Seas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Seas journal

Post by Sea »

Kul att vara igång med första lektionen. Taggad som tusan. Bara lite orolig att pratglad make och uppmärksamhetspockande barn ska göra det svårt att få två timmar per dag att fokusera på detta. Kan bli en utmaning.
Testet i början gick förvånansvärt bra. 50%! Hade jag aldrig trott. Gissade att jag max skulle komma ihåg de 5-6 första siffrorna.
Det gick allt bättre att göra minnesövningarna med de olika metoderna. Missade förstås en del men bitvis gick det riktigt bra med fint flyt. Jag märker att det blir avbrott i kedjan när jag 1) först tänker på en bild och sen ångrar mig i all hast och byter till en annan 2) gör bilden för blek och anonym. Bäst går det när jag får till nåt som rör sig eller händer, typ hunden som ylar när kylskåpet står på svansen eller näsduksförpackningen snurrar runt i cykelhjulet. Men det får man ju inte alltid till i farten. Toppen att få spika in de alfanumeriska koderna. Ser fram emot morgondagens lektion. Om jag bara kan få 2 timmar för mig själv...
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Andra lektionen avklarad

Post by Sea »

Kul idag med. Det gick fortare idag eftersom Cicerobilderna och associationsbilderna redan fanns. Jag är alltid lite ängslig att tappa bort bilderna som jag inte "ser på" längre, men jag märker ju att de kommer tillbaks, bara jag gjort rätt.
Jag märker att ibland när jag blir riktigt nöjd med en bild så tenderar jag att tappa bilden efter. Har förmodligen inget fokus på den nya bilden då utan gottar mig för länge åt den tidigare bilden.
Figurkoderna 01-10 gick rätt smidigt att få in. Värst var dörren för sjuan eftersom jag velade så länge vilken dörr jag skulle välja. Suck. Tillslut blev det toadörren, för jag märkte att det iallafall var den som dök upp först av sig själv.
Längtar till morgondagens fortsättning. Trodde först att jag måste vänta 24 timmar till nästa blir tillgänglig, men det är ju bara 15 timmar. Det var ju bra.
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Tredje lektionen... ujujuj

Post by Sea »

Ujujuj, det var en tung puck, denna lektion! Är helt slut. Tog mycket längre tid är två timmar. Jag hade i och för sig en del avbrott av olika skäl och det störde. Många övningar och svåra! Kanske extra tungt idag också för att det är första arbetsdagen efter långledigheten. Men det var knappast bara det.
Övningarna där man först skulle associera i flera led och sedan skapa kedjor var jättesvåra. Jag kom av mig hela tiden och fick inget bra flyt. Svårt svårt svårt! Jag märker att jag säger orden för bilderna och pratar i huvudet och det gör bilderna blekare. Måste arbeta bort det! Bara se bilderna, bara se bilderna....
Figurkodningen 11-20 gick relativt bra men inte alls lika fort som 01-10. Kanske var jag för trött vid det laget.
Cicerometoden funkar iallafall bra. Rätt trivsamt att kika runt i sitt inre möblemang. Känner mig väldigt hemma där och bilderna blir tydliga. Kanske funkar det så extra bra med Cicero för att jag just där ALDRIG tänker ordet för stödbilden för den är ju så självklar. Nu vila...
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Besvara eller nytt inlägg???

Post by Sea »

Jag tror jag gör nåt fel när jag gör mina inlägg - de blir svar till mina tidigare eftersom jag klickar på Besvara. Ser att andra lyckas göra nya inlägg i sina journaler, men jag som är forumnovis lyckas inte lista ut hur man bär sig åt.... Kan någon hjälpa med tips hur man gör? :?:
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Seas journal

Post by Larsgr »

Det här ser helt ok ut tycker jag!
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Lektion fyra

Post by Sea »

Om det gick trögt igår så hade jag riktigt bra flyt idag! Jag hade inte förväntat mig det eftersom jag började så pinsamt sent på kvällen (vågar knappt titta på klockan nu...) och jag haft en intensiv arbetsdag idag och ett hårt fysiskt träningspass efter det.
Men idag hade jag nästan en hel kvart kvar av de två timmarna när jag var klar med alla övningar. Jag hade väldigt få avbrott i kedjorna idag till min överraskning. Ett par klarade jag snabbt och helt felfritt. Kanske därför att jag idag bestämde mig för att INTE prata i huvudet utan bara, bara se bilderna.
Svåraste övningen idag var den med de tre stavelserna som skulle memoreras med Cicerometoden och en bas. Cicero själv gick bra, men rätt ofta var det helt blankt på positionen, eller så såg jag bara basen eller nån annan del av stavelserna.
Övningen med konsonans var också lite knepig. Jag kom ihåg konsonansbilderna i rätt bra, men sen tappade jag bort vad skillnaden var från originalet. jag försökte på alla möjliga korkade vis, som att se den bokstav som skulle ändras i anslutning till bilden. Det funkade naturligtvis inte alls. Allt det var helt borta när jag återkallade. På några ställen försökte jag koda om bokstaven som ändrats till alfanumeriska bilden men det sket sig också. Sen kom jag på hur jag skulle göra - om det var räska istället för väska så såg jag en RÖD väska, och om det var ett häpple så såg jag ett HÅRIGT äpple. De associationerna satt som en smäck.
När jag kom till sifferkoderna 21-30 så testade jag att placera bilderna på en Cicerobild medan jag lärde in de nya bilderna. Och så tänkte jag bara talen när jag såg bilden. Det gick supersnabbt och satt häpnadsväckande bra sedan.
Känner mig rätt uppmuntrad av dagens flyt efter gårdagens något nedstämmande lektion.
Alvar
Posts: 45
Joined: Tue 04 Nov 2014, 08:12

Re: Seas journal

Post by Alvar »

Bra kämpat! Den första kursmodulen tyckte jag var tung, men därefter började det gå lättare :) Bara att köra på och inte tänka så mycket på resultatet :)
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Lektion fem

Post by Sea »

Idag var jag läskigt trött hela dagen men jag längtade efter att komma igång med dagens lektion på kvällen när barnen nattats.
Hade inga större förhoppningar om att det skulle gå så värst smidigt idag pga nattmanglingen igår, men det gick riktigt bra ändå.
Den första övningen tog en hel timme att göra med rättning och repetition. Jag fick göra den tre gånger för att få alla rätt. Första gången hade jag 45.5 av 71, andra gången 62.5 och tredje gången spikade jag den på 4 minuter totalt. Övning 2-6 gick mycket snabbare så jag var klar efter 1 timme och 40 minuter.

Jag kom till två viktiga insikter idag; den ena att jag måste vara riktigt noga med fästpunkterna mellan bilderna, så de inte bara flyter omkring som två separata saker, det andra att jag tydligen inte kan använda svarta objekt med någon större framgång. Så fort jag kom till ett svart objekt (en svart kamera eller en svart plånbok) så var kedja bruten och hjärnan var helt blank. På tredje försöket bytte jag färg på plånboken till rödbrun och då var det inga som helst problem. Så jag ska väl undvika svart och göra objekten färggladare. De behöver ju inte vara realistiska så länge man känner igen dem.

Det gick rätt bra att memorera de nya koderna för 31-40, men där insåg jag idag en fara med att använda cicerobilderna för att snabbare memorera dem; jag använde på försök samma cicerobilder som jag använde igår för 21-30 för att se om det skulle funka att skriva över. Och det gjorde det. Lite för bra, faktiskt. Plötsligt var koden för talet 27 helt väck. Det var fullständigt överskrivet av talet 37 och så borta att jag inte ens kunde återkalla det med hjälp av de alfanumeriska koderna för 2 och 7... Jag fick bita i det sura äpplet och kolla i referenslistan. Men nu lär jag väl aldrig glömma just talet 27, kan jag tänka mig.
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Lektion sex

Post by Sea »

Idag gick det väldigt bra ända till sista halvtimmen. Då blev jag plötsligt väldigt seg i huvudet och sen var allt bara trööööögt. Men det gör inget. I morgon är en ny dag :-)
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Lektion sju

Post by Sea »

Jag började glatt med den här lektionen igår kväll och de första övningarna gick bra med fint flyt och väldigt lite avbrott i kedjorna. Det var kul. Sen kom jag till övningen med tre stavelser och inget fungerade plötsligt. Det tog evig tid att memorera, bildassociationerna kom trööögt och när jag skulle återkalla blev resultatet katastrofalt - mindre än hälften rätt och avbrott hela tiden. Jag fattade inget av vad som hänt, tills jag kom på att jag memorerat med helt fel teknik. Jag hade bara gjort kedjebilder av de tre stavelserna och dessutom glömt att göra en fästpunkt till Cicerobilden. Där nånstans slog min hjärna helt ifrån och jag bestämde mig för att avbryta lektionen och gå och lägga mig, för att sedan fortsätta med resten av lektionen i kväll.
Det visade sig vara ett klokt drag. Jag hade svårt att somna i går kväll för huvudet surrade av figurkoder och de svenska landskapen i bokstavsordning från lektion 6, men när jag väl kom igång i kväll har det gått med fin fart och flyt.
Jag började med att göra om trestavelseövningen från grunden med noggrant fäst bas och denna gång satt de allihop på en gång med rasande fart. De återstående övningarna gick också fort.
Siffrorna sitter bra men jag ska aldrig mer använda cicerobilder när jag memorerar nya sifferkoder, vilket jag tyckte var så himla fiffigt när jag testade det, för de två grupperna jag gjorde så med sitter mycket sämre än de jag lärt in på andra sätt, och jag har närapå förstört den cicerobilden. Försöker reparera detta, men det är svårare än man kan tro.

Lektion åtta hägrar, men den kan jag inte börja med förrän i morgon kväll. Jag hade som mål att göra en lektion per dag men det var nog ett bra beslut att dra ner på takten nu och dela upp lektion sju på två kvällar.

Jag testade kedjemetoden på min tioåriga dotter och efter ca tio minuter kunde hon de tio största svenska sjöarna i storleksordning som ett rinnande vatten, allt enligt Mattias Ribbings recept i "Vägen till maxade betyg". Idag glänste hon med det inför sin lärare och i morgon tänkte visst hennes lärare filma henne när hon berättar hur hon gör. Hon var stolt som en tupp. :-)
Post Reply