Hyrefeldts väg till superminnet!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Ny kursmodul!!!

Nu kommer äntligen ett inlägg från mig igen. Jag har nu gjort tre lektioner på språkmodulen och har därmed inte orkat skriva efter de två första eftersom de tog lite längre tid än i den förra kursmodulen. SHAME ON MEE! Haha! :oops: Men denna lektionen (lektion 27) gick fort för mig av anledningen som förklaras i nästa stycke.

Tack så mycket för tipset Martin! Dock så har jag valt att göra språkmodulen på tyska eftersom jag just nu pluggar tyska. Det tyska uttalet följer nästan alltid stavningen vilket gör att det är mycket lättare att uttala än ryska. Eftersom jag har läst tyska i många år nu så behöver jag i princip bara se på ordets stavning för att kunna uttala det. Svenska är dessutom en del av den germanska språkstammen om jag inte minns fel. Ryska är ju ett slaviskt språk vilket gör det svårare. Dock förekommer vissa undantag för uttal av vissa tyska ord och då kan det vara bra med ledtrådsassociationer.

Lektion 25
Eftersom jag redan kan de tyska uttalen memorerade jag de ryska bokstäverna för skojs skull. Kan vara lite kuriosa att kunna tänkte jag. Jag och en kompis ska ju åka det transsibiriska järnvägen i vår och då kan jag förklara hur bokstäverna uttalas i alla fall.

Detta gör att jag inte får några fonetiska figurkoder för tyska men det kommer knappt att vara nödvändigt för mig (anledning, se ovan).

Lektion 26
Tid: ????? Mätte inte, men två timmar kom jag nog upp i utan problem. Jag delade upp passet i 25 ord åt gången.

Det är inte så enkelt att komma på passande betydelsebilder när man kommer till abstrakta ord. Men oj vilket bra verktyg detta är för inlärning av glosor. Älskar att ha kommit till språkmodulen!

Lektion 27
Lektionen handlade om hur man memorerar ledtrådsbilder för uttal av ord. Av anledningen som går att läsa ovan gick denna lektion ganska fort. Jag vet redan hur alla 50 tyska orden uttalas. Men ibland kommer det undantag och då är det bra att veta hur man ska göra.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Nu känns det som om jag har hamnat på efterkälken. Jag har inte kört MM på några dagar just för att jag var tvungen att förbereda nya cicerobilder. (ingen ursäkt, jag vet.) Det är bara det att de nya cicerobilderna inte sitter lika bra än. De kommer inte upp lika fort. Det fick mig att pausa tragglingen med MM för att istället massproducera nya cicerobilder. Med anledning av andra aktiviteter denna vecka har jag inte memorerat tillräckligt de senaste dagarna.

En sak som också försvårar är att jag har fått en liten ovana när det gäller cicerobilder. Jag visualiserar dem inte helt separat från sin omgivning. Det måste jag göra i framtiden.

Nu satte jag mig med MM för att träna igen. Jag hade en god laxmåltid i magen och känslan innan var bra. Men när jag började kändes det som om hjärnan inte ville samarbeta överhuvudtaget. Anledningen till detta är nog det som jag har beskrivit ovan.

Vad ska vi lära från detta? Jo, visualisera riktigt och ligg ett steg före när det gäller stödbilder. Ha alltid mer stödbilder till hands än vad du behöver.

För övrigt var lektion 28 som jag gjorde i förrgår inte så mycket att orda om. Den handlade just om att skapa stödbilder. Jag har inte gjort alla stödbilder som jag blev tillsagd att göra i lektionen, men nu går jag och lägger mig för att med kraft komma åter imorgon.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 29
I'm back!! Nu känns det mycket bättre med cicerobilderna. Senaste MM resultatet blev 41/150, betyg 8,2.

Lektion 29 kom lite sent. Det blev bara två lektioner förra veckan eftersom det blev en del mentalt arbete med att massproducera stödbilder plus att lära sig att visualisera dem på ett nytt sätt. Lektion 29 var ju trevlig och innehöll väldigt användbara metoder för att memorera fraser. Jag kommer få en del att stå i nu framöver med min språkkurs. Inlämningar ska in och tentor stundar. Men jag hoppas att jag ska kunna kombinera det med Mind Academy på ett bra sätt.

Känslan är mycket bättre nu! Den här artikeln hjälpte också till: http://svenska.pmemory.com/frustration/
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Lektion 30. Halva kursen gjord!!

Nu är halva kursen gjord. Det känns fint. Fast jag fuskade lite på denna lektionen. De verktygen som visas upp här - alltså memorering av texter i språkkurser - kommer jag att satsa på att använda nästa vecka istället för nu. Just nu har jag lite mycket att göra inför en inlämning så därför passar det bättre nästa vecka då vi har lektioner i översättning. Då kommer vi att jobba med texter.

MM igår: REKORD! Betyg: 11,1 rätta svar: 56/165
MM idag: Lite slapp var jag. Betyg: 7,9 rätta svar: 40/170
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

MM den 3 dec (igår): 53/175 betyg: 10,6
MM den 4 dec: 50/180 betyg: 9,9
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Jag har kommit in i en period nu innan jul i vilken schemat är fullspäckat. Detta gör att det bara har blivit ca två lektioner i veckan den närmsta tiden. Dock så är det inte så att jag har lagt av med memoreringen. Den jobbar jag med hela tiden när jag lär mig nya ord och fraser på memoreringskursen. Hoppas det är en bra ursäkt för att köra i ett aningen lägre tempo än vad jag önskar. MM jobbar jag dock med varje dag.

Bland de sakerna som är svåra att få rutin på är det fixeringen. Ofta glömmer jag att fixera om jag bara memorerar enstaka informationselement under dagen vilket resulterar i glömska. :x

Lektion 31

Intressanta verktyg man lärde sig här: Memorering av ordföljder. Användbart! Mer är inte så mycket att säga. ;)
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

MM 5 dec: 53/185 Betyg: 10,5
MM 7 dec: 52/190 Betyg: 10,4

Lektion 32

Lektion 32 är gjord efter ett litet uppehåll pga. en skidsemester. Jag gjorde dock en omgång MM (11 dec) under vistelsen och satte rekord! Det trodde jag inte. 63/195 vilket gav betyg 12,6. Under delar av sessionen hade jag ingen koncentration alls. Det gjorde däremot så att jag kom åter under andra delar av sessionen och memorerade mycket effektivt.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

MM REKORD!! 91/200 Betyg 18,2
Det kändes som om en spärr hade lossnat. Återkallningen gick som en dans även på de platser jag visste att jag endast hade memorerat flyktigt. Dessutom har jag inte kört MM på fyra dagar. Det får mig att fundera på om man inte ska ha en dags uppehåll mellan varje MM-omgång. (Istället för att köra varje dag). Vad säger vår minnesmästare Mattias om detta? Är det bättre att låta hjärnan ha en dags paus med MM för att cicerobilderna ska hinna radera informationen som sitter på dem sedan senaste MM-sessionen? Eller är det bra om man kör på med en omgång varje dag om man kan?
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by k-m »

Grattis! :D
Tänk när jag har kommit dit...

Jag har också funderat på det där med lite längre uppehåll mellan MM-övningarna. Ibland dyker det upp bilder från en tidigare omgång vid återkallandet. Ett alternativ vore ju att skapa fler cicerobilder att arbeta med. Men jag har så fullt upp med allt annat som ska memoreras och fixeras, att jag känner att jag inte riktigt mäktar med det. Så jag undrar också vad Mattias säger om saken.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Tack så mycket! Jo dit kommer du att komma om du kämpar på. ;) Ja om man är ambitiös kan man ju skapa dubbla uppsättningar cicerobilder för MM-träning. Men det är åtminstone ett måste att ligga en bit före med att skapa stödbilder i förhållande till hur många man behöver. Den läxan har jag lärt mig.

Innan jag ska trycka på startknappen för en MM-session är jag alltid lite nervös. Tänk om jag inte får in "flowet" i memoreringen. Ofta blir det ett ögonblick i början av sessionen då hjärtat klappar snabbare eftersom siffrorna bara springer förbi (jag har inställt på 3 s), men sen släpper det. Plus att man känner sig mycket nöjd när man har gjort en session även fast man var okoncentrerad. Det är bara att kämpa.

Lektion 33 gjord annars

Inte så mycket memorering i denna lektion. Funderar på att kompensera det med att skapa ett stödbildsblock för recept idag istället. Kan ju vara najs att ha massa platser för nya goda recept liksom. ;)
Post Reply