Pandaloos journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Phu, vilken utmaning! Jag blev övertalad av min man att börja denna kurs. Med många motiga känslor: det kommer jag aldrig att klara, jag har inte tid, jag kommer att känna mig sämst i världen när jag inte kan fokusera eller koncentrera mig, jag kommer att bli tokstressad, det är ingen idé jag är för korkad, jag är som jag är och jag kan inte ändra på mig och mitt minne. Hur som helst någonting tändes och jag blev sugen på att ändå testa. Men i lagom takt som passar mig och min familjesituation.

Mål med kursen:
-Att hålla en presentation på jobbet och komma ihåg alla sifferdetaljer utan att behöva lusläsa och därmed få en bra övergripande bild av det jag presenterar.
-Att komma ihåg en vägbeskrivning.
-Att komma ihåg det jag läst och berätta om det för mina kompisar.


Tempo: Minst en lektion i veckan.
Vara klar med kursen senast jul 2017.

Lektion 1: En chock av hur lång tid det tog!! Jag försökte få till det på kvällen och insåg att det var fel tidpunkt för mig. Jag ska försöka tidigare under dagen. Första kollen för att se hur jag står idag kändes jättejobbig. Jag tappade fokus efter kanske 5 tal. Däremot blev jag jättestolt när jag satte listorna. Det var ju inte så svårt som jag tänkt mig. Till och med jag klarade det! Och det var lite kul. Just nu känns det jobbigt att min man alltid kommer att vara före mig lektionsvis, men jag kommer ändå att slutför kursen fast i mitt tempo. Gott att jag klarade första lektionen! Och minnet är ju inte så tokigt ändå.
Utmaning: Ha tillräckligt mycket tid själv mellan amning och blöjbyte och lek. Svårt att koncentrera mig. Lite ledsen efteråt eftersom det tog ca 3 timmar att göra lektionen. (Ej helt fokuserad får jag ändå lägga till.)


Lektion 2: Roligt! Jag kom ihåg det mesta och det gick fortare denna gång att memorera. Jag gillade repetitionerna. Jag har smygtränat på siffrorna också så det kändes kul att övningarna inte tog så lång tid.
Utmaning: Att kunna koncentrera mig med barnen i huset.
Tid: Vet inte, det blev så utspritt och timern slutade att fungera. Gissar på 2.5h. För mig hela dagen med många pauser! Men åh så kul det var när jag satte den ena efter den andra bland bilderna och listorna.
Fundering: Funderar på hur jag ska kunna använda mig av detta i verkliga livet. Inte kommer jag att orka visualisera saker....? Det tar för lång tid! Häftigt om jag kunde stanna upp i vardagen och faktiskt visualisera eftersom det verkar bra för att minnas.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Lektion 1: v27 4 juli

Lektion 2: v28 14 juli
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Lektion 3:
v31
Svårt att göra de olika stegen kring kodning genom konsonans. Jag blev galet frustrerad. Jag tycker attd etär så svårt att koncentrera mig och jag blir väldigt stressad.
Tid: Ca 4h

Lektion 4:
v32
kändes lite lättare igen. Kodning genom konsonans gick lite lättare, i alla fall tog jag det inte lika allvarligt utan godkände några fel och gick vidare.
Tid: 2.5h
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Pandaloos journal

Post by Simonadolfsson »

Mitt förslag är att hellre göra kortare sittningar än att göra en lektion i veckan. Säg att du kan avvara 30 minuter där, 30 minuter där osv. Då blir det nog bättre. Lite som att springa 2km varje dag än att göra en mil en gång i veckan.

Kör hårt! Du kommer inte ångra dig.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Lektion 5: Lördag 6 augusti v 31
Första lektionen utan frustration! Här börjar jag förstå vad kunskapen kan användas till även om det känns långt kvar till användbart. Idag var det roligt att hålla på! Hurra! Kanske för att det inte var så länge sedan jag gjorde förra lektionen. Och att det inte var så många olika övningar idag. Lättast med associationer jämfört med att förvandla stavelser till ord som kan memoreras. Men jag ser framsteg även här.
Tid: 2.5h

Tack för tipset Simonadolfsson, vi får se hur det blir framöver. Nu när det inte bara var frustration kanske jag kan göra lite per dag....
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Jag har snurrat till veckorna. nu ligger jag i fas enligt mitt mål! Hurra! Dags att göra det allra viktigaste efter en lektion,... positiv affirmation. Dags att dansa!
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Jag har snurrat till veckorna. nu ligger jag i fas enligt mitt mål! Hurra! Dags att göra det allra viktigaste efter en lektion,... positiv affirmation. Dags att dansa!
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Pandaloos journal

Post by david.spjuth »

Bra jobbat Pandalo! Önskar dig allt kul med dansen :)
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

v.32 fredag 12 augusti
Tid: 2.5h (med telefonsamtalsdistraktion mitt i)
Äntligen är det inte ren frustration jag känner när jag går igenom övningarna. Jag fastnade en del på att hitta bilder till landskapen och dess huvudstäder så det gick långsammare än jag tänkt mig. Men jag blev ändå nöjd när jag försökte återkalla dem och hade bara några små fel. hurra! Sen tröttnade jag lite och slarvade en del med siffrorna. Jag tror att jag ahr nött i n bild och siffra redan efter 30s och orkar inte mer så jag går vidare till nästa siffra. När jag sen ska återkalla inser jag att det inte alls sitter. Jag är lite för ivrig med att tro att det är klart. Det blir till att öva in siffrorna lite mer. Det är klurigast att lära sig de siffrorna som består av flera konsonanter. Härlig fredags aktivitet! Jag längtar redan till nästa tillfälle.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Lektion 7
v33 Söndag 21 augusti
Tid: 4h.... med många avbrott och många sömnlösa nätter av barn så hjärnan var inte riktigt med
Det var jobbiga övningar, men roligt! Jag har svårt att hålla uppe koncentrationen och fokus när jag ska lära mig att visualisera de nya siffrorna. Detta var den jobbigaste gången att lära sig sifferkoderna. Men det som är skönt är att det känns roligt nu och jag blir inte som ett monster mot min familj för att frustrationen tar över handen som den gjorde förut.
Nästa gång ska jag försöka att utforska sifferkoderna i 1.5min, nu har jag inte orkat mer än 30s och sedan behövt repetera många gånger. Jag funderar på om det är mitt gamla vanliga innöttningssätt som tagit överhanden igen, att det inte är visualiseringen som jag lär mig utan att jag lär mig det utantill.... Jag hoppas på bättring
Post Reply