Emilb journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Re: Emilb journal

Post by emilb »

Jag använder fem rum i min lägenhet, 20 cicerobilder i varje. Jag vet vilken som är den sista i varje rum d.v.s. Nr 20,40,60,80,100. När jag kommer till dem stödbilderna så kollar jag att numret i MM stämmer. Och kan då om jag blivit i ofas i ett rum justera så jag ligger rätt i nästa igen. Nu är ju inte det viktigaste att ha alla rätt, fokus och visualiseringsförmågans övning uppfattar jag som huvudmålet, men man blir ju gladare om det blir hyfsad poäng. Sist så körde jag 110 bilder på 5 sekunders visning. Blev 63/110 varav ca15 fel var p.g.a ofas. Men det kändes som att 4 sekunder borde räcka. Skall testa nästa gång.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Emilb journal

Post by mucken »

Jo känner igen att det inte är det roligaste när man får 41/80 där runt 20 var p.g.a. ofas. Men det är ju som du säger inte är så viktigt med det faktiska resultatet. Men det kryddar verkligen till det när man är nära eller till och med lyckas pricka 100%. Känner du att det räcker med att memorera siffrorna med kortare intervall så go for it. Funderar själv på om jag ska sänka ytterligare en sekund till 2 men det känns som om att det kanske är lite alldeles för snabbt.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Hare

Post by emilb »

Nu är det äntligen dags för språkmodulen. Största problemet med lektionen var att få rekommenderade länkar att fungera. Har inte kommit åt någon fil vare sig på Iphone, pc eller android. Nu är jag tämligen ointresserad av programvaror så det är ett problem för mig när det inte fungerar direkt eller finns bra instruktioner. Det är kursens innehåll jag vill lägga tid på, inte att göra kursen tillgänglig. Nu finns det ju andra sätt att hitta böcker, och kan förmodligen hitta andra vägar att hör fonetiska utal. Så det löser sig säkert.

Har haft en paus på 2 veckor med nödvändig vila (semester). Så vissa figurkoder för siffror har tappats, vilket visat sig när jag kör MM igen. Men är ändå rätt nöjd. Igår 76/100 6 sek. Idag: 80/100 6 sek. Nu har det heller inte varit några följdfel, utan bara rena tappningar. Så med lite uppfräschning av koderna så kan jag nog snart öka igen.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Lektion 26-37

Post by emilb »

Blir lite summariskt i denna journal. Har varit på semesterresa och under tiden gjort språkmodulen. Där blev fokus på att memorera metoderna och exempel på hur man gör istället för att just studera ryska. Främst för att det skulle vara svårt att ha med och jobba med det extra material man behöver, lexikon och ljudfiler m.m. Och för att få den tiden till det när man ändå är på semester med andra icke studenter. Ville inte tappa momentum med kursen, så då blev det en medelväg att gå. Upplever också att det blir lättare att verkligen planera att göra språkstudier när man har lite mer helhetsblick på de olika metoder man kan använda med GMS.
Tyvärr så har jag halkat efter med MM, har gjort kortare sekvenser för att upprätthålla figurkoderna. Så det blir till att försöka ta i kapp nu.

Nu är text modulen igång. Gjorde lektion 37 idag och historierna satt direkt, fast det blir ju spännande och se vid återkallning senare ikväll hur väl de satt sig...
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

38-43

Post by emilb »

Oups! Lite mer uppehåll i skrivandet här än det var tänkt! Börjat jobba igen och fokus har inte kunnat hållas som önskat på kursen. Men trevligt med metoder jag kan pröva direkt på andra böcker jag läser.
Vad det gäller MM så har inte tiden räckt till mer än att ligga kvar på samma nivå ett tag. F.n. 100 tecken/ 4 sekunder. Resultaten ligger mellan 44-89 återkallade/100. Märker stor skillnad på hur mentalt/ fysiologiskt tillstånd påverkar dags formen. Väcker starkt intresse att uppnå en bättre stabilitet där.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Kiwi-kex

Post by emilb »

Svårt att få tid till lektionerna nu när jobbet är i full gång. Behöver egentligen inte så mycket tid, som jag behöver att det är tid då jag är hyffast pigg och avslappnad och kan sitta i lugn och ro. MM går rätt bra när det är några dagars uppehåll mellan försöken. Dagens resultat 82/100 på 4 sek.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Vas-kockmössa

Post by emilb »

Långt mellan lektionerna nu, men har fått böja mig för att det varit för mycket av stress. Nu är dock jobbet mer i balans och glädjande är behovet av memorering stort nu eftersom jag håller utbildningar inom skyddsföreskrifter. Därför blir lagtexterna i lektionerna ersatta med AFS:ar. Att använda teknikerna för att hålla muntliga presentationer har varit ett genombrott för mig.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Re: Emilb journal

Post by emilb »

7 år senare....

Jag påbörjade den här kursen 2016, det gick i mitt tycke rätt bra, tror jag han igenom ca 80% Någon gång så läste jag här i forumet om någon som hade haft en timeout på ca 1.5 år p.g.a. hur en skilsmässa "ställde till det" i huvudet, inget jag riktigt förstod då hur det kunde bli så. Men vid sagda 80% in i kursen, så hände det även mig, och pausen blev 7 år.

Men nu så blir det omstart, jag vet inte om det blir en resa hela vägen till kursens slut, men min ingång är att ha kul med min hjärna mer än att just bli bättre på minne. Min hjärna har 7år av förändring sedan sist, bra eller dålig sådan, återstår att se.
Post Reply