Leos Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 7
Övning 1: Tid 35 min, jag trodde att det skulle gå snabbare. Tidigare under dagen så hade jag själv memorerar siffror med kedjetekniken och några bilder blandades ihop. Sen så var jag inte tillräckligt noggrann vid reparationera vilket gjorde att det krävdes fler återkallningar.
Övning 2: Missade att anteckna tiden. Även här så borde jag ha lagt mera tid på reparationerna. Något positivt var att jag hade det var mycket lätt att snabbt omvandla bokstavskombinationerna till ord och bilder. Antingen så var dom här mycket enklare att skapa bilder ifrån eller vem vet, jag kanske till och med utvecklas :)
3: Tid 17 min. 14 minuter tog det att memorera, reparera och återkalla orden. Sedan tog det 3 minuter att översätta orden till tal.
4: Jag körde helt fast direkt. För det första så följde jag inte instruktionerna :oops: Det var sent och jag ville bli klar innan jag skulle gå och lägga mig så jag kom på den urusla iden att istället för att som man i många fall skulle binda ihop tre bilder bara ha en eller två bilder per ord i hopp om att resten skulle hänga med. Jag total fastnade och ska fortsätta imorgon med lektion 7 från övn 4.
Problemet var att jag väntade för länge med att börja med lektionen och drog ut på det. Imorgon och alltid framöver så ska jag alltid göra lektionerna så tidigt på dagen som möjligt.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Fortsättning lektion 7
Övning 4: Det gick helt ok men tog väldigt lång tid.
Övning 5: Här gick det mycket smidigare och snabbare.
Fortsatta övningar var bara att göra och fortsätta träna på figurkoderna.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 8
Tid: 2 timmar. (Utan att ha nött in figurkod 61-70.)
Idag så gjorde jag dom mentala teknikövningarna innan. Jag trodde inte att det skulle göra så mycket men det höjde mitt fokus och min skärpa på bilderna markant jämfört med vad jag har haft under övriga lektioner.
Övning 1: Inga svårigheter att memorera.
Övning 2: Fungerade bra.
Övning 3: Var bara att göra.
Övning 4: Första 20/30, andra 30/30.
Övning 5: Första 30/30.
Övning 6: Det gick bra.
En av dom bästa lektionerna hittills. Jag kunde hålla mitt fokus och hade inga större svårigheter med återkallandet. Jag tog det väldigt lugnt och läste igenom frågorna noggrant. Det tog lång tid och jag borde nog ha varit lite snabbare men är ändå nöjd.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 9
Övning 1: Tog endast 7,5 min. Dock så memorerade jag exemplen men är ändå mycket nöjd.
Övning 2: Här var det lite tyngre kan man säga. Tog mig 55 min att göra! Måste verkligen öva mera på figurkoderna. Dels att vissa tar väldigt lång tid att få fram vid memorerandet och att jag ibland fastnar vid en bild och funderar länge oftast utan att komma ihåg och tvingas gå vidare. När det är så pass många ord så tar det också tid att gå igenom alla när man fastnar en längre stund på vissa. Hade även blandat ihop två figurkoder i memorerandet vilket gjorde det lite bökigt när jag märkte att samma bild kom upp igen.
Övning 3: Det tog 12 min att memorera. Jag hade inga problem med att komma på bilder till orden. Efter tre reparationer så satt allt. Hela övningen tog ungefär 35 min. Kunde ha varit noggrannare vid reparationerna.
Övning 4-6 (figurkoderna 71-80) kommer jag att göra lite senare idag.
En sak med den här lektionen har varit att det har varit mycket stör moment. Framför allt med musik och mitt under övning 3 så kom syrran in i rummet och skulle snacka.
Lektion 10 ska jag försöka få gjort imorgon.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 10
Hela lektionen tog exakt 2 timmar inräknat att läsa beskrivningarna och tid mellan uppgifterna. Annars hade jag hamnat på en bra bit under två timmar.
Övning 1-3: Bra att figurkoderna var i början. Det gjorde så att jag övade på dom mycket bättre än vid tidigare lektioner.
Övning 4: Memoreringen tog 14 min och 36 sekunder. 19/60 på första, 55/60 på andra. Reparerade kopplingarna men orkade inte återkalla allt.
Övning 5: Memoreringstid, 6 min. 23 rätt på första, alla på andra.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 11
Öppnade lektionen tidigare under dagen utan att göra några uppgifter. Sedan när jag skulle göra lektionen så stod tidvisaren på noll så glöm tiden. Jag gissar att lektionen gick på lite under två timmar iallafall. Om man räknar på tiden jag faktiskt gjorde övningarna :lol:
Övning 1-3: Det var bara att göra, är fortfarande många figurkoder som inte sitter men det kommer.
Övning 4: Ojoj, den här var svår att bara ta tag i. Jag velade säkert en halvtimme fram och tillbaka under lektionen innan jag faktiskt gjorde den. För att memoreringen skulle flyta på så skrev jag ner de figurkoder som jag var osäker på så att jag inte skulle fastna mitt i memorerandet, inte hitta figurkoden och ända behöva pausa och leta reda på den.
Sen så gick själva memorerandet en bra bit över förväntan. Tid: 22:18 min. När jag väl hade fått fram själva kopplingen som skulle göras så kollade jag bara på den i endast tre-fyra sekunder innan jag gick vidare. På första återkopplingen så hade jag också 37/99 rätt vilket också var över förväntan. Snabbaste memoreringen hittills för mig och bästa resultatet på första återkopplingen. Jag kände att jag ville bli klar så vid reparationerna körde jag 6 sekunder innan jag gick vidare. Jag borde ha fortsatt på tre men aja. På andra återkopplingen så fick jag 95/99 vilket jag nöjde mig med. Jag reparerade dock kopplingarna men orkade inte återkalla allting.
Övning 5-6: Flöt på bra utan några svårigheter.
Jag har ännu inte laddat ner MM så jag ska ta o göra det nu. Jag ser verkligen fram emot att bli klar med att bli klar med nästa lektion och sedan börja på nästa modul.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Leos Journal

Post by dianacomfy21 »

Hej Leo!
Läste igenom dina loggar, och du verkar vara på god väg. Måste säga att jag gillar hur du har tålamod. Jag är en sådan som gillar snabba resultat, (det är därför gym inte har varit något för mig :lol: ,håller mig till joggning).
Iaf, ja undrar bara om du ville dela tankar o så med mig. Jag är också 15 och går i nian, tror att det skulle vara kul och lärorikt om vi kunde typ dela tankar och hjälpas åt att peppa varandra och så i och med att vi gör typ samma sak. Jag har avvaktat att genomföra lektioner ända sedan skolan började. Vi kanske skulle kunna dela upplevelser om hur vi använt GMS i skolan om du vill? Bara en idé. Men bara skriv om du är ok med det :).

Hur går det med siffrorna BTW? Får du kläm på dem?
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 12
Lätt den tyngsta lektionen hittills. Lektionen i sig vart uppdelad i två dagar där jag gjorde uppgift 1-3 första och 4-5 andra.
Kopplingarna blir snabbare men är inte i närheten av 10 min memorering i uppgift 5. Det som tar tid är att få fram figurkoderna. Även om jag har dom där inne så kommer dom inte på reflex och tiden tickar iväg. Är iallafall otroligt skönt att vara klar med första modulen. Nu tänker jag senare ikväll köra en "prov" omgång på MM för att se lite mer hur det funkar. Imorgon ska jag skapa fler Cicero bilder och förhoppningsvis göra nästa lektion.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Leos Journal

Post by dianacomfy21 »

Hej Leo!
Alltså om du undrar om nästa modul så tycker jag att den är den roligaste. Man lär sig jättemycket rolig och NYTTIG fakta. Låt mig bara förvarna dig, när du gör lektionerna; Se till att repetera dem noga första dagarna, annars kommer du bara bli stressad av att inte kunna det du gjort tidigare så bra (tro mig, jag vet, det hände mig.) Just nu tar jag det bara lugnt och går igenom den andra modulen lektion för lektion. Du ser, jag repeterade inte uppgifterna särskilt noga och ja, nu får jag betala för det.

Det är åtminstone kul, och bara tanken på hur det kommer att vara när alla dessa 60 lektioner är färdiga! Vi kommer att bli genier!! :D
Jag använder teknikerna i historielektionerna, och andra ämnen med textmassa. Jag vill ta det steget längre och bli bättre på mattematik, Mattias Ribbing har skrivit en ny bok; Fatta matte. Jag vill köpa den och utveckla mattematiskt tänkande och bli bättre på problemlösning.

Jag vet inte hur det är med dig i din skola men vi har NP v.46 och att kunna mycket basmatte tills dess skulle vara en stor tröst till denna och kommande NP.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Fick lite skolstress nu efter det alldeles för korta lovet. NP och uppgifter som skulle lämnas in direkt vilket har gjort att det inte blev någon lektion igår eller i förgår. Men nu är stressen över så det är dags att fortsätta med lektionerna här.
Innan lektion 13 körde jag MM för första gången. Körde två omgångar, 20 siffror mellan noll till hundra och med 10 sek på varje.
Resultat första: 8/20
Resultat andra: 10/20
Jag måste dels skaffa flera Cicero bilder och repetera de jag skapat under tidigare lektioner. Tänkte anteckna ner vilka Ciceros jag hittar i skolan imorgon och sedan jobba med dom under helgen.
Lektion 13
Blev färdig på 1 timme och 20 min från att jag satte mig ned. Jag tyckte att det här var en rolig lektion och häftigt att bara utifrån en bild skapa sig ett block som man sedan kan titta igenom och fylla med information. Nu gäller det bara att vara noggrann o repetera.
Imorgon tänkte jag fortsätta med MM och köra nästa lektion.
Post Reply