Handboken

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Handboken

Post by Mimmi »

Jag har läst igenom handboken och begrundat den och kommit fram till att
en del benämningar bode ändras eller behöver stramas upp.
Det samma gäller bilderna där en del behöver ritas om för att alls vara
begripliga.

Låt oss ta några begrepp som grodd för en ''glossary''
figur ist.f. bild
stödfigur, kedjningslocus, bas ist.f. stödbild
basdel ist.f. underbild
block ist.f. flera baser kedjade med basdelar
kätting-metoden ist.f. kedje-metoden
bas-metoden ist.f. associationsbas-metoden
basdel ist.f. underbild
dock-metoden ist.f. ryska dock-metoden
aktualisera ist.f. komma ihåg, återkalla, minnas,
resonanskoppling ist.f. elektrisk koppling
figA, stödfigur ist.f. fig1
figB, kodfigur, reflexigur ist.f. fig2
föreställningsförmåga ist.f. fantasi
visualisera ist.f. se, se för sitt inre

för att ta några exempel

Hälsar Mimmi
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Handboken

Post by Mimmi »

lokalisera-metoder, kedja-metoder
lokalisera-metoder, kedja-metoder
4,kedja,metoder,v,7.png (19.76 KiB) Viewed 4373 times
Här sammanfattning på lokalisera(#)-metoder och kedja(+) metoder för stödfigurer och kodfigurer.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Handboken

Post by Mattias »

Hej Mimmi,

Jag uppskattar verkligen din ansträngning, men det är inte aktuellt att ändra fundamentala delar av GMS-manualen, varken termer eller bilder. Det är ett översatt verk och som översättare kan jag inte ta mig de friheterna.

Det är också viktigt att behålla perspektivet på minnesträningen. Det är i första hand en praktisk förmåga och de teoretiska delarna och termerna är bara en kort språngbräda in i träningen, och den bör hållas så enkel som möjligt.

Personligen blir jag förvirrad av ditt kopplingsschema och det ser för krångligt ut för att jag ska förstå det och motiveras till att sätta mig in i det. Jag ser heller ingen anledning till att byta ut väl fungerande termer som redan fungerar för att få fram budskapet. Tanken är inte att skapa en perfekt teoretisk modell, utan målet är att så många som möjligt ska lära sig den nya förmågan. Bland eleverna ser jag inga som går nit på just de teoretiska delarna eller termerna (dessa kan jag och Linn hjälpa till att förklara om man tycker det är svårt), so don't fix what's not broken ;)

Man kan lägga år ut och år in på att skriva den perfekta boken om hur man lär sig cykla, men i slutändan handlar det ändå om att var och en måste sätta sig i sadeln och själv prova sig fram.

Varma sommarhälsningar,
Mattias
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Handboken

Post by Mimmi »

Hej Mattias!
Som en av övningarna i modulen texter ingår att memorera hela böcker bl.a. Don't shoot the dog! Som i svensk översättning heter Skjut inte hunden! Att ha läst den gör att man får med sig shejpningens 10 lagar.
Jag är så glad att jag via den fick upp ögonen för ''positiv förstärkning'' och alternativ pedagogik och jag inser att kursen behöver förbättras om fler studenter ska strömma till elever.
Ett kriterium kan vara att följa upp antalet som klarat att komma igenom kursen relaterat till antal månader efter kursstart. Säg att 5 av hundra var klara med kursen 2 månader efter kursstart, att sammanlagt 30 av hundra var klara 6 månader efter kursstart och att 50 av hundra var klara med kursen 9 månader och att 80 av hundra var klara 12 månader efter kursstart och att 90 av hundra var klara 18 månader efter kursstart och 95 av hundra var klara 24 månader efter kursstart.

Att ha så trevliga och hjälpsamma coacher som dig och Linn är ju förståss en tillgång värd gull. Dock om jag ser tillbaka på min egen tid kring kursstart och ett antal trevliga och peppande samtal, så beslöt jag ändå för att våga följa min egen ingivelse och mer se kursen som inspiration och <<do it my way<< och min slutsatsen idag är att mycket skulle ha hjälpt med ganska små justeringar och egentligen en finslipning av formuleringar i kursmaterialet. Det skulle spara mycket onödig ansträngning som kunde ha lagts att komma min memoreringsförmågas utveckling tillgodo.
Jag skulle kunna dela in åtgärderna för att förbättra kursen i
Följande områden
+Handboken
+Referenslistan
+On-linekursens moduler och lektioner
+Mentala övningarna
+Några peppande dokument
+MM-memomasterprogrammets användning

Dessutom skulle åtgärderna kunna delas in sådana som är
+ mycket lätt fixade
+ lätt fixade
+ kräver mer insatser
+ genomgripande omarbetning
Och relatera det till förväntat utfall för antal färdiga studenter enligt ovan.

När det gäller mina ''kopplingsschemor'' så var de mest som ett försök att
sammanfatta delar av metoderna i GMS så att de blir begripliga för mig.
Däremot är det så att det säkert går att göra det på bättre sätt och är
mer ett försök från min sida att testa att alls göra ett inlägg med bifogad
illustration till Studentforum.

Att få ihop en hel kurs som ''Memoskolan'' med allt, är ett jättearbete
och även att ta fram MM (Memo Master) programmet.
Dock hur bra själva GMS som koncept och system än må vara för att memorera och att
aktualisera, så behöver de synpunkter som kommer fram införas systematiskt, så att efterföljande studenter slipper råka ut för samma besvärligheter(helt i onödan).

Att du Mattias utfört ett heroiskt arbete med att ta (den ursprungliga ryska
versionen) från engelskan till svenska språket är en pioiärinsats.

Dock .... så behöver begrepp användas konsekvent. Det betyder att materialet
behöver vara språkligt enhetlig. Så den lista på förslag på begrepp som jag lämnat i tidigare inlägget är menat att underlätta och ge precision i förståelsen.

Jag ska låta bli att här gå in på detaljer, för det finns en del synpunkter som jag ändå redan har antytt i några olika inlägg här på forum under olika trådar.
Dock så finns det fog för att ett så centralt begrepp som i materialet benämns <<elektriska kopplingar<< borde bytas ut mot resonanskopplingar. Det kan förefalla vara en petitess, dock så klingar resonanskopplingarna av med tiden och måste aktualiseras med vissa intervall, 1h, 3h, 1d, 3d, 1v, 3v, 1m 3m (h=timme, d=dygn, v=vecka, m=månad).

Det vore roligt om kanske någon form av arbetsgrupp av intresserade att förbättra kursen/ materialet kan träffas på en tråd. Jag bidrar gärna efter förmåga. Jag vet i alla fall idag hur jag skulle ha velat ha den kurs jag idag vill skulle vilja rekommendera, och som sagt en mätare av hur väl kursen är utformad ser man av antalet som klarat kursens 60 lektioner inom 12 månader från kursstart.

Hur de som har rättigheterna för GMS - materialet ställer sig för förslag till förbättringar
må vara osagt, men direkta oklarheter eller inkonsekvenser borde väl vara av intresse att kunna åtgärda.
Jag har roat mig med att för högst personligt bruk ta illustrationerna från handboken och göra skärmdump som jag kan bearbeta i Paint. Det är verkligen kul att reda ut oklarheter och <<förbättra<< materialet - det vore fint att ev. efterföljande studenter kan få nytta av rättelserna// klargörandena// på ett sätt som förvaltas av kursanordnaren.

Det går att i ett kalkylark, lista åtgärderna med en kolumn för hur lätt det är att åtgärda, en kolumn som markerar marerialslag, en för förekomst i slag av material, m.fl. som det sen lätt går att sortera efter, ja rent av en kolumn med skattning av behov av diskussion med rättsinnehavarna - (kan ju vara en rent språklig fråga, och ev. annat kriterium).
Då har man stenkoll. Om det ska vara en öppen tråd eller att coacherna i en sluten tråd gör bedömning ocvh sedan <<lyfter över<< till en uppdatering av handbok eller lektion och gör den offentlig är en möjlighet.
Dock egentligen så har den som har lätt att följa kursen - trots mina påpekanden om avsteg från några av shejpningens 10 lagar - och tack vare viss peppning från de trevliga coacherna - och att det räcker för dem; ja då har de ju ändå fullt upp med sin dagliga timmes studiepass för att lära sig att memorera, att saknar anledning att söka finna uppslag här på forum. För egen del har vad tiden lidit lite här och lite där ett antal frågetecken kunnat rätas ut för egen del.
Ett av de senaste inläggen gäller att det är över-överkurs att inom ramen för de 60 lektionerna kunna reflexfigurerna 000-999 per reflex, utan får anstå till efter kursslut för den som så anser sig behöva. (med 20 st per dygn blir det 50 dygn eller säg 2 månader av träning).

Jag slutar mitt inlägg nu och funderar på en systematisk lista på förslag till förbättringar.

Med vänliga hälsningar
Mimmi
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Handboken

Post by Mattias »

Hej Mimmi,

Det är inte aktuellt med någon grupp för att förändra kursinnehållet. Vi rättar givetvis sakfel som mycket väl kan ha smugit sig in här och var i översättningen. Men utöver det så blir det inga förändringar i terminologi eller upplägg. Vi har helt klart olika syn på pedagogik, vilket är helt ok, men här på Mind Academy kör vi min linje. Det här blir ett kortfattat inlägg, sitter med mobilen med minimal uppkoppling ute på landet.

Allt gott!
/Mattias
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Handboken

Post by Mimmi »

Hej Mattias!
Tack för svar! Jag tycker du är heroisk och har verkligen jobbat på sedan 2009!
Det främsta som gör intryck är att du ju faktiskt lyckas väl i offentliga sammanhang
genom att tävla och det är ju det som också är bästa reklamen för att göra andra
intresserade av att lära sig att memorera.

Jag stannar här nu, och önskar dig och din familj en riktigt skön semester!

Ha det så bra!
mvh
Mimmi
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Handboken

Post by Mattias »

Hej Mimmi,

Tack för ditt stöd och förståelse. Till stor del handlar det också om att jag givit ut två böcker med befintlig terminologi och metodik, så det skulle skapa stor förvirring att börja förändra dessa saker.

Jag önskar dig en skön sommar!
/Mattias
Post Reply