Process thormanjr

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Process thormanjr

Post by thormanjr »

Tjena,

Gjort mina 2 första lektioner nu, det känns väldigt bra och det har varit lätt att komma igång. Jag har nämligen läst boken "vägen till maxade betyg" och övade ganska mycket på första halvan av boken så hade lite förkunskaper inför kursen!

Dock ser jag vissa av mina visualiserade bilder JÄTTE tydligt, exempel när jag ska visualisera ett öga så kan jag se det som det vore 100% verkligt mitt framför mig och det är en magiskt känsla.. man fattar inte vad som händer. Men i andra bilder jag ska få fram är det som om det inte går, ingen färg, dåliga konturer och man får kämpa för att ens se formen, och bilden snurrar och det känns väldigt ostabilt. Men antar att det kan bero på att jag inte vet exakt HUR bilden ska se ut i verkligheten....

Ett problem till är att jag måste ha en vit vägg som min 3D bild kan stödja sig mot, för jag antar att bilden man ska få upp ska vara i rummet och inte vara tangerad mot en vägg eller liknande. Men ska lösa detta problem genom att sätta en referenspunkt någon meter framför mig i samma höjd som mitt huvud och försöka tvinga min visualiserade bild att hamna på referenspunkten. Detta kommer göra att jag kommer kunna se bilden utan en vägg i bakgrunden.. Hoppas jag. Sen med träning så förminskar man referenspunkten och tillslut tar bort den och förhoppningsvis kan man då se bilden helt i rymden framför sig.

Sedan måste jag kämpa med att hålla mina bilder stilla! Dem flesta vill gärna rotera hela tiden.. Måste se starkare färger.

Nu gäller det att nöta in figurkoderna!

Ser framemot kommande lektioner och målet är att göra 3-4 lektioner i veckan.

Jag är 20 år och pluggar industriell ekonomi.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Process thormanjr

Post by wyzec »

Välkommen Thormanjr!

Det du beskriver låter helt normalt. I början när visualiseringsförmågan inte är starkt utvecklad uppkommer en del barnproblem. Om du läser i andras journaler kommer du hitta samma saker. För egen del var det t.ex. otydliga bilder och bilder som inte ville vara stilla, känner även igen problemet med önskan att ha bakgrund som jag hade i början. Jag försökte köra med en ljusare skärm jag hade att tillgå för de första lektionerna. Inte att rekommendera att göra till en vana, blir snarast ett handikapp i längden att behöva titta upp från skärmen för att visualisera.

/Henrik
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr

Post by thormanjr »

Tjena,

Stannade upp precis innan lektion 3 och laddade ner appen "Headspace" som hjälper en att meditera. Sedan började jag göra dem "mentala teknikövningarna" för att få bättre fokus och bättre kontroll på mina visualiserade bilder. Detta har hjälpt mycket och jag kommer meditera och göra teknikövningarna innan varje lektion så länge det behövs.

Även övat in figurkoderna 0-10 och dem sitter riktigt bra.

Känner mig redo för lektion 3.

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr

Post by thormanjr »

Hej,

Klarade lektion 3 ganska smidigt. Dock måste jag verkligen öva på att visualisera rätt, så svårt att få fram tydliga bilder. Vissa funkar bra, men andra är värdelösa. Övar varje dag på dem mentala-teknikövningarna för att bli så bra jag bara kan bli. Märker att det går framåt speciellt med att kunna hålla fokus och behålla uppmärksamheten på något. Märk att jag har lättare att visualisera bilder som har färg. Om jag fokuserar på en objektsform MED FÄRG så kommer konturerna och detaljer automatiskt. Om jag däremot börjar med att se konturerna så blir det kaos.

Exempel, när jag ska visualisera ett trafikljus så ser jag det riktigt bra, tydlig, detaljer, 3D och färgerna. Dock svårt att hålla det still. Men om jag ska visualisera en gaffel som är enfärgad och har en tråkig färg så ser jag knappt konturerna av den...

Och efter varje övningspass så blir det hög musik i lägenheten! :D

Figurkoderna får jag slita med 1-20. Börjar sitta nu, har alltid med dem ut på min morgonpromenad för att repetera. Men har tagit för långtid att få in dem tycker jag.

Du har kontroll på det du gör, resultater kommer därefter. Jag ska börja fokusera på processen för att nå resultat. Desto bättre process desto bättre resultat.

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 4

Post by thormanjr »

Tjena, Klar med lektion 4.

När man började trodde man inte att det skulle ta sån tid... Gäller verkligen att vara fokuserad och ha ett klart mål med varför man går kursen. De målet kommer hålla liv i att orka ta sig igenom lektionerna och få en att kämpa när det är tungt.

Iallfall, lektion 4 gick ganska bra, dock hade jag stora problem med Övning 4 "tekniken för kodning genom konsonans" OJOJOJ jag kunde inte återkalla ett ord i övningen... Man hamnade nästan rätt varje gång, men stavningen till dem rätta orden/stavelserna var fel alla gånger. Jag tycker själv att jag väljer bilder som är lämpliga och som snabbt kommer upp i huvudet, men ändå har jag svårt att återkalla det rätta ordet. men men, kommer gå bättre! Fler som haft samma problem med den övningen?

Annars gick lektion 4 ganska snabbt och NU börjar nötningen av figurkoderna!

// Philip
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Process thormanjr

Post by wyzec »

Hej Philip,

med reservation för att det var länge sedan jag gjorde övningen... när du fått fram den spontana bilden för det påhittade ordet, uttala det påhittade samtidigt som du ser bilden för att stärka kopplingen tillbaka till det du egentligen vill memorera.

Detta är de tyngsta lektionerna, bra kämpat!

/Henrik
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Henrik.

Post by thormanjr »

Tack för tipset Henrik!

Ska jobba mer med detta :)

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Du blir smart av att vara glad

Post by thormanjr »

Gjorde ett inlägg i Studentforumet om hur vi blir smartare genom att vara glada! Kanske är något att testa inför varje lektion?

viewtopic.php?f=10&t=761&sid=58226e09bd ... 3169ceec6c

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 5

Post by thormanjr »

Innan jag startade lektionen blev det att meditera i 15 minuter med "Headspace" Level 2. Det är nog det bästa jag har börjat med! Man får verkligen kontroll på sitt sinne, stressen minskar och man kan hantera det. REKOMMENDERAS.

Sedan blev det att göra dem mentala-teknikövningarna för att komma igång. Därefter satte jag mig själv i ett positivt menatalt-tillsånd genom att titta på följande video. https://www.youtube.com/watch?v=17hEcSsv57g :D




Övning 1, 70 ord, gick väldigt lätt, hade 5 fel, och det var kopplingar som BRE - som blev Brev för mig och det blev en väldigt "Platt" bild och därmed skapades aldrig någon stark koppling, lika så bilden som skulle vara på brevet. FÅG - blev en fågel, även den kopplingen blev lidande. Men det har nog att göra med att man måste se det MER 3D även ett platt brev måste bli mer djup i för att kopplingen ska sitta.

Så jag är nöjd med övning 1. Och vet varför jag fick 5 fel.

Övning 5 gick däremot svårare.

Alla abstrakta ord är svåra, Exempel "Process" så blev det en "Rätts-process" sedan en klubba. Jag kan visualisera Klubban men att komma fram till Process är en gåta.

Även, design, blev för mig "SolidWorks" och sedan bilden av en solid. Men kom aldrig tillbaka till ordet design..

Olycka, blev blåljus.. lätt att visualisera blåljus men att det var olycka som fick mig att tänka blåljus kom jag inte framtill. Ville mer tänka POLIS när jag såg blåljusen..

Kyla, blev snöflinga som placerades på NyPon (16) men kom aldrig fram till ordet KYLA..

Så håller det på med alla Abstrakta ord.

Men annars gick det bra! :)



// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 6

Post by thormanjr »

Hej,

Mina cicero-bilder jag har i mitt hem, ska de användas för korttids-memorering eller för långtids memorering?

Ville inte använda dessa till övning 1, då jag skulle ha 10 cicero-bilder, så skapade nya nere i tvättstugan. Där kan de 25 landskapen få vara.

Tänker att det är väldigt mycket man vill lagra länge och då vore det skönt med struktur. Så att allt som handlar om ett visst ämne har sina cicero-bilder i ett rum, osv.

Övning 2, kändes lätt och bra när det fanns förslag på vad man skulle visualisera, och därmed blev det genast svårare när man själv skulle välja ut bilder till landskapen och städerna. Tog lite längre tid och fick googla fram vissa förslag. Västmanland fick bli en MISTEL då det är deras landskapsblomma.

Annars sitter det ganska bra efter att ha gått igenom bilderna!

Figurkoderna är som vanligt bara att nöta in!

// Philip
Post Reply