Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

MM-träning med 100 bilder

Post by VictorBull »

Första omgångarna med 100 kopplingar gick hyfsat med tanke på att jag sänkte tiden från 6s till 4s per koppling.
Övade också 2-3s kopplingar på några nya cicerobilder. De flesta av felen är inte pga hastigheten eller kopplingarna. Det svåraste är att snabbt byta till nästa cicerobild imed att jag inte hunnit köra in de nya ännu.

31/100 (4s)
40/100 (4s)
7/30 (2s)
16/30 (3s)

Är uppe i 320 cicerobilder nu. De senaste 80st måste jag gå igenom några gånger till innan jag kan börja köra kopplingar på dem, annars kommer jag knappt veta på vilken plats jag hittar nästa 10 cicerobilder. :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

GMS i drömmar

Post by VictorBull »

Tjabba!

Inte för att det behöver någon som helst roll för hur långt jag har kommit hittills med GMS. Men inatt drömde jag om att jag bad en person återberätta en historia jag inte kände till, som innehöll personer och saker som jag inte fått berättat för mig tidigare. Han sa att det inte var lönt att berätta för att jag inte skulle komma ihåg det ändå. Jag utmanade honom att berätta för mig och under tiden han berättade satte jag ihop bilder med kedjemetoden och återberättade för honom efteråt för att imponera.

Jag vet, som många andra, att all info i drömmar är info man själv bildar med saker man sett och vet. Men det roliga är att det har börjat komma in även i drömmen efter att ha kört på med utbildningen så mycket som jag gjort senaste tiden. ;-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 22

Post by VictorBull »

Även lektion 22 flöt på superbra. Det går snabbare att göra bra kopplingar hela tiden och jag försöker hela tiden att inte använda exemplena för bilder som finns i lektionerna i med att det inte är "mina egna" bilder. Försöker så fort jag kan få fram en bra bild av det första som kommer upp i huvudet när jag läser ett ord eller namn.

Tidigare idag gick jag igenom 1.1.1 - 3.5.5 med inre tal och rättade mig själv med listan som hittas under sidan 'resultat' på Mind Academys förstasida (dock bara när du är utloggad av någon anledning). Trots att det tog väldigt lång tid att återkoppla med inre/yttre tal så var det värt det då jag märkte att det fanns många saker ord jag var tvungen att binda specifikt till vissa bilder för att innebörden inte skulle bli fel.

Ikväll blir det MM och återkoppling från kvällens lektion.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

MM-träning med 100/110 bilder

Post by VictorBull »

Dagens MM-träning gick över förväntan med tanke på att jag sänkt till 3s per koppling och att jag ökat till 110 bilder.
Dock så råkade jag komma fel på 10 cicerobilder (hoppade över ett rum med 10 cicerobilder) så när jag trodde att alla 110 skulle vara klara så var det 10 kvar. Kom helt av mig, kom inte på vilket som var nästa 10 bilder och de 10 sista försvann helt enkelt. Jag fick räkna den rundan som en 100-omgång istället.

Körde igenom de allra senaste cicerobilderna, varav några jag skrev ned så sent som igårkväll men som jag nördat väldigt mycket idag. Till stor förvåning så kom jag ihåg många bilder på de senaste cicerobilderna trots att jag ofta kom av mig.

43/100 (3s)
36/110 (3s)
8/30 (2s)
14/30 (3s)
24/40 (3s)

Är uppe i 320 cicerobilder sammanlagt. (Fick köra på 310 av dem idag i med att jag råkade skippa 10 bilder i mitten av första omgången)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektion 23 och förberedelse inför provet

Post by VictorBull »

Lektion 23 var nog i särklass den snabbaste lektionen att ta sig igenom. Jag använder google flitigt när jag ska hitta bra bilder till de tresiffriga figurkoderna, det brukar hjälpa väldigt mycket när man behöver en klarare bild.

Idag har jag kört detaljerade återkallelser av den senaste modulen för att öva inför provet i lektion 24. Jag räknar med att köra provet ikväll. Just nu ser jag till så att allt sitter och ska även köra igenom alla 100 figurkoder i MM några gånger så att de är slipade.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal - Victor Bull

Post by dianacomfy21 »

Hej Victor!
Så coolt det där med drömmen! Nu har du ju fått en försmak om hur det skulle vara att ha ett superminne! Riktigt bra motivation där. :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Hej Diana!

Ja, det var något helt nytt ;-)

Ska bli kul att fortsätta med kursen så snart jag fått Lektion 24 utvärderad :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

MM-träning 120 bilder

Post by VictorBull »

Hade lite otur/oflyt om jag får kalla det för det.

Körde 120 bilder med 3s-intervaller två gånger ikväll (på 120 olika bilder)

Första omgången råkade jag strula till det i början då jag missade en cicerobild. Lite längre fram råkade jag hoppa över ett helt rum och fick hoppa tillbaka efter att jag först trodde jag var klar för att försöka rätt till det. Men givetvis funkar inte det i med att svaren hamnar på helt fel ställe...jag tryckte bort resultatet då det var allt för krångligt att räkna ut hur många rätt jag "egentligen" hade.

Andra omgången med 120 bilder slutade nästan på samma sätt. Råkade hoppa över ett helt rum och insåg inte misstaget förens jag ännu en gång trodde jag var klar. Lite dålig koncentration ikväll tyvärr. Aja...jag lät hjärnan träna lite i alla fall, så det är ju alltid något.

Något jag dock MÅSTE öva på är att gå igenom mina cicerobilder utan att 'leta' mig igenom rummen. I många fall så ser jag bara cicerobilden som en del av en alldeles för stor bild då bakgrund och allt möjligt finns med. Ska öva mig på att bläddra igenom mina cicerobilder utan att "åka" emellan, utan ska istället se till att bilderna ploppar upp mitt framför mig, en efter en.

Imorgon hoppas jag att jag slipper åka dit på samma misstag som idag.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

På resande fot

Post by VictorBull »

Är ute och reser med jobbet denna helgen och jobbar från morgon till kväll så det blir inga lektioner just nu. Istället roar jag mig med extralektionerna om kortleken. Samma princip som vid MM-träningen med sifferkoder, men man ser ett annat syfte med det än att bara memorera siffror. Håller igång med det så länge, men hoppas kunna börja med lektioner som vanligt igen på måndag. :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Lektionsuppehåll

Post by VictorBull »

Ofrivilligt uppehåll med lektionerna pga att jag är ute och reser med jobbet ännu en gång. Får pausa lite med lektionerna tillsvidare men fokuserar istället på att få upp hastigheten i kortmemorering och siffermemorering i MM. Så när lektionerna väl börjar igen så ska det nog inte kännas allt för jobbigt.
Post Reply