Emilb journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Emilb journal

Post by emilb »

Har nu gjort 4 lektioner och tänkte ta ikapp på journalen här.

I de första 3 lektionerna har det inte varit några problem med memorering och återkallning av ord med de olika metoderna, alla har kunnat tecknas ner i ett jämt tempo. På vissa kedjor har dock första bilden varit svår att finna när jag skall börja återkallandet, då har jag fått ta den första jag kommit på i kedjan och jobba åt bägge håll. Mattias tipsade då om att man kan ställa den första bilden i en kedja någonstans i rummet, och det har fungerat bra. När jag gjorde 4:e lektionen var jag väldigt trött efter flera intensiva dagar, var tveksam på om jag skulle göra den då, eller vänta, men blev nyfiken på att se hur det gick att jobba med metoderna när man var väldigt trött. Här blev de första missarna av ord, när jag gick tillbaka så märkte jag att missarna var där jag slarvat att fästa figurerna på stödbilderna.

Siffror.
Här har jag fått kämpa mer än med orden. Har märkt att det dock går snabbare nu när man lägger till fler figurkoder till siffrorna efter hand. Kanske är det så att hjärnan har fattat själva principen och vad jag vill göra när jag kopplar bilder till tal. De första 10 var mycket kämpande med, men de 10 jag lade till igår satt direkt. Upptäckte när jag försökte memorera 45 tal i en följde med Cicero metoden att 5 st föll bort vid återkallandet. Det som jag noterade vid genomgång var att dessa siffror var lagrade på föremål som liknade varandra. T.e.x en byrå med 3 lådor och en kod per låda. Då föll en eller två bilder gärna bort. Så nu när jag kör med möbler som helhet, funkar det bättre.
Dagliga övningar som jag gör med siffrorna är att t.ex. titta på bil reg.skyltar som dyker upp. Kan jag inte ta dem som tvåsiffriga, så kör jag alla tre som ensiffriga. Försöker öva bort att tänka ordet för figurkoden i hjärna och bara visualisera koden på skylten. Tar även andra trafikskyltar som övnings underlag. Har även använt mina speltärningar. 20 sidiga och andra varianter för att slumpa fram talen jag vill öva på. Använder även koderna dagligen i jobbet när jag behöver "ta med" ett artikelnummer till en dator.
Märker att visualiseringen börjar fungera utan en åtföljande verbalisering av figurerna i hjärnan nu.

Stavelser.
Här får jag jobba än mer än med siffrorna, är inte helt lätt att hitta ord till stavelser eller konsonanter, svårare att få upp substantiv än t.ex. adjektiv eller andra ord. Här blir det alltid några missar i övningarna. Övar även här mellan lektionerna på reg. skyltar från bilar. Ibland verkar det gå lättare att bara låta huvudet söka en bild, än ett ord, även om ordsökningen än så länge är det som ger mest träffar. Kanske man borde lösa fler korsord?

Har inte hunnit med så många lektioner lika ofta som jag velat ännu. Det är mycket på jobbet och när jag väl är hemma så krockar många gånger min hustrus behov av dator för sina högskolestudier. Har fått ibland jobba vid tillfällen då jag inte kan sitta ostörd, vilket dock lett till en förvåning att det går rätt bra att bli störd och återvända med gott resultat till övningarna, har varit både kunder och getingar som jagat mig.
Jag har dock kunnat läsa hela manualen och även jobbat med andra övningar. En rolig övning är det mentala tecknandet som jag ibland gör när jag är ute och går. Då ritar jag upp det som finns bakom det jag ser, eller i alla fall tror finns bakom. Då hoppar och rasslar ögonen runt i sina hålor så det känns som hela huvudet skall vibrera sönder, att mina tänder med ett smattrande skall falla till marken och hakan skall tappas och med ett mjukt dunsande studsa iväg ut i naturen.

Även överlag så upplever jag nu insidan av min hjärna som en byggarbetsplats, med någon form av kaos och påbörjade projekt i olika hörn. Vissa tekniker har nästan fått ett eget liv och börjat jobba av sig själva. När jag gick på, vad jag tänkte mig, en stillsam skogspromenad befriad från andra signaler och intryck än fågelkvitter och vindens sus i träden. Så passerade jag en anslagstavla för det närliggande skjutfältet. Eftersom det var så mycket mygg, så var det inte lönt att stå stilla och läsa anslaget mer ingående. Men ändå så snappade hjärnan upp en del av budskapet, och nu så står där mitt i röran en kanon med en kräfta som laddar den med anemoner och garn nystan…
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Lektion 5

Post by emilb »

Nu flöt det på bra! En länk som behövde repareras på hela lektionen, stam-papegoja. Annars satt allt direkt. Hade redan övat in figurkoder 31-40, vilket sparade lite tid, så lektionen gick på ca 1 timme plus lite lästid i handboken. Trevligt att sidan funkar bra även på mobilen, gör det lättare att finna tid till detta.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Lektion 6&7

Post by emilb »

Riktigt trivsamma lektioner så här långt. Inte en massa frustrerande beräkningar,utan snarare hårt arbete som man kan jobba med. Liknar det mer med att hugga ved. Det är en hög som skall klyvas upp. Hugger man någon kubbe snett, så är det bara att ta upp den på kubben igen och spänta på tills det ser ut som ett vedträ.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Lektion 8-10

Post by emilb »

Gått bra med dessa lektioner. Lektion 8-9 har det varit ca3-4 fel i snitt på övningarna. Nr 10 hade jag ett fel. Har kunnat jobba undan snabbare eftersom jag försökt ligga ett steg före med figurkoder för tal och bokstäver. Lektionstid har snittat på 1,5 timme för 1-9. Och 10 ca 30min.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Lektion 11

Post by emilb »

Äntligen hade jag tid för en lektion igen :)
Om jag även var väldigt trött efter en lång dag och fick kämpa med svidande ögon och svårighet att visualisera tillsynes abstrakta ord, så är det ett roligt arbete. Missade 25 ord i första återkallningen, men var samtidigt förvånad hur snabbt de andra 75 fanns tillgängliga. I andra återkallningsförsöket så blev listan komplett.

Om någon till äventyrs läser detta, så har jag ett tips om man har samma problem som jag att finna möjlighet att ta med en kortlek i vardagen. Jag använder mig av slumpgeneratorer i min mobil. För siffror så går jag in på sida som heter: http://gallerit.se/slumptal/
Brukar avgränsa så jag jobbar med 100 tal åt gången.

För bokstäver så använder jag:
http://www.dave-reed.com/Nifty/randSeq.html

Detta gör att jag kan slänga in ett pass lite när helst under dagen. Finns säkert andra och bättre program, dessa är vad jag funnit så här långt.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Nöt och nubbe

Post by emilb »

Om man kan få svettdroppar ihjärnan så fick jag det på lektion 12. Första övningen 2 fel, 3 på andra och 16 på sista. Lektion 13 var ju rena semestern i jämförelse med tolvan. Är igång med MM.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Ankare-Nystan

Post by emilb »

Lektionerna är lagom just nu. Mata in, fixera, gå vidare. Känns roligt. Om man däremot tycker sig vara lite för glad, så kan man ju alltid köra lite MM. Då är man snart fast på jorden igen... ;)
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Nagel-Nyckel

Post by emilb »

Inga större konstigheter. Matematiks formler var det ett tag sedan jag höll på med, så har tappat tänket en del. Men det går väl att ta ikapp.

På MM så har jag äntligen lyckats installera det på 2 av de datorer jag brukar använda. Dock är det mest mobilen jag har tillgång till och jag har inte sett något om det finns någon app, så man kan lagra sina resultat där, utan jag får för det mesta köra direkt från nätet. Varierande resultat så här långt, allt från 10/100 till 55/60.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Humla-Hand

Post by emilb »

Behaglig tankning av information. Brukar ta en timme per lektion.
Största felkällan iMM är att jag missar någon stödbild och sedan hamnar i ofas vid återkallning. Har nu lite check points vilket hjälper. Dagens resultat 76/100
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Emilb journal

Post by mucken »

Hej jag har samma bekymmer med att jag missar någon stödbild och kommer i väldig ofas när jag sedan ska återkalla sekvensen med siffror. Hur menar du med att du har check points för att undvika detta?

/mucken
Post Reply