Cicerometoden, komma på tillräckligt med saker!

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
beef
Posts: 6
Joined: Sun 28 Sep 2014, 17:20

Cicerometoden, komma på tillräckligt med saker!

Post by beef »

Hej,

jag tycker att cicerometoden är sjukt svår för jag kommer inte på 10 nya, 20 nya bilder från mitt hem! Vid 36 bilder är jag flera km hemifrån och påväg in till stan... är det här normalt eller har jag bara dålig fantasi?

Min hall är liksom 2m^2 och innehåller bara 2 dörrar och en krok att hänga jackan på... lika torftigt i köket :D
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Cicerometoden, komma på tillräckligt med saker!

Post by Mimmi »

Det finns två metoder att relatera stödfigurer till varandra som jag för mig själv
betecknar med # och + .

#-metoder
Lokalisera(cicero)metoden är en av # metoderna där vi har figurföljden/ föremålsföljden:
A1 #A2 #A3 ...
Där A1 och A2 etc är föremål i ett rum. De relaterar till varandra genom att de i respektive
rum har en given inbördesplacering (som dock kan ändras över tiden när man möblerar om, mm.)

Lokalisera(basdel)metoden är också en av # metoderna där vi har figurföljden/ föremålsföljden:
A1 #'A1.1, #'A1.2, #'A1.3, ...
Där A1 är bas och är ett föremål, på vilket #'A1.1 #'A1.2 etc som basdelar urskiljes. De relaterar till varandra genom att de på respektive föremål har en inbördesplacering. Jag sätter ut apostrof för att markera för mig att det handlar om basdelar.

Lokalisera(associera)metoden är också en av # metoderna där vi har figurföljden/ föremålsföljden:
A1 #A2 #A3 ...
Där A1 och A2 etc är föremål som man associerar med varandra, vilket beskrivs i handboken.

Egentligen så bör man under en stor del av kursen öka ut antalet cicero-figurer, gärna med 10 -20 stödfigurer per lektion.
Det sker nog bäst genom att man på ett kalkylark skriver ned ett föremål per rad så att de bildar en kolumn.
I de följande kolumnerna skriver man senare de basdelar man väljer, så sammanlagt 6 kolumner.

Visserligen så rekommenderas man att följa rekommendationerna, men jag anser att just hjälp/vägledning med valet av stödfigurer kan utvecklas/förbättras. I en senare lektion så får man öva sig att använda en helt virtuell kiosk, som man kan
inreda helt efter eget skön. Det kan vara något att använda om det är knepigt i bostaden, hyrrummet etc.
Man kan också börja inventera kända miljöer i det oändliga:
släktingars och vänners bostäder, simhallar, arenor, teatrar, tivolin, travbanor, stall och ridhus, lantgårdar, semesterbyar, skidanläggningar, gym, snabbköp, playor, pizzerior, restauranger och restaurangkök, vandrarhem, hotell, lantställen, skolor och lärosäten, bibliotek, gallerior, varuhus i många våningar, järnvägsstationer, flygplatser, arbetsplatser, osv. osv.
Ja problemet är snarare att sansa sig lite och tänka att ens system med stödfigurer ska användas under resten av livet och komma att ökas ut under resans gång.
En aspekt på dessa stödfigurer är att de ju är rumsligt och mentalt relaterade och deras uppgift är ju att ordna alla
de kodfigurer man erhåller när man vill memorera olika följder av infoelement.
Södfigurerna är knappast någon quickfix och de är ju aldrig något som ska kommuniceras med andra, utan är helt personliga.

Jag hade själv svårigheter med lokalisera(cicero)metoden

+-metoder
Det visar sig att när man kommer till modul,M2,databas, så räcker en enda stödfigur(cicero) som bas, med 5 basdelar för att bygga ett stödfigurblock med som standard med
5 kättingar, där vardera kättingen består av 5 kättiglänkar av stödfigur(valfri) och på vardera kättinglänk som bas utser man 5 basdelar. På det sättet får man ett stödfigurblock med 125 lokus (platser) att memorera. Vardera kättings första kättinglänk sammanförs med var sin basdel på denna enda stödfigur(cicero) (ytterdörren: 'tittöga, 'sjutillhållarlås, 'dörrvred, 'lås, 'brevinkast, dvs. 5 basdelar).
Här kombinerar man alltså + metoder (att sammanföra två sttödfigurer(valfria) i taget) med # metoder.

Så det går att klara sig med få stödfigurer cicero, utom när man snabbt vill memorera långa följder av infoelement som exempelvis långa följder av tvåsiffriga tal. Därför så behöver man preparera direkta stödfigurer cicero för memreringsövningar där man vill träna och utveckla sin förmåga.

En av knepigheterna när man ska lära sig GMS är just att verkligen acceptera att alla figurer som används för memorering måste vara unika.
De ska gärna ha mycket olika konturer och speciellt reflexkodfigurerna [figurkoderna] ska vara enkla och med pregnanta konturer/siluetter. När det gäller stödfigurerna så kan de vara mer sammansatta eftersom man ju kan behöva utse basdelar.

Stödfigurer(valfria) kan vara serier av unika föremål med unikt utseende:
Verktyg av olika slag, utseende och teman; Snickeri, trädgård,
Musikinstrument av olika slag och utseende:
Fordon, skepp, luftfarkoster, ....

Så testa det om känns bra. I den egna bostaden, hur den nu är, går det också att ''placera'' dockskåp och borgar, legokonstruktioner, gosedjur ...
Vissa utrymmen som kök, badrum, sovrum, källarförråd, har sina givna föremål som kan anvädas som stödfigurer...

Och beakta att det går att bygga parallellt och i etapper, öka ut antalet föremål per utrymme allt eftersom.
Det handlar om att ha stenkoll på ordningsföljden.

Hoppas att du av detta inlägg har blivit inspierad att komma vidare i dina försök att bygga upp och preparera cicerofigurer.

Hälsar
Mimmi
beef
Posts: 6
Joined: Sun 28 Sep 2014, 17:20

Re: Cicerometoden, komma på tillräckligt med saker!

Post by beef »

Tack Mimmi, verkligen tack för din gedigna förklaring! :)

Jag förstår inte helt, men jag ska börja jobba med detta nu i alla fall, basdelarna gillade jag mycket!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Cicerometoden, komma på tillräckligt med saker!

Post by Mattias »

Hej Beef!

Mitt tips är att du börjar med cicerobilder där du befinner dig. I början är det enklast att samla på sig cicerobilder när man ser dem framför sig. Tänk på att du även kan använda mycket små objekt (som du förstorar upp för ditt inre när du visualiserar dem). Du kan alltid ta en promenad och hitta flera objekt på nya platser. Är det nya platser för dig, behöver du "titta igenom" dem lite mer i början, men det är ändå lättare än att börja med att plocka alla saker helt ur minnet.

Mimmi: Vi brukar ju ha våra "Beefs" ibland om detta ;) Vill bara påpeka ytterligare en gång att jag inte håller med om det du skriver och en del av det förstår jag inte alls. Du har hittat på helt egna termer och modeller som krånglar till det hela rejält alldeles i onödan. Jag flyttade in tråden till studentforumet eftersom jag inte vill att folk som tittar förbi ska få uppfattningen om att GMS är så komplicerat. Jag respekterar att du förstår det hela på ditt vis, men enligt mig så gör du GMS till något det inte är.

Allt gott till er båda! :)
/Mattias
Post Reply