Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Trots uppehållet pga hjärnskakningen så känner jag att jag kommit igång riktigt bra igen.

Gjorde färdigt lektion 13 igår och lektion 14 idag.

Det känns inte alls lika frustrerande och tråkigt längre. Nu inser man verkligen vad de första 12 lektionerna var till för. Kämpar man sig bara igenom lektion 1-12 så börjar snart det lite mer intressanta! Lektionerna tar inte alls lika lång tid eller lika mycket energi ur en längre.

Övar med MM varje dag och ökar med 10 sifferkoder för var dag jag tränar. Är uppe i 40 idag.
Även om man inte ska tänka så mycket på resultaten just nu då det endast är övningen som räknas så kan man inte låta bli att se resultat oerhört snabbt!

27e oktober:
13/20
15/20
11/20
14/20
17/20
18/20

28e oktober:
18/30
15/30
14/30
17/30

29e oktober:
29/40

Är uppe i 160 cicerobilder vilket gör att jag får möjlighet att öva mycket mer varje dag, i med att man inte ska använda sig av samma cicerobild mer än en gång per dag för att inte blanda ihop det för mycket för en. Dock så blev det inte mer än en omgång idag. Målet är att i fortsättningen kunna gör 4-7 lektioner per vecka samtidigt som jag övar med MM och fyller på med fler cicerobilder.

Något jag märkte idag med lektion 14 var att jag inte tänkt så mycket på själva bildernas betydning (vilket namn, årtal eller liknande som de symboliserade), utan jag hade bara försökt visualisera dem och återkalla därefter. Men det var mycket svårare att återkalla de första gångerna när jag inte kom ihåg betydelsen av bilderna. Efter att ha återkallat samtidigt som jag läst igenom titlar, namn och årtal som de stod för så satt de bättre. Kanske bara är av ovana. Men första återkallningen kanske kräver lite 'inre prat' innan man kan börja springa igenom dem snabbt, i alla fall nu i början.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 15

Post by VictorBull »

Det känns lättare och lättare att lära in snabbt för vart dag jag övar.

Imed att jag har läst "Vägen till maxade betyg", vilken igenom jag fick nys om online-utbildningen, så har jag redan skapat med ett stödbildsystem som jag fyllt med allt möjligt, bl a namnen på alla amerikanska presidenter genom tiderna. Problemet jag insett nu är att jämfört med utbildningen är boken väldigt tunn och därför har jag gjort en del missar i form av uppbyggnaden av för/efternamn. Kanske kan rätta till det vid ett senare skede.

Fortsätter öva vidare med MM.

Fick en rätt bra omgång igår när jag testa 50 bilder för första gången.
Dock fick jag en sämre när jag skulle ge mig på ett försök igen precis innan läggdags...inte så smart. Okoncentrerad och trött...

29/50
20/50
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

MM-träning 60 bilder

Post by VictorBull »

Nu börjar det verkligen ta emot att köra MM. Sekvenserna blir längre och längre och det blir svårare hela tiden. Även om resultaten som sagt inte är det viktigaste så kan man inte hjälpa att hela tiden vilja se högre och högre resultat.

Första omgången med 60 bilder (6s) på MM:
24/60

Något jag upptäckte var att jag har fått stora problem med de dörrar i olika rum som jag valt som cicerobilder. Trots att alla dörrar är unika på olika sätt så blandar jag ändå ihop dem. Något jag märkte nu när jag fick använda mig av fler cicerobilder till MM-träningen. Får helt enkelt byta ut några av dörrarna till något annat föremål och börja lära in istället.

Ökade på med 40 cicerobilder idag så är redan uppe i 200st. Detta är endast av den enkla anledning att jag ska kunna över mer varje dag med MM. Dock så kommer jag få spendera lite tid med att lära mig gå igenom de senaste 100 cicerobilderna snabbt innan jag kan börja använda det till MM. Annars kommer begränsningen endast bestå av att jag inte får fram rätt cicerobild i tid.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 16

Post by VictorBull »

Den snabbast avklarade lektionen hittills. Utan att stressa eller försöka blir färdig på rekordtid så lyckades jag ändå bölja igenom lektionen på under en timme. Blir snabbare och snabbare för varje dag och känner verkligen att MM hjälper en att bibehålla koncentrationsförmågan och inte spendera mer än några få sekunder vid varje koppling.

Vid första återkallningen av det jag lärt mig i Lektion 16 så använde jag mig av inre prat då jag med ord beskrev för mig själv vad bilderna stod för. Märkte att det hjälper sen när man väl vill använda informationen. Vet inte om det bara handlar om ovana, men om jag inte får kört minst en återkallning med inre prat så blir det mest bara till bilder som jag minns, men inte vad det faktiskt betytt från början.

Andra återkallningen körde jag utan inre prat och sedan en tredje gång då jag bara gick igenom stödbilderna och struntade i informationsbilderna från Lektion 16.

Två omgångar med MM idag.
Tidigare resultatet idag skrev jag i förra inlägget:
24/60

Andra omgången:
35/60

När jag gjort klart andra omgången stod det '12/60 rätt' på MM. Problemet var att jag vid sista kopplingen insåg att jag råkat hoppa över en cicerobild strax före mitten av omgången. Detta resulterade i att jag kom ihåg fel siffror på fel cicerobild.

Siffran för cicero-nr 35 kopplade jag till cicero 36 osv.

När jag sedan räknade ihop de alla bilder som jag faktiskt kom ihåg kopplingen på så fick jag resultatet 35/60. Såklart inget "godkänt" misstag, men det faktum att jag kom ihåg 35/60 kopplingar var det viktiga i alla fall.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

MM-träning 70 bilder

Post by VictorBull »

MM-träning med 70 bilder idag.

Inte särskilt nöjd med resultatet. Mitt problem ligger nu väldigt sällan i framkallning av figurkoder. De sitter väldigt snabbt efter att jag har nördat de på hög hastighet i MM. De flesta ligger på 1-2s.

Mitt problem hamnar ibland vid kopplingarna då jag ibland har svårt att bestämma för mig HUR bilderna ska kopplas till varandra. Vissa figurkoder passar bättre ihop med vissa Cicero-bilder känns det som. Men antar att det bara är ett steg på vägen. Får inga superresultat, men har märkt i många andra journaler att jag inte har störst problem i alla fall, dock brukar folks problem ligga i att de inte får fram sina figurkoder snabbt nog.

31/70 (6s)
29/70 (6s)

Jobbar också på att få en reflexartad ordning på mina cicero-bilder, så jag slipper tänka efter när jag ska byta till nytt sjok med 10 bilder.

Är just nu uppe i 230 cicerobilder. (y)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 17

Post by VictorBull »

Det var många lektioner sedan jag fick en riktig 'Wow'-känsla. Ungefär som första gången man snabbt lärde in en lång kedja vid de första lektionerna och blev rent av förbluffad över att vad man faktiskt lyckades komma ihåg på bara några minuter.

Senaste lektionerna har varit mer eller mindre intressanta, men rätt lika varandra.

Det som gjorde mig häpen idag var förståelsen av de astronomiska termerna. När man inte fick information bara utifrån bilder, men också från betydelseassociationerna. Att man redan vid första återkallelsen lyckades få till en detaljerad beskrivning av begreppen... Det gav mig verkligen en Wow-känsla.

På samma sätt som med termerna idag kommer jag bli tvungen att lära mig latinska och grekiska termer när jag förhoppningsvis börjar på fysioterapeututbildningen i Lund till våren 2017. Kommer vara ett grymt verktyg att använda sig av för att slippa vara orolig för att glömma viktiga termer och kunna glömma allt tragglande av termerna i böckerna.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

MM-träning 70 bilder #2

Post by VictorBull »

Körde en tredje omgång av MM med 70 bilder. Summa för dagen blev:

31/70 (6s)
29/70 (6s)
23/70 (6s)

Det kändes rätt tydligt att det var mycket svårare att koppla till de senaste 100 cicerobilderna jag skapat senaste dagarna.
Tredje omgångens sista 20 bilder satte jag inte en enda. Dels tar det lång tid att hitta rätt cicerobild, för att sedan få fram figurkoden och sen påbörja kopplingen. Kommer fortsätta med 80 cicerobilder imorgon, men tyvärr inget superlyckat resultat idag trots att det känts väldigt bra de andra dagarna.

Uppdrag innan nästa träning:
1. Gå igenom alla cicerobilder lite mer nogrannt för att välja ut vilken vinkel jag vill välja att se de från. Just nu svajar några utav dem när jag ska placera ut figurkoden.

2. Gå igenom alla sifferkodningar och även på dem kolla vinkeln. Får en känsla av att jag försöker vrida och vända på vissa av dem för att de ska passa in bättre på cicerobilden. Det beteendet ska väck!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 18 och MM-träning

Post by VictorBull »

Lektion 18 visade sig vara mycket mer intressant tillslut än vad jag förväntade mig när jag påbörjade första övningarna.
Jag tog längre tid på mig att läsa om instruktionerna för att få uppdelning och placering av bilder på rätt sätt.

Det allra svåraste var att få till bilderna för utformning av de japanska tecknen. Mest pga att det kan bli en salig blandning av bilder man måste få till för att kunna bilda formen på varje tecken.

Men väldigt häftigt att få se slutresultatet på papper vid sista återkallelsen då man både gick igenom betydelse, översättning och till sist stavning.

Man fick en liten försmak på hur bra det GMS faktiskt kan funka för språkinlärning.

MM-träningen kändes inte superbra, men får acceptera att jag nått en smärtgräns för min nuvarande nivå.
23/80 (6s) blev resultatet på dagens första MM-träning.

Inte mer att säga om det. Det blir svårare och svårare helt enkelt. Sifferkoderna sitter mer och mer reflexartat, vilket känns väldigt bra. Nu vill jag bara bli bättre på kopplingen till cicerobilderna.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 19

Post by VictorBull »

Brukar alltid köra en MM-omgång innan jag kör en lektion men idag har det blivit för stressigt.

Lektion 19 gick ganska bra. Hade svårt att få till det vid återkallelsen av formlerna när det gällde alla variabler som var borträknade, såsom multiplikationstecken, kommatecken, parenteser etc. Men jag antar att det är något som sätter sig när man fått köra igen det i skrift några gånger vid återkallelsen.

Allra sista övningen hade jag svårt att förstå när det gällde skrivandet av formlerna. Fick aldrig slutfört den då jag inte förstod helheten i hur jag skulle gå tillväga och fick därför skicka en fråga gällande den övningen i ett meddelande. Får göra färdigt den när jag fått svar.

Annars flyter det på bra tycker jag. Går snabbare och snabbare att skapa nya kopplingar och lektionerna tar bara ca 1h åt gången.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 20 och 21

Post by VictorBull »

Lektionerna känns jättesmidiga nu förtiden. De blir roligare och roligare och tar mindre och mindre energi och tid. Gör alla lektioner på ca 1h (ibland omkring 45min).

För att försöka öva på att koppla bilder till de nya cicerobilderna jag har så brukar jag köra ca 30 kopplingar med 2s per koppling, dels för att öva på mina nya cicerobilder men också för att testa på en mycket högre hastighet än den jag är van vid.

31/90 6s
16/20 4s
12/20 3s
20/30 3s
9/20 2s
7/20 2s (Ju nyare cicerobilderna var desto svårare var det. Men har fått kört igenom en del av dem nu i alla fall.)
Post Reply