Utvärdering lektion 24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Utvärdering lektion 24

Post by DrPh »

Hej!

Jag är en nyexaminerad läkare som sedan en tid tillbaka har intresserat mig för minnestekniker av olika slag. Jag har mest läst olika böcker och tränat lite på skoj, således är Mind Academy mitt första seriösa försök till att verkligen använda och bli bättre på olika minnestekniker! Efter 24 avklarade lektioner kan jag konstatera att det är synd att jag inte lärde mig detta under skoltiden. GMS-metoden hade garanterat kunnat underlätta pluggandet på en hel del fronter, däremot är jag lite orolig att metoden ffa tar upp hur man lär sig saker (såsom siffror, datum, formler) exakt samt sparar informationen i långtidsminnet. Detta är naturligtvis jättebra, men jag har alltid varit mer intresserad av att lagra komplexa sammanhang i långtidsminnet, ex hur olika organsystem interagerar för att reglera kroppens blodtryck och hur vissa läkemedel utöver sin farmakodynamiska effekt på specifika punkter i detta system för att nedreglera blodtrycket. Detta är bara ett exempel, men jag har i nuläget lite svårt att se exakt hur GMS-metoden kan hjälpa mig med saker som dessa. Därför ser verkligen fram emot specialkursen "textinformation" eftersom jag ffa planerar på att använda mig av GMS-metoden som praktiserande läkare. Det ska också bli kul med specialkursen "vardagens siffror", dock ser inte särskilt fram emot specialkursen "främmande språk", eftersom det inte är något jag önskar bli bättre på i nuläget. Något jag har slarvat med och ska försöka bli bättre på är att träna med Improve Memory 2.0.

Gjorde testet idag. Det tog 18 minuter och jag hade faktiskt alla rätt! Blev själv förvånad eftersom jag har haft svårt med vissa kopplingar, det flöt dock på helt utan problem under själva testet. Jätteroligt!
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Re: Utvärdering lektion 24

Post by DrPh »

Kan även tillägga att jag är lite orolig att informationen faktiskt inte stannar i långtidsminnet utan någon form av repetition efter de första 4-5 dagarna av repetition. Jag märkte att jag började tappa information efter en dryg vecka och var tvungen att åter gå igenom om bilderna fast jag hade repeterat enligt anvisningarna. Minnet tränas väl successivt antar jag, men det låter nästan lite bra för att vara sant att det faktiskt stannar under resten av ens liv utan någon repetition :). Vi får se!
Post Reply