Hyrefeldts väg till superminnet!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 16
Nu är ångan uppe. Fyra lektioner på fem dagar.

Även den här tog dryga timmen att göra (inkl. textläsning)
Jag behöver bli bättre på att träna på repetitionsteknikerna under dagens lopp. De tresiffriga figurkoderna kommer nog fram över att orsaka några "... och så har vi...", "... eeehm...", "... sen kommer...". Det kanske inte är så konstigt att man inte kan tresiffriga figurkoder på momangen sådär.

De roliga historierna gick fint att återge utifrån endast en representativ bild. Sen kan man ju tycka vad man vill om dessa. :| ;) Ett par fattade jag inte poängen med. :)
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 17

Ja det rullar på i samma takt. Inget att orda om egentligen. Lektionen får ungefär samma betyg som de närmast föregående dvs. trevliga! :) Lektionen tog en timme.

Det enda som jag kan anmärka på är mitt sätt att träna MM. Jag körde MM flera gånger om dagen med samma cicero-bilder vilket tydligen inte är bra. Då hinner hjärnan inte radera figurkoder från tidigare MM-omgångar. Jag fick anvisning om att köra MM med bestämda cicero-bilder endast en gång om dagen. Hädanefter ska jag göra så.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 18

1h och 10 min ungefär. Det rullar på stadigt.

För övrigt: Jag pluggar tyska just nu och jag tänkte att jag kunde skapa ett till stöbildsblock för att komma ihåg verbenheter med tillhörande objekt med rätt kasus. Det fungerar ju verkligen!! :) Fastän det tar lite längre tid att komma på bilderna själv. På lektionerna får man ju allt serverat på silverfat liksom.

Råkade köra MM på 60 tal senast när jag egentligen skulle träna på 70 tal. Nu blir det en chockökning från 60 till 80. Men det är bara att tuta och köra! :)
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 19
Tid: en timme

Det här var roligt. Precis mitt område denna gången, dvs. fysik och matte! :) Får bara skryta lite om att jag redan kunde fler decimaler på elementarladdningen än vad som redan stod på skärmen. 1,6022*10^(-19) De andra hade jag dock inte i huvudet.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 20
En timme på pricken. Med genomgång av alla tidigare kopplingar. Plus att jag är förkyld. 8-)

En tredjedel av kursen är nu gjord. Det känns väl bra måste jag säga. :)
Det blir lättare för var dag att visualisera. Man märker den stora fördelen med att verkligen visualisera stort. Det blir lättare att återkalla då.

Det tjatas tydligen mycket om att man ska träna på repetitionsteknikerna så ofta som möjligt. ;) Det gäller att tänka på detta. Jag vill inte säga att jag är dålig på det, men jag vill gärna bli bättre.

Det fick bli en MM-omgång innan denna lektion. Jag sänkte från 4 s till 3 s plus att jag fick det högsta betyget hittills (5,7) och PLUS ATT JAG INTE ÄR FRISK!! :D Inte dåligt ;)
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 21
Tid: Knappt en timme

Efter en helg med föräldrabesök har det inte blivit någon tid till att göra lektioner. Äntligen får man fortsätta. Eftersom jag därtill har varit väldigt förkyld så har disciplinen med att öva på repetitionteknikerna inte varit som man skulle kunna önska. Men nu skärper vi oss.

Inga problem med memoreringen under lektionen egentligen. Det som man måste tänka på är som sagt att öva på repetitionsteknikerna så ofta som möjligt. Jag sköter mig hyfsat tycker jag men borde bli bättre.

Ökade till 90 tal på MM innan lektionen. Strålande resultat!! :) 41/90 med 3 s/tal. Betyget sköt uppåt skyarna. :D Hurra!
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 22
Tid: En dryg timme

Idag var det då lite segt i huvudet vill jag påpeka. Kändes som sirap där inne när man ville ha fram associationerna. Detta ledde till att jag fick reparera lite kopplingar. Men jaja. Det viktiga är väl att jag tog mig i kragen och gjorde lektionen i alla fall.

På MM kändes det lika trögt plus att jag sänkte tiden per tal från 3 s till 2 s. Detta i kombination ledde till att betyget dalade till 3,2 från senaste resultatet på typ 8. Men som sagt, det viktiga är väl att man jobbar framåt.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 23
Tid: under en halvtimme precis

Ja, denna lektionen var det inte mycket att memorera och därför gick det fort. Nu stundar provet på nästa lektion (*ooooh*)
:o :twisted:
Det ska nog allt gå bra. Det kommer dock att bli ett uppehåll tills åtminstone tisdag eftersom jag ska bort. Det kan man ju också se positivt på eftersom jag kommer få möjlighet att träna på repetitionsteknikerna ytterligare. :)

MM: Jag envisas med 100 tal à 2 sekunder. Det kommer väl göra att man skärper sig allt eftersom. Betyget steg dock inte från förra gången eftersom hjärnan inte fullt ut hängde med på det snabba tempot.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 24
Kursmodul två avklarad! Här kommer min utvärdering som finns under det öppna forumet:

amn: Johan Hyrefeldt
Ålder: 20
Pluggar för tillfället tyska i Freiburg i sydvästra Tyskland
Resultat
Tid: 27 minuter
Antal fel: 1

Det hela började med att jag hemma i Sverige sneglade på en annons i GP. Det handlade om en föreläsare vid namn Mattias Ribbing som har Sveriges bästa minne. Jag blev nyfiken och kollade upp honom litegrand. Jag hamnade då på hans hemsida och på Mind Academys sida. Det jag läste fångade mig som inget annat hade gjort förr. Fantastiska resultat m.a.p. inlärningsförmåga, minne osv.osv. på bara några månader.

Nu kan jag säga att jag är imponerad. Det teknikerna fungerar verkligen. Hjärnan är numera på väg att bli en medarbetare istället för ett hinder.

Men jag vill bli bättre. Jag vill bli snabbare på att hantera bilder i huvudet men det kommer antar jag. Jag har ju 36 lektioner kvar.

Den första kursmodulen var lite tuffare än den andra. Lektionerna tog längre tid och hjärnan var ovan vid att visualisera bilder. Mitt råd är att vara disciplinerad i början, även om det är tufft. Om man visualiserar mot en vit vägg i början är det lättare att komma igång. Den andra kursmodulen var nästan bara rolig.

För övrigt tycker jag att pedagogiken fungerar bra. Jag kommer inte på något speciellt som jag vill anmärka på just nu.

Jag ser nu fram emot språkmodulen. Eftersom jag för tillfället pluggar tyska kommer det att vara användbart. Om jag bara hade börjat med kursen tidigare!!

Planen är att plugga till civilingenjör i framtiden och det ska bli spännande att få använda GMS-tekniken för mina kommande studier.

Betala och gå kursen! Det är verkligen nyttiga pengar som ger dig något speciellt!

Johan Hyrefeldt
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by martin »

Kör hårt Johan! Nu följer språkmodulen, som jag tyckte var rätt tung. Men så är jag inte särskilt språkintresserad heller. I någon av de första språklektionerna kommer det en massa ryska glosor, femtio stycken. Enda möjligheten jag hade att få höra uttalet på dem, var att skriva in dem i google translate medelst googles virtuella tangentbord för ryska. Det tog väldigt, väldigt lång tid. Om du hamnar i samma sits, gå i så fall in i min journal och snoka reda på mitt inlägg för lektion ~27. Där har jag kopierat in samtliga glosor på svenska, ryska och min hemgjorda fonetik. Om inte annat lär det gå snabbare att kopiera de ryska orden därifrån, än att själv sitta med ett virtuellt tangentbord.

Lycka till!
Post Reply