränar vidare med inre tecknande.

Det är inte någon egentlig mening med att revidera listan. Allas bilder ser ändå olika ut även om ordet är detsamma (och så måste det såklart vara). Den färdiga listan är perfekt för att man snabbt ska kunna bestämma sig för hur figurkoden ska se ut och ha full nytta av den alfanumeriska koden vid inlärningen. Det avgörande för resultatet är själva tränandet, inte exakt vilken bild man använder.

Tänk på att det absolut inte ingår i de 60 lektionerna att man behöver de tresiffriga figurkoderna utantill. Det är över-överkurs och inte alls nödvändigt för att få ett supermästarminne. Jag lärde mig dem främst för att förbättra mitt tävlande. Oavsett om man tävlar eller inte ser jag ingen anledning att börja lära sig alla tresiffriga figurkoder (förutom de få som finns med i lektionerna) innan man gjort färdigt de 60 lektionerna. Lektionerna är mycket viktigare och ger absolut störst ROI (Return On Investment) när det gäller nytta och nedlagd tid.

Lycka till! :)
/Mattias
Post Reply