Utvärdering efter lektion 24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Utvärdering efter lektion 24

Post by wyzec »

Henrik, systemutvecklare/konsult, 37 år.

Jag gjorde testet på 34 minuter och hade 9 fel - godkänt. I de fall jag noterade fel handlade det i samtliga fall om slarvfel, informationen satt men jag slog antingen upp fel, hade fel på något stavning eller liknande - men slarvfel är också fel.

Utvärdering:
Jag är mycket nöjd med kursen så här långt. Viktigt att ha med sig när man går den är att DET TAR TID - men det är min övertygelse att alla kan ta sig igenom kursen med intresse och motivation. I mitt fall har jag behövt göra uppehåll på ett par år, positivt att upptäcka väl tillbaka är att tappet inte är särskilt stort om man jämför med uppehåll i fysisk träning. Under särskilt de första 12-13 lektionerna, bör man ha med sig att de är riktigt tuffa. Om man upplever att tillgängliga tiden för denna kurs blir otillräcklig är mitt tips, under särskilt dessa första lektioner, att dela upp dem - varje lektion är uppdelad i övningar och övningarna i sig behöver inte göras under ett och samma pass.

Det är fascinerande att märka att man faktiskt kan förbättra en så abstrakt förmåga som att visualisera. När allt pågår i ens eget huvud är det tryggt att märka att alla där ute upplever samma/liknande problem och att man kan läsa om det i forumet/andras journalanteckningar och snabbt få tips/hjälp både där och genom direkta frågor till Mattias. Efter de första 12 intensivlektionerna kommer 'min databas'. I denna modul lär man sig olika sätt att memorera på efter behov och de går betydligt fortare att ta sig igenom än de första 12. Riktigt mäktigt är det att känna kraften i dessa tekniker tillämpade. Titta gärna på resultat-sidan med all information man lär sig 'utantill'. Du kommer att kunna röra dig mellan det som memorerats och verkligen slå upp information som om du vore ett lexikon. Realistiskt så hade få av oss kunnat klara något liknande utan stöd av minnestekniker, något så komplett och genomtänkt som GMS har jag svårt att tro finns där ute.

Viktigt att förstå och inse är att man inte automatiskt får ett bättre minne bara för att man går denna kurs. Du får i din hand ett verktyg att memorera med och du väljer om och när du vill använda det. Över tid blir du bättre på att använda teknikerna. I kursen använder man ett datorverktyg som heter 'Improve memory' där man matas med siffror att memorera - just för att öva upp förmågan memorera genom visualisering. När du kört detta ett tag kommer du att märka att du faktiskt kommer ihåg allt mer. Likaså kommer du att kunna välja hur lång tid du vill minnas något. Detta verktyg bygger på att du regelbundet tittar igenom dina bilder i huvudet och är inget svårt - men det kräver likaså av dig att du aktivt väljer att göra det. Som tur är behöver detta med tiden göras allt mer sällan och du kan lätt hitta dötid i din vardag att utföra det på.

För egen del har jag börjat långtidsmemorera recept och telefonnummer för skojs skull, jag ser det som en försmak av att regelbundet slippa slå upp saker i framtiden. På sikt kommer jag att använda detta även för sådant som inte går att slå upp såvida man inte skriver dagbok eller dylikt. Jag ser som ett av mina primära framtida användningsområden att kunna memorera livshändelser och datumen för när de inträffade. Att kunna se tillbaka på sitt liv och säga exakt när något hände i ens liv och i vilken ordning ser jag mycket stort värde i. Annat jag praktiskt kommer memorera med dessa tekniker är för egen del lösenord men även sådant som jag alltid velat kunna men aldrig lagt tiden på - t.ex. periodiska systemet med grundämnena. Sedan finns det alltid annat som stjärnbilderna och all världens länder som vore skoj att kunna.

Hoppas denna utvärdering kan hjälpa någon där ute! Lycka till!
Post Reply