Dave-journalen

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 4:
Utmaning:
Känsla:

Lektion 3:
Utmaning:
Känsla:

DONE Lektion 2:
Utmaning: att snabbt få fram detaljerade bilder. (Tog tid för mig, särskillt bilder som jag inte tänkt på detaljerna så nog på tidigare, t.ex. att besluta sig för "vilken" apa och hur den ser ut.
Känsla: Grymt skönt att återkallningen och övningarna gick betydligt snabbare än lektion 1.

DONE Lektion 1:
Tog lång tid (betydligt mer än 2h trots att jag pausade när jag läste artiklar etc, kanske hade med att jag blev tvungen att pausea för att sköta familjegrejer emellanåt)
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 3:
Utmaning: att snabbt få fram en detaljerad och färgstark bild. (stor och 3D någorlunda lätt). Hur gör man det snabbt?

Känsla: Det går framåt, blir lättare och lättare men blev avbruten (var tvungen att pausa) flertalet gånger så tog kanske ca 2,5h att göra lektion 3 (effektiv tid)... dock en utmaning att hålla uppe tempot i övningarna.

Ta med till nästa lektion: pusha mig att hålla 2+2+6sekunder för kedje-/ryskadockan-/andra bild-övningar (2s gamla bilden, 2 s nya bilden, 6s koppling). Kanske ska jag redan nu pusha mig till 6 sek totalt för både gamla, nya och koppling?
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Dave-journalen

Post by Simonadolfsson »

Angående att göra det snabbt så går det snabbare med tiden. Jag har fortfarande vissa problem att få bilderna stora men det blir bättre och bättre. Numera försöker jag alltid lägga till någon liten "twist" när jag har placerat ut tex en figurkod på ett ställe. Säg att jag ska ha placerat ut en raket (54) så lägger jag till lite gnistor. Då brukar det sitta.

Kul att vi ligger på ungefär samma lektion!
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Tack för tipset Simon, kul att höra från en annan person på samma resa :)

Kan även slänga in svaret från Mattias (när jag ställde samma fråga direkt efter lektion nr 3):
Min fråga: "Finns det några sätt att "snabbt få fram komplett bild" får att på så sätt kunna göra övningarna snabbare? "
Mattias svar: "Nyckel är att alltid prioritera tiden framför detaljerna. Så regeln ska tolkas som: Visualisera så tydligt du kan under den korta tiden du ger din hjärna. Med mängdträning kommer hjärnan att vänja sig vid detta och du utvecklar en riktigt effektiv förmåga :)"
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 9 klar. Nu börjar grunden (de första 12) sätta sig. Har upp till siffran 80 snabbt i minnet och det går snabbare och snabbare att memorera bilder.

Lärdom:
a) returmetoden kommer nog bli mkt användbar (kedjemetoden + memorera bilddelar), särskillt för mitt personliga mål att memorera böcker och dess innehåll.
b) övningarna med kedjemetoden/returmetoden går lättare och lättare och jag har kommit på varför jag ibland tappar vissa kopplingar i memoreringen. alla fel har med bristande koncentration att göra, dvs jag har inte sett de två bilderna som skall kopplas tillräckligt tydligt med konturer, stora, detaljerade och i 3d... Har även märkt att det underlättar om jag gör kopplingarna lite levande, dvs sätter dem på utmärkande och/eller roliga ställen. Det händer att jag skrattar för mig själv ibland när jag kommit på lustiga ställen att placera nästa bild på osv :lol:
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 10 klar.

Lärdom: jag behöver inte ta en perfekt bild, bara det första som dyker upp och andänvda det. Oftast kommer jag ihåg ordet ändå!

Övning 5: 51 av 60 på första försöket - kändes bra :) - dock behövde jag drygt ca 10 sekunder i snitt för att komma på en associationsbild till orden och sedan göra kopplingen.
Efter en repetition satte jag 59/60, slutade där. Kändes lite coolt :)

Alfabetet A-Ö är nu klart med figurer. behöll de exakt föreslagna.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 11, övn 4: Den var tuff/utmanande! Särskilt att försöka hitta bild och göra koppling på 6 sek. Jag gjorde dem (100 st) på ett snitt på 12 sek (och det efter att ha gjort alla först en gång, blivit avbruten av barn och sedan ätit lunch för att sen göra det en gång till). Dock hade jag då 90/100 rätt vid första återkallningen :) och efter en repetition hade jag typ alla rätt!

Börjar närma mig den roliga modul nr 2 med spänning...! :)
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 12:
Äntligen första kursmodulen klar! Längtar till att börja träna memorering av "viktig" och riktig information.

Övningen med 100 tal tog 44 min istället för de 20 min som stod i anvisningen... Jag är dock tacksam för Mattias kommentar om att jag inte behöver bry mig om tiden så mycket i det här skedet... puh jag kan nog siffrorna för dåligt och min förmåga är än så länge såå långsam men det känns att den blir bättre :)
Kanske jag pushar mig för lite för att memorera snabbare men det tar den tiden det tar för mig att få fram en tydlig visualiserad 3D bild...
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 13:
Coolt! Känner redan nu hur pusselbitarna kommer på plats och det känns inge helt omöjligt att faktiskt få ett mästarminne :)
Dock är jag fortfrande långsam men litar på att det går att träna upp precis som med allt.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 14 avklarad!

Känns att man kommer kunna lagra mycket information men det tar fortfarande lång tid. Det som tar tid:
1) hitta någon bild som associerar till informationen
2) splitta upp informationen på "rätt" sätt
3) hitta "platserna"/vart på assiciationsbaserna

Antar dock att allt sådant kommer tränas upp och gå snabbare allt eftersom med mer träning?

MM: fick 6,6 i resultat! Dock efter tre omstarter (pga första gången var jag inte inställd på övningen, andra gången blev jag avbruten av ett vaknande barn, tredjegången barnet igen).
Jag tror en av anledningen var att jag inte tryckte vidare likan många gånger utan utnyttjade tiden till max. Hade ju 32 av 40 korrekt. Avg time: 5,87. Har ju även tränat på siffrorna lite mer så de kommer till mig lite snabbare nu.
Allt som allt iaf en tydlig förbättring :)

Hejhopp
Post Reply