robpan.s journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 26 och 27 är avklarade. Även om det känns lite enklare med språklektionerna så här långt så märker jag också att det är något jag kommer ha nytta av och samtidigt är det lite skönt att det är lagom jobbigt nu. Men samtidigt utmanande :D

Google translate får en eloge också, alltid snabb leverans och förklaring av ord jag slår upp.

Jag har inte gjort MM på några dagar, det känns lite trist att ha missat det men om en stund ska jag göra det igen. Hu, svårt värre där. :? :oops:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 28 och 29 avklarade.

Jag var sjuk i veckan så det blev inget studerande. Kändes trist men samtidigt så var det bättre att det hände nu när jag precis börjat med språkdelen och inte riktigt kommit igång med det ännu. Språkdelen känns så här långt ganska enkel eftersom jag valt att göra den på engelska istället för ryska.

Jag kommer nog att lära mig ytterligare ett språk när jag är klar med de 60 lektionerna. Spanska eller japanska är det jag känner mig mest nyfiken på. :roll:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Blev tyvärr ett uppehåll på en vecka. Inte vad jag planerat med samtidigt inget jag kunde göra något åt. Ibland kommer viktiga/ tråkiga saker emellan. Men jag lägger detta åt sidan. Nu nya tag, jag tänkte gå igenom mina cicerobilder, uppdatera mig med senaste lektionen o.s.v. idag. Full ös direkt :D
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Repeterade lektion 30 igår som jag inte gjort klart tidigare. Idag gjorde jag lektion 31.
Det går bra och det är skönt när det rullar på. En sak jag märkt är att jag måste bli lite bättre på att visualisera och även att inte ha för bråttom framåt hela tiden. Jag är lite för ivrig ibland och glömmer bort att göra hela momentet. Typ, visualisera tydligt och sen placera på en stödbild. Jag är redan vidare till nästa visualisering innan jag ens gjort klart den första. Hm, måste jag tänka på framöver. Lite bättre fokus alltså. :?
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: robpan.s journal

Post by Simonadolfsson »

Haha jag känner igen mig!

Jag gör det väldigt ofta. Det är lite störande men samtidigt så är den tidsspillan som man tappar på det oftast försumbar eftersom att man tenderar att minnas ändå utan att ske själva bilden, alla fall när det är annat "riktigt" material som man vill lära sig :)
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

@Simonadolfsson

Jo sant :)
En annan sak som är rolig är att ibland kan jag se delar av bilden/ sammanhanget och nästa ha ordet.
Dock, det är positivt för då sitter det nästa gång. :lol:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Har gjort lektion 34 idag.
Jag typ skummar igenom språklektionerna nu. Detta eftersom jag valt engelska och nu har jag fått igång ett bra flytt att lära in nya ord vilket är det som var det primära för mig med språklektionerna. Känns väldigt kul att det är sån skillnad i förståelse. Om jag tidigare förstod kanske 80% när jag läste en engelsk deckare med kriminaltekniska termer och liknande så har jag ökat på det rejält nu. Samma sak med andra ord som inte används så ofta men dyker upp emellanåt i olika sammanhang.

Jag kör även engelsk subtitles på Netflix och har börjat lyssna på engelsk ljudbok när jag går fram och tillbaka till jobbet. Det går :arrow: framåt med andra ord. 8-)
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Har gjort lektion 36, den första i blocket om textmemorering. Det var en bra rivstart och det ska bli intressant att se hur det här kan utveckla mina möjligheter. Ser stor potential i detta att kunna memorera t.ex. presentationer jag ska hålla. Och givetvis att kunna lära mig nya saker genom att memorera manualer, undervisningsmaterial, facklitteratur eller liknande.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 37 & 38 avklarade.

Det är både lätt och svårt. Det enkla är att snabbt memorera bilder. Det svåra är att komma ihåg historien/ faktan/ texten. I lektion 37 skulle man bara läsa historierna igen en gång till så där blev det knepigt med 25 historier även om det gick något sånär. I lektion 38 var det 9 texter/ fakta som skulle memoreras och där var det svårt att komma ihåg en del av faktan.

Tror i och för sig att detta är en träningssak också. Med tiden kommer det förhoppningsvis bli lättare och lättare att snabbt memorera saker utan att behöva upprepa det för många gånger. :)
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 39.

Känns som att jag nu för första gången under studierna kört fast. :(
Det vill inte sätta sig med textmemoreringen, sjukt frustrerande. Tidigare har allt funkat även om det emellanåt varit svårt, men det har alltid satt sig ändå. Vet inte riktigt vad som händer här. Det känns som att jag inte heller kan fokusera helt och att när det inte går så blir fokuseringen ännu svårare. :x

Ok, jag loggar ut och får försöka med nya tag om någon dag eller två...
Post Reply