Eldliljas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Klar med lektion 32! Eftersom jag redan kan det mesta av grammatiken (på franska) som togs upp i lektionen, gjorde jag inte alla övningar. Som Mattias sa någon gång när jag ställt en fråga - "memorera inget du redan kan".

Vad jag däremot memorerade var regler för när ett substantiv på franska är maskulint eller feminint. Innan har jag bara lärt mig en regel, något i stil med "många feminina substantiv slutar på e". Med mängder av undantag. Oftast har jag kört på känsla och försökt plugga in genuset för varje separat substantiv jag lärt mig. Så, jag kollade upp fler regler och memorerade exempelord. Både vilken typ av ord samt vilka ändelser orden har spelar in (t ex är metaller och trädslag samt ord med ändelsen -isme oftast maskulina, medans ord med ändelsen -tié samt geografiska namn som slutar på -e är feminina). För att få med alla aspekter av reglerna krävdes 10 exempelord för de maskulina substantiven och 9 för de feminina. Eftersom associationsbasen inte har så många bra underbilder, valde jag att placera ut 5 ord på olika underbilder. Sedan förstorade jag den femte underbilden (lämpligt då den både för mannen och kvinnan var en typ av accessoar med detaljer) och valde ut ytterligare underbilder på den där jag placerade övriga exempelord. Om man "ska" göra så vet jag inte, men fick hitta på en egen lösning eftersom de ryska reglerna inte hade lika många exempel :)
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Dagens MM: 50 rätt av 130, 4 s. 6-7 fel var pga ofas.
Det här kändes riktigt bra! Största antalet rätt hittills :D ! Värmde upp med en genomkörare på alla figurkoder och repeterade dem som inte satt som berget. Det kombinerat med 9-10 timmars sömn inatt gjorde att jag kände mig klar och vaken under omgången, satt inte och kämpade för att hålla koll på hjärnan. Go omgång helt enkelt :)
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Hittills har jag nu genomfört alla lektioner tom 36! Språkmodulen är klar och har just avklarat den första lektionen i textmemorering. Det är denna kommande modul som jag känner mig mest entusiastisk att klara av, då det är den som var den största anledningen för mig att gå kursen. Nu när jag börjar plugga (till läkare!) i januari kommer jag behöva all hjälp jag kan få i att förkorta tiden som krävs för att plugga :) !

Jag har inte tänkt på något specifikt gällande språkmodulen, annat än att mycket av språkinlärning med GMS känns intuitivt bra (som att varje steg man tar är rätt för att effektivt ta en till slutmålet -> att kunna använda språket). Jag kan inte låta bli att förundras och till viss del misströsta över hur många timmar jag lagt ner i skolan och hemma för att nöta ord och grammatik som flugit ut ur huvudet några veckor senare :? . När jag nu på några minuter kan memorera dem så att de verkligen sitter :P . Men men, jag är glad att jag går kursen nu, bättre sent än aldrig :D
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

47/140, 4 s. Några få i ofas, några kom jag på precis när jag klickat förbi. Kändes helt okej men jag vill bli vassare.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Ojoj, lite läskigt att se hur länge sen det var jag jobbade aktivt med den här kursen :/... Två månader! Mycket har hänt för mig med flytt, början till plugg och massa annat. Då har jag prioriterat bort minneskursen. Jag ska försöka få gjort en lektion i veckan samt träning med MM, men det är rätt svårt att säga hur det kommer gå med den planen med tanke på att mina studier tar sådan tid. Men men, bara att komma igång :D ! Hittills i mina studier har jag inte använt min minnesträning jättemycket, då det mesta har varit uppbyggt kring att faktiskt hitta rätt information och skriva bra sammanfattningar. Men i takt med att sammanfattningarna blir klara, ska jag kunna memorera dem ;) !

Idag hade jag som enda mål (för att få ett första avstamp in i minnesträningen igen) att köra igenom siffrorna 0-99 i MM. Jag tänkte att jag kunde värma upp dem genom att bara visualisera bilderna utan att faktiskt memorera dem, för att sedan ge mig på mitt "riktiga" användande av MM. Meeen, med tanke på hur det gick får jag köra några sådana gånger igen. Här trodde jag stöddigt att figurkoderna på riktigt satt nere på reflexnivå och skulle vara kvar efter två månader, men icke. Jag skrev ner alla jag inte omedelbart kom på, och det blev hela 40 st som inte satt som berget :oops: ... Så, närmsta veckan ska jag fräscha upp mina figurkoder (med huvudsakligt fokus på 0-99 och a-ö) samt använda dem i memorering i MM. Så ska allt nog snart flyta på igen :D
Post Reply