DC:s journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

DC:s journal

Post by dcwashington »

Lektion 1.

Introduktion: Jag har sedan tidigare påbörjat en introducerande engelsk ljudboksvariant av GMS-metoden. Jag kommer därför att försöka integrera det lilla jag redan lärt mig i denna kurs.
1) Jag har sedan tidigare memorerat totalt 75 objekt i 3 olika lägenheter, dock inte så pass bra att jag minns alla objekt omedelbart.
2) Jag använder andra konsonanter för siffrorna 0-9, baserade på kroppens delar med lite modifkation: 0s - sand (mark), 1t - topp (huvud/hår), 2n - nose (näsa), 3m - mouth (mun), 4r - ribs (revben), 5l - liver (mage), 6j - joint (höft), 7k - cap (knä), 8f/v - fibula (ben/vad), 9b - ball (fot). Mina ord kommer därför att vara annorlunda från de i kursen. Jag funderar även på att endast skapa figurer för siffrorna 00-99 och sedan använda mitt kroppsystem för att göra tresiffriga siffror - t.ex.: 130 = MuS på ett huvud, 942 = ReN på en fot

Övning 1 - Kedjemetoden: Älskar den här metoden. Fick känsla för den direkt och den passade mig mycket bra!

Övning 2 - Ryska dockmetoden: Jag hade svårare för denna metod. Mina visualiseringar är av förklarliga skäl inte på topp ännu och "zoom-metoden"

Övning 3 - Cicerometoden: Denna gick felfritt då jag har objekten i rum klara sedan tidigare.

Övning 4 - Fria associationsmetoden: Jag försökte skapa en logisk association snarare än en association som jag associerar till per automatik för de första 20 kopplingarna. Därefter associerade jag helt fritt. Ett visst mått fri association var såklart kopplat till den logiska strukturen. Jag tänker att det är bättre att skapa en logisk associationskedja och nöta den till en början så att jag kan använda den som en bas för senare memoring.
--- Min associationskedja: 1 Fot - 2 Strumpa - 3 Ben - 4 Benskydd - 5 Knäskydd - 6 Knä - 7 Pung - 8 Pungskydd - 9 Kalsonger - 10 Byxor - 11 Mage - 12 Revben - 13 Revbensskydd - 14 Axelskydd - 15 Axlar - 16 Tshirt - 17 Tröja - 18 Jacka - 19 Hals - 20 Halsduk - 21 Mun - 22 Munskydd - 23 Skyddsglasögon - 24 Ögon - 25 Huvud - 26 Mössa - 27 Hjälm - 28 Plast - 29 Flaska - 30 Vatten...

Övning 5 - Alfanumerisk kod: Mina bilder är följande... (jag kanske byter ut dom om jag senare hittar ett enklare ord baserat på konsonanterna + jag har kopplat alla orden till mina rumsobjekt i 4 olika lägenheter)
Min lägenhet
00 SåS
01 SäTe [toa]
02 SaNd [handfat]
03 SeMla [spegel]
04 SäR [dusch]
05 SäL [rullbord]

06 SoJa [säng]
07 SKo [tv]
08 SoFfa [skrivbord]
09 SaaB [gungstol]
10 TaSs [bokhylla]

11 TeTra [frys]
12 TaNd [kyl]
13 TuMme [köksarbetsyta]
14 TåR [matbord]
15 TeLefon [handfat]

16 ThaI(J) [tvbänk]
17 TäCKe [tv]
18 TaVla [soffbord]
19 TuB [soffa]
20 NäSa [loungebord]

21 NäT [säng]
22 NaNny [fåtölj]
23 NuMmerlapp [hylla]
24 NaRkoman [skrivbord]
25 NåL [förvaringslådor]

Barndomshemmet
26 NeJlikor/NöJesfält (inte bestämt mig för vilken ännu) [köksarbetsyta]
27 NuKe [spisplatta]
28 NaVel [handfat]
29 NäBb [frys]
30 MuS [kyl]

31 MaTta [säng]
32 MuN [bokhylla]
33 MaMma [fönsterkarm]
34 MuR [klädeshängare]
35 MuLlvad [garderob]

36 MaJs [bokhylla]
37 MaCKa [säng]
38 MunVatten [fönsterkarm]
39 MeBbe (vän) [spegel]
40 RoS [tvbänk]

41 RåTta [dusch]
42 ReN [toa]
43 RoM [handfat]
44 RöR [spegel]
45 RuLltårta [badkar]

46 RådJur [bord]
47 RöK [bokhylla]
48 R*V [tv]
49 RuBin [säng]
50 LaSso [fåtölj]

Väns lägenhet
51 LaTte [säng]
52 LiNne [dörr]
53 LaMpa [stol 1]
54 LaRv [stol 2]
55 LuLle (vän) [hylla]

56 Li(J)e [liten soffa]
57 LöK [stor soffa]
58 LöV [fåtölj]
59 LaBbrock [soffbord]
60 JaS (flygplan) [tv]

61 JeTmotor [fåtölj 1]
62 JäNkare (amerikan) [fåtölj 2]
63 G(J)yMpaskor [fåtölj 3]
64 JuRy [fåtölj 4]
65 JuLgran [fåtölj 5]

66 JoJo [matförråd]
67 JoKern [bord]
68 JoFa-hjälm [frys]
69 JaBba the hutt [kyl]
70 KeSo [spisplatta]

71 KaTt [trappa]
72 KaNel [säng]
73 KaMel [bord]
74 KRuka [säng]
75 KoL [fönsterkarm]

Flickväns lägenhet
76 KaJak [dörr]
77 K*K [matta]
78 KaFfe [bänk]
79 KuB [hatthylla]
80 VaS [spegel]

81 VaTtenflaska [matta]
82 ViNdruva [handfat]
83 VaMpyr [spegel]
84 VaRg [badkar]
85 VaL [toa]

86 VaJer [dörr]
87 VäCKarklocka [handtag]
88 VåFfla [krok]
89 (world wide) WeBb [förvaringsutrymme nedtill]
90 BoSe [förvaringsutrymme upptill]

91 BaTong [frys]
92 BaNan [kyl]
93 BoMb [bänk]
94 BuRka [bord]
95 BoLl [micro]

96 BoJ [säng]
97 BoK [garderob]
98 BoV [tvbänk]
99 BaBian [soffa]

100... SåS på ett huvud
101... SäTe på ett huvud
200... SåS på en näsa
etc...
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Re: DC:s journal

Post by dcwashington »

Lektion 2.
I en lugn och tyst miljö.

Övning 1: Cirka 2-10 sekunder per koppling, beroende på vilka logiska kopplingsmöjligheter som fanns mellan två ord. Abstrakta ord är svårare att memorera. Alla rätt förutom att jag glömde bort vilket startordet var. Måste bli bättre på att memorera startord. Måste öka hastigheten - det är OK att ha fel! Tror dock att hastigheten kommer att ökas per automatik i takt med att jag gör fler övningar. Andra halvan av orden gick mycket snabbare än första.
--- Hur jag tänkte: Jag skapade som en slags filmsekvens. Från ordet "cigarett" befann jag mig på min balkong. Cigaretten blir rökt av en person med Hörlurar, och han kollar på en Karta, som kan dras ut till en Banderoll, som det spills Bläck på, som kommer på hans Nagel, som han sticker in en Nål i, som en Fiskeline dras in igenom, som viras runt en Anka, som attackerar en Val, som balanserar ett Glas, som kastas in i ett Mål, som har ett Bälte virat runt sig, som håller fast en Telefon.

Övning 2: Har väldigt svårt för dockmetoden. Fick många fel första gången. Andra gången, efter korrigerade kopplingar, fick jag tre fel (kopplingarna Anteckningar-Bricka, Bricka-Cigarett, Mikrochip-Kamera).
--- Tanke 1: Hur får en matta plats på tändstickor? Även om jag föreställer mig en orealistiskt stor tändsticka är det svårt att få in en liten matta på den bilden eftersom den är onaturlig och svår att få till ur ett symmetriskt perspektiv (om man inte gör tändstickan extremt stor och mattan extremt liten). Jag kanske borde föreställt mig en tändsticksask vid kopplingen med mattan.
--- Tanke 2: Kopplingen Mikrochip-Kamera hade varit mycket lättare om jag fick tänka att mikrochipet sattes in i en kamera istället för att tänka på en liten kamera som står på ett enormt mikrochip. Jag tvingar dock mig själv att spela enligt reglerna och tänka "stor och liten" i hopp om att det utvecklar min visualiseringsförmåga och att det finns ett syfte med detta.
--- Tanke 3: Exempel på koppling när dockmetoden fungerade bra: Kamera-Stearinljus. Konturen av ett stearinljus på fronten av en systemkamera är lätt att memorera snabbt.

Övning 3: 10 föremål var lätt att memorera. Försökte göra det snabbt. Råkade dock "fuska" vid det första rummet då jag gjorde en mental återblick till rummet i dess helhet där jag försökte se alla föremål samtidigt i en och samma mental bild i det rummet.

Övning 4: Inga problem. Tidigare stödbilderna enligt fria associationsmetoden sitter. Jag försöker visualisera så realistiskt och detaljerat som möjligt. Fot = Vajer runt foten. Strumpor = Säl sticker ut huvudet ur en strumpa. Ben = En glasskärva från en vas sticker in i ett ben. Benskydd = Benskyddet ligger med skyddsdelen mot marken och i den kupade delen är en blå leksaksbil. Knäskydd = Fastklistrat på knäskyddet är ett gammeldags fotografi i sepia. Knä = Ett paraply har stuckits in i knät. Pung = En hundvalp med överdrivet stor pung. Pungskydd = Sprayas parfym på pungskyddet. Kalsonger = Kalsonger gjorda av gips. Byxor = Byxorna utgör en ridå för underkroppen.

Övning 5: Jag ritade upp siffror framför respektive bildobjekt och infogade/tatuerade sen den mentalt ritade siffran in i objektet. Jag repeterade denna process på objekten 1-10 flera gånger. Jag försökte variera bilderna så att jag tänkte dom stort och separat med siffrorna framför samt på sin respektive plats i rumsdatabasen. Jag kan rabbla de bilder som tillhör siffrorna 1-10 snabbt, däremot tar det något längre tid att få upp bilden på ett mer visuellt sätt i huvudet. Eftersom jag har tränat på att koppla mina sifferbilder till min cicero-databas i kronologisk ordning en del idag blev det rörigt att göra övningen med cicero-metoden, jag kopplade därför samman sifferföljderna med favoriten kedjemetoden istället. Ska träna vidare på 11-25 nu eftersom lektion 3 är låst för dagen.
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Re: DC:s journal

Post by dcwashington »

Lektion 3.
Hemma.

Ang. kedjemetoden: Jag insåg precis att jag råkat tillämpa en annan metod än kedjemetoden denna lektion och tidigare lektioner. Jag blandade ihop den med en metod jag lärde mig från den amerikanska kursen jag gjorde innan jag påbörjade denna kurs. Fr.o.m. ska jag hålla mig strikt till att bara para ihop bilder med kedjemetoden. Efter denna lektion ska jag studera GMS-handboken noga.

Övning 2: Svårare med abstrakta ord. Tog tid att skapa de första orden, men efter 1/3 kom jag in i ett bra flow med logiska samband.
--- Hur jag tänkte: Fattigdom(en) [en uteliggare] ledde till Separation [en tjej som gråtandes rycker loss sin hand och springer iväg], som ledde till att han åkte ut i Rymd(en), för att få Tid [svår att beskriva, men typ jättesuddig med person som springer], till att Filosofera [tankebubbla], om Kärlek [hjärta], som ledde till Vänskap [smiley], som bestod av massa [skratt] (Kul), som varade i en Evighet [skrattuttrycket fastnade i en evighet på ett obekvämt sätt], och även vintern [snö] varade i en evighet (Kyla), sen kom gräset (Vår)... etc...

Övning 3: För att minnas förstaordet = JAG är första kopplingen. I detta fall: jag sitter i the oval office i vita huset i Washington DC.
--- Mitt tillvägagångssätt: Först skapar jag en koppling för varje ord. T.ex. balkan = En jugge på en balkong. Kopplingen till Balkan sker per automatik. Sen försöker jag skapa ett händelseförlopp. T.ex. John [amerikan med cowboyhatt, cigarett i munnen och en revolver] skjuter mot Anders [en typisk svensk man med en badring som är formad som ser ut som en and], som flyr men blir översprungen av Napoleons häst, som blir huggen av kvinnan Venus brinnande svärd [Venus brukar vara en symbol för kvinnan och planeten Venus är röd/ser brinnande ut], som i sin tur blir beskjuten av en jugge på en balkong (Balkan) [allt utspelar sig på Hawaii och balkongen sitter fast på ett träd], som vänder fokus mot Hitler, som springer mot McDonalds (Snabbmat).
--- Tankar: När jag inte lyckas skapa ett levande händelseförlopp, utan bara tänker orden utan någon särskild handling mellan dom, försämras min minnesförmåga. Handlingen, t.ex. skjuter/springer/tänker/pratar/går/skrattar/etc, verkar vara det som får kopplingen att sitta. Detta gör att kopplingen tar längre tid att skapa men att jag minns riktigt bra.
--- Jag ska öva på: 1) Skapa egna bilder till orden snabbare, t.ex. Balkan = Jugge på balkong. 2) Skapa handlingen mellan orden snabbare, t.ex. John skjuter mot Anders. Ju mer extrema handlingar desto lättare verkar det vara att memorera. Första gången tänkte jag att John pratade med Anders. Jag fick då fel. Andra gången skapade jag ett mer action-fyllt händelseförlopp, jag mindes då alla kopplingar (är medveten om att det såklart är lättare att memorera andra gången).

Övning 4: Mycket svår. Efter flera misslyckade försök hade jag till sist framgång med ett system som jag ska försöka tillämpa framöver. T.ex.: Faktor = (F)år som kör en Traktor. Rizza = (R)äv på en Pizza. Kopplingen mellan dessa två = Traktorn fraktar pizzan. Jag har skapat ord för alla bokstäver som för det mesta motsvarar djur.
--- Bilder för bokstäver: A = Apa. B = Björn. C = Cykel. D = Delfin. E = Elefant. F = Får. G = Giraff. H = Haj. I = Igelkott. J = Jaguar. K = Kanin. L = Lejon. M = Mammut. N = Noshörning. O = Orm. P = Pengvin. Q = Q-tip. R = Räv. S = Svan. T = Tiger. U = Uggla. V = Varg. W = Warthog. X = X-wing. Y = Yxa. Z = Zebra. Å = Ål. Ä = Älg. Ö = Örn.

Övning 5: Det tog lång tid att skapa varje ord. När jag väl skapat varje ord och koppling försökte jag memorera följden men misslyckades med många ord. Jag förstärkte då kopplingarna (och gjorde även om vissa) och försökte en gång till. Andra gången fick jag alla rätt. Det är viktigt att jag kopplar bilderna och händelserna till en miljö, även om miljön är subsidiär och jag inte fokuserar på den så bidrar en tydlig miljö till ett bättre kopplingsflow. Miljön behöver inte vara tydlig utan bara finnas där som en slags bakgrundsfärg för att skilja på de olika händelseförloppen i längre kopplingsflöden.

Övning 6: Tog mer än några få sekunder att skapa orden. Kopplingarna gick dock relativt snabbt. Det var svårare när första bokstaven saknas. Det blev dock bättre när jag kopplade min bokstavsdatabas till den. Två fel första gången = Värd och Antenn. ÄRD = Värd. Död varg på värdens axlar. Eftersom jag tänker på vargen först, och vargen är död, så betyder det att V:t saknas i början av akronymet. NTE = Antenn. Död apa i en (parabol)antenn.

Resterande övningar gick bra.
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Re: DC:s journal

Post by dcwashington »

Lektion 4.
Hemma

Allmänt: Jag testade en ny sak gällande den alfanumeriska koden igår natt. Istället för att tänka 01 framför en CiTron, 02 framför SaNd, så tänker jag att fem citroner formar en 1a, någon har ritat en 2a i sanden på en sandstrand, fem SeMlor formar en 3a, en 4a är dränkt i SiRap osv. Detta innebar enorma framsteg för mig. Just nu har jag lyckats skapa väldigt tydliga och snabba kopplingar mellan mina ord och siffrorna för siffrorna 00-20 (med några få undantag som behöver finslipas). Däremot behövs detta bara inledningsvis, så fort jag tränat på att koppla siffror till figurer så sker det per automatik och jag ser då inte längre någon 1a av citroner, utan bara en citron direkt i samband med att jag tittar på 1an.

Övning 1: Jag försökte att undvika alla former av handlingsinslag i kedjemetoden. Detta gjorde att jag fick väldigt många fel efter hälften av orden. När jag gjorde om kopplingarna integrerade jag ett kort och effektivt handlingsmoment i de kopplingar jag missade, vilket gjorde att jag fick alla rätt omgång 2.
--- Tankar: Kedjemetoden fungerar bättre för mig när jag integrerar en liten del av dockmetoden i den på så sätt att ord nummer två är något mindre än den första bilden. Kopplingen blir sedan extra stark när jag integrerar ett moment i kopplingen. T.ex. istället för att bara tänka på en Knapp med en Motor framför sig, så tänker jag att en Knapp aktiverar en Motor - Motorn driver en Säl - Sälen Fläktar sig [sälen sitter till vänster om fläkten] - Fläkten blåser bort en krona gjord av blad (Kronblad) [fläkten är till vänster om kronan gjord av blad] etc - ur den sticker Hår ut - som är formad som en Cirkel på en persons huvud. Jag ska dock försöka att minimera antalet moment och inte använda för många ord för att beskriva handlingen som sker. Hoppas att denna metod - min egenskapade hybrid av kedje- och dockmetoden med ett handlingsinslag - inte förstör min inlärning eller utvecklandet av min visualiseringsförmåga. Jag ser bilder+kopplingar klart och memoreringen blir otroligt mycket bättre och snabbare än när jag tänker renodlat enligt antingen kedje- eller dockmetoden. Handlingsmomenten använder jag dock bara när det går fort att skapa en handlingskoppling. De första kopplingarna Gitarr-Låda-Motorcykel-Grädde krävde ingen särskild handling, gitarren stod då bakom en låda, i lådan stod en motorcykel, motorcykeln hade massa vispad grädde på sig. Den efterföljande kassetten var dock lättare att memorera med en handling inkluderad: kassetten används som en sked för att skopa upp lite vispad grädde (sedan återgick jag till icke-handling då facklan stod i kassettens ena hål).

Övning 5: La nog lite för mycket tid på att skapa bilder av akronymen men kopplingarna skedde i relativt OK tempo. Mindes det mesta med några undantag, vilka jag fick korrigera och förstärka.

Övning 9: 29/30. Vissa bilder tog några få sekunder att göra, vissa tog några sekunder längre tid. Börjar komma igång!
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Re: DC:s journal

Post by dcwashington »

Lektion 5.

Övning 1: Kul med en längre memoreringsövning! Olyckligtvis var jag i fel miljö för att tackla en längre sekvens idag.
--- Den första delen gick felfritt. Ett huvudobjekt som flera objekt satt fast på. Jag visualiserar huvudobjektet på stödbilden. T.ex.: en stor skruv sitter fast i dörren, sen “tar jag ut” skruven ur dörren så att man kan se hela och där fäster jag delfigurerna.
--- Vid stödbild #5 skulle kedjemetoden användas. Det fungerade inte bra för mig när jag försökte visualisera de olika figurerna enligt kedjemetoden på golvet med bara nästa figur framför/ovanpå den tidigare. Det fungerade bättre när jag lät varje huvudfigur vara i en för figuren “naturlig” miljö. Det enda som är på rätt plats är den första figuren som är kopplad till stödfiguren, efter det låter jag det bara flyta på med avseende på plats för bästa resultat. T.ex.: Locket var inte på stödfiguren utan på en toalett, och hade en Plywood-skiva på sig, som blev ett toalock av plywood med en Jacka på, osv.
--- Har fortfarande problem med dockmetoden. För att den ska fungera måste jag integrera någon form av handling. T.ex. en Katt som tittar in i ett Teleskop, och inte bara en katt som har ett teleskop framför sig. Jag vet dock fortfarande inte om jag tvångsmässigt borde göra det svårare för mig själv och endast visualisera en katt med teleskop framför sig (och på så sätt öva på min visualiseringsförmåga) eller fortsätta göra mer kopplingarna logiska genom att skapa kopplingen på ett mer lättassocierat sätt.
--- Mitt system där jag kopplar mina bilder 00-99 på olika delar på kroppen (1-9) fungerar bra! T.ex. 723 = På ett Knä (7) sitter en Nummerlapp (23)
Post Reply