TLI Övningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Dags för skrivande av Övningsjournal!

Onsdag 16 Nov -16 Kurstart!
Första lektionen tog mig säkert 2,5tim, kanske jag var för noggrann? Hur som det gick att komma ihåg saker....Tog hyfsat på krafterna, det gäller att inte vara trött eller hungrig när man startar.
Jag tror på modellen, den fungerar och det kräver engagemang samt tid. Jag har bägge delarna efter mars blir det svårare med tiden. Plan 1 är att göra klar kursen innan 15 Mars-2017, det är ett snitt på två lektioner i veckan, känns realistiskt. Tror inte jag behöver ha en Plan 2, ännu!

Torsdag 17 Nov, repetition av vissa delar på lektion 1, 30min.
Har lite svårt att fatta systemet med alfanumerisk och figurkoder.

Fredag 18 Nov, lektion 2, 2tim och 10min.
De olika metoderna fungerar bra och nu klarnar, fortfarande inte fullt grepp på alfanumeriskt och figurkoder. Men gjorde inte klar övning 8.

Lördag 19 Nov, repetition av lektion 2 och färdigställande av lektion 8, 1tim.
Nu har jag fattat det alfanumeriska och figurkoder, de första 10 sitter som en smäck och tjugo-talen börjar funka men behöver mer tid.
Har nu gjort visualiseringsbild när superminnet sitter, känns bra! Dessutom har jag startat denna övningsjournal. Så nu blir jag 10% bättre än om jag inte gjort det, kan det vara värt!
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Plan 1 sprack direkt! Det är ju endast 15 veckor till 15 Mars, 2 lektioner i veckan var m.a.o. Helt orealistiskt! :oops:

Plan 2 är skapad och innebär ett snitt på 2,5 lektioner i veckan och mitt nya slutdatum blir, om jag nu har räknat rätt, 30 April -2017. Hoppas slippa göra en plan 3!
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Söndag 20/11 Lektion 3, 3 tim.
3tim är alldeles för lång tid, jag är för noggrann och vill inte göra fel. Jag har nu läst Mattias råd ännu en gång, men nu ska jag följa dem. Max 6sec per koppling och att göra "fel" är att göra "rätt", vänj hjärnan vid snabbhet! Kan jag även ha nytta av i andra situationer!!!

Jag känner också igen mig i vad andra angående tidsåtgången och att det finns ett visst inre motstånd att starta en ny lektion, då de är så pass krävande och tar så mycket tid.
Ganska löjligt egentligen och det handlar med säkerhet om mina egna tankar, att vilja göra rätt från början, mer än om själva lektionerna. Ska nu sluta "plåga" mig själv och släppa mina mentala hinder och följa råden om att "gasa på, max 6s och fel är helt ok".
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Måndag 21/11, Lektionstid 1tim 57min, jag var nästan klar då jag blev avbruten och valde att avsluta kursen för idag, har en övning kvar som får diskas av i morgon.
Nu har jag höjt tempot vilket också har höjt felfrekvensen i svaren, men det känns ändå bättre eftersom det tar kortare tid och inte lika mycket mental kraft.
De abstrakta uppgifterna som innehåller nonsenord, sifferkombinationer och bokstäver har jag svårast att klara av, det fungerar enklare för mig att knyta "verkliga" namn och bilder och återkalla dem. Det går också hyfsat bra att memorera figurkoder.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Torsdag 24/11, Lektions tid 2tim. Börjar fatta hur viktigt det är att skapa tydlig bilder och kopplingar, när jag missar att göra dem tillräckligt tydliga är det helt kört att återkalla.
Idag fick jag lite praktisk nytta av mina nyvunna kunskaper och lyckades komma ihåg en tidpunkt genom att koppla figurkoder till en stödbild. I vanliga fall hade jag fått skriva på en lapp.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Lördag 26/11, Lektion 6. Stoppade vid två timmar, gick ganska trögt idag och har svårt att få ihop kopplingarna. Figurkoderna 1-50 sitter ganska bra men 35-49 tar lite väl lång tid att få fram, de övriga går bättre men behöver få upp farten.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Måndag 28/11, lektion nr 7. Efter att noggrant läst kompendiet så har förståelsen för uppgifterna klarnat något och jag känner att det har varit en bra hjälp för mig. Jag genomför lektionen något snabbare nu, det beror delvis på att jag inte är lika noggrann i utförandet. Jag har lagt ned ganska mycket tid på att memorera figurkoder och det börjar ge resultat, men det behövs många veckor till innan de är automatiska.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Onsdag 30 November, Lektion nr 8 klar och den kändes bra och rolig. Jag märker nu när jag inte gör tillräckligt bra kopplingar mellan bilderna eller om jag inte gör bilden tillräckligt tydlig, då är det kört att få fram nästa bild. Alltså ska jag bli bättre på kopplingarna och "se" bilden. Övar på det och nöter på med figurkoderna.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Lördag 3/12, lektion 9 klar och det fungerar hyfsat men kan förstås bli mycket bättre. Jag tycker att det är svårt att snabbt hitta bra associationer och jag får också träna mer på att göra bra bildkopplingar. Det märks direkt när jag har gjort en dålig koppling, jag får inte fram någon bild när jag ska återkalla en dåligt genomförd koppling.
TLI
Posts: 12
Joined: Tue 15 Nov 2016, 22:27

Re: TLI Övningsjournal

Post by TLI »

Lördag 4/12, lektion 10 klar. Det blev mycket nytt med både sifferkoder och alfabetskoder, jag har nu tagit ned bilder från goggle för att se om det underlättar inlärningen. Minnes träningen gick ändå hyfsat eftersom det är lätt att hålla reda på ordningen när man följer nummer eller alfabetet.
Post Reply