Forum för nya tresiffriga figurkoder

Här har man möjlighet att dela med sig av kodningsförslag för olika kunskapsområden. När vi samarbetar lär vi oss både mer och snabbare. Det blir dessutom roligare!
Post Reply
_o0
Posts: 6
Joined: Tue 08 Jul 2014, 15:57

Forum för nya tresiffriga figurkoder

Post by _o0 »

Jag har märkt att även andra tycker att de tresiffriga figurkoderna är lite förvirrande ibland. Jag tror att flera hjärnor tänker bättre än en och att ett forum är det perfekta sättet att ta fram dom. Jag kan ta på mig att summera ibland lite beroende på om det blir fler inlägg och hur många de är. Hittills har jag hittat:

002 - MaMmuT - istället för Mjuk MaTta
003 - MaMBa (orm) - istället för Mjukt eMBlem
004 - MiMiK - istället för Mjuk MaKaron

Jag tittade igenom Handboken alldeles nyss, men hittade inget stycke om hur man gör tresiffriga figurkoder. Om det är någon som är haj på det, skriv in. Vem vet, vi kanske gör det här lättare för framtida årskullar om vi är duktiga.
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Forum för nya tresiffriga figurkoder

Post by Mimmi »

Hej! Någon stans läste jag här att tresiffriga figurkoder är över-över-kurs som
den ordinarie GMS-studenten kan spara till efter lektion 60.
Frågan är om det alls är meningsfullt för andra än de som kommer att tävla
eller har stora behov av att memorera långa sifferföljder och mycket sifferinfo.

En kanske användbar kompromiss kan vara att man lär
de 100 figurkoderna 00-99
Och att man sedan lär sig
010 020 030 040 050 060 070 080 090 100
110 120 130 140 150 160 170 180 190 200
210 220 230 240 250 ... ... 300
...
...

910 ... ... ... ... 990

Alltså ytterligare 100 figurkoder.
Då har man visserligen 900 tresiffiga figurkoder kvar att lära ...

Hur man än gör så kan man ha nytta av ett kalkylark med 1000 rader och att använda kolumner för att
'smaka' på lämpliga kandidater till figurkoder. För egen del så tar jag fasta på att bara använda benämningar på
saker/föremål ... så hellre hårspänne än hår, hellre zebrasvans än zebra och att jag för just för figurkoder låter
bli att använda levande varelser/djur, utan att det ska vara pregnanta konturer som osthyvel, potatisskalare,
brödkavle, lussebulle, soppslev, .... och man får beakta att alla figurkoder ändå är högst personliga, den där häcksaxen, den där gräsklipparen.

Det finns också i en lektion längre fram förslag på hur man kan skapa tresiffriga figurkoder på anat sätt än
med konsonantkodning.
Det borde finnas med i referenslistan. Och de tresiffriga tal som man väl har lärt så kan man fylla i
sitt kalkylark.

Hälsar
Mimmi
Post Reply