Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Som några kanske sett har jag pillat lite på en webbapp som är tänkt för att kunna användas på mobilen när man sitter på exempelvis bussen och har lite tid över. Jag fick ett ryck några dagar (nätter...) och gjorde klart den så långt att man nu kan använda den för att memorera figurkoderna för siffrorna 0-99! Tanken är att fortsätta med den så att man kan ha den för att memorera även bokstäver, månader och så vidare samt tresiffriga tal. Återkoppla gärna med vad ni tycker om appen, vad som är bra, vad som kan förbättras, funktioner ni saknar och så vidare! Om ni vill hjälpa till att utveckla appen är ni mer än välkomna att hjälpa till!

Appen finns just nu här: http://figurkoder.azurewebsites.net/

Så, till den stora frågan; är figurkoder.nu eller figurkoder.se bäst? :)

Disclaimer: Det är är ingen officiell app utan utvecklas av mig i mån av tid och har inget att göra med The Mind Academy (även om jag är öppen för sammarbete, hint hint Mattias).
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Nu har figurkoder för veckodagar, månader och bokstäver tillkommit samt funktioner för att pausa och stoppa pågående övning. Observera att man behöver stoppa pågående "runda" för att kunna starta en ny.
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Nu finns de 50 vanligaste kvinnonamnen och de 50 vanligaste mansnamnen (nåja, de var de vanligaste 2010) att öva på! Jag har tagit namnen från denna tråden samt med någon figurkod från denna videocasten. Att kunna välja antingen kvinnonamn eller mansnamn är något jag har på min att göra-lista.
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Alla tresiffriga tal finns också med nu!
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by thormanjr »

Detta var ett riktigt bra initiativ! Ska absolut testa appen :D

Tack för att du lägger ner tid på det! :D Jag har definitivt saknat denna funktion!

// ThormanJr
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Vad kul! Jag hoppas appen kan komma till användning! Återkoppla gärna när du testat appen lite, vad som fungerade bra och dåligt och så och om det är något du saknar. All feedback är bra feedback!
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by johanttt »

Håller med thormanjr! Mycket bra initiativ :D

Lite spontan feedback:
- "Observera att man behöver stoppa pågående "runda" för att kunna starta en ny." Det borde du skriva på hemsidan, för det förstod inte jag direkt.
- Om jag tar till exempel namn så buggar det ibland och det startar inte om man klickar på start men däremot om man trycker på enter. Kan dock bugga även om man trycker på enter (Firefox)..
- När man tränar låga siffror, 00-09, så kan det finnas en risk att förväxla dessa med nedräkningen eftersom de ser likadana ut, inget stort problem kanske men en liten notis..
- Det vore smidigt ifall det fanns ett förinskrivet standard värde på t.ex. siffror, 01-10 och på "Sek per figurkod" typ 3 sekunder.
- Det vore även trevligt med något på startsidan som länkar till de olika typerna av figurkoder.
- Om du verkligen vill ha något att göra så skulle du ju kunna göra ett användarsystem där man kan spara statistik och inställningar och så vidare.
- Footern med "2015 - Made by Oskar Klintrot. Source code available at GitHub.org" kan med fördel kanske göras om till svenska eller så? :)
- Personligen så tycker jag du ska köra på figurkoder.se, dels för att det (när jag kollade nu) var billigare men också för att themindacademy.se är en se-domän, vilket gör det mer enhetligt, även att din app inte är officiell. Har du mycket pengar så kan du ju köpa .nu också och sen omdirigera den.
- Florian har ju gjort en android app med figurkoder (https://play.google.com/store/apps/deta ... figurkoder), och tänker att det vore trevligt om dessa kunde vara lite samspelta så att prata med honom kan vara en god idé :) eller om han letar sig hit..
- Sen tycker och hoppas jag att nån gång i framtiden så kan en sån här app bli en officiell del av themindacademy på samma sätt som Memorization Master som nu finns online.

Hoppas det var till någon hjälp! :)
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Gött med lite feedback, man blir så hemmablind! Dessutom har jag knappt själv haft tid att använda den än :P

- Tanken är att man inte ska behöva stoppa pågående runda för att starta en ny, jag skulle fixa det tänkte jag. "Senare"... Ska nog skriva en liten notis på hemsidan så länge :)

- Nu tror jag att den ska fungera i både Chrome och Firefox!

- Jag använder det här ramverket; http://getbootstrap.com/components/#labels. Ta gärna en titt på vilka färger du tycker jag ska använda! Själv är jag inget vidare på färger så det blir lite vad det blir :P

- Förskrivna värden hade jag från början men då tyckte jag det blev otydligare vad fälten gjorde, men det kanske det inte blir egentligen? Jag tycker själv det är omständligt att behöva fylla i värdena om och om igen vid testning.

- Nu har jag lite länkar på startsidan, även om det kanske inte är så snyggt. Jag måste verkligen jobba på startsidan...

- Användarsystem kommer inte att implementeras närmsta åren, det tar för mycket tid helt enkelt. Om jag nu inte springer på något intressant. Jag har varit lite sugen på att testa Firebase... Däremot har jag tänkt implementera så att man efter varje omgång ser figurkoderna igen tillsammans med tiden innan man tryckte på "Nästa", så får man lite statistik i alla fall.

- Footern är översatt!

- Figurkoder.se är beställd, nu väntar jag på att den ska bli registrerad också. Tar väl någon dag.

- Ja, jag gillar appen men dels är den inte så användbar till att öva in figurkoderna (bara träna på dem när man väl övat in dem) och dels är den inte särskilt vacker att vila ögonen på (förlåt Florian, du är vacker!).

- Det vore skoj det med! Får se om Mattias och Florian letar sig hit :) Jag tycker Mattias kan spotta ur sig figurkoder att lägga till i appen! :)

Det var till stor hjälp! Fortsätt gärna använda appen och fortsätt komma med feedback!
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by Curium »

Så, nu har jag städat upp i koden! Jag hoppas bara att jag inte råkade städa bort någon funktionalitet också. Jag har lagt till en liten summering av omgången när man är klar. Har man tjuvkikat får man inga poäng :)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Webbapp för att träna på figurkoder ute nu!

Post by johanttt »

Det va så lite så, hehe ja lätt hänt ;)

Men vad kul att du har nytta av feedbacken! Det verkar ju som att du lyckats implimentera förslagen bra :)

- Det funkar prima i Firefox nu också!

- Färgerna är det absolut inget fel på! Möjligen skulle du kunna använda färre färger för att de inte ska bli för "rörigt". Grön-start, gul-paus och röd-stopp är iallafall helt rätt enligt mig. (Nästa-knappen skulle också kunna vara grön eftersom man då "klarat" figurkoden.)

- Liten annan grej om knapparna, det är förvirrande att de har olika layout på de olika typerna! Ha samma på alla så blir det mycket bättre! Plus, du behöver göra fältet där sifferbilden står bredare, många tresiffriga tals ord får inte plats, typ 3 mässingsringar, mjukt emblem osv!

- Jag tänker också att i dropdown-menyn så bör Första dagen/månaden/namnet osv finnas med som alternativ, ifall man vill göra alla i ordning.

- Ja okej, det är ju lite av en smaksak, det tål att funderas på.

- Trevligt! Ja det finns mycket utrymme att jobba med ;) du borde nog nånstans ha lite korta instruktioner för hur man använder sidan, inte för att det är jättesvårt men bara för att liksom! Antingen på startsidan eller på Om Sidan förslagsvis.

- Nej jag kan förstå det, men statistiken är väldigt trevlig iallfall! Dock så borde man få statistik även när man stoppar träningen och den borde återges i rätt ordning (vilket den inte gjorde när jag körde igenom alfabetet, eller det gjorde den visst sen, det va inget). Tiden får gärna vara mer exakt än hela sekunder också, iallafall med tiondelar.

- Gött, en liten detalj är väl att det kanske borde vara github.com och inte GitHub.org? Eventuellt skulle du kunna ha så att man öppnar den länken i en ny flik också. (När vi ändå pratar om url:er, borde det inte va themindacademy.se på startsidans rubrik?)

- Perfekt!

- Det är sant, men förutom bootscreenen (eller va man ska kalla den) så tycker jag den är helt okej, den skulle nog kanske må bra av ett plattare UI och lite andra små ändringar. Appen har också utvecklingspotential helt klart, och den borde verkligen promotas av Mind Academy och bli lite "officiell", kan jag tänka :) den verkar inte nämnas alls (har jag fel?) här på forumet, kanske ämne för en ny tråd?

- Ja ellerhur! Det hoppas jag de gör! Det också, vore trevligt att ha ännu fler figurkoder samlade på ett ställe liksom.

Härligt! Säger till om jag kommer på mer :)
Post Reply