Alexander Träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
al3xander

Alexander Träningsjournal

Post by al3xander »

Lektion 1 & 2

Sömn är en viktigt komponent vid framgång. Hade sovit dåligt dessa båda nätter och det tog ut sig hårt på den visualiserande förmågan. Detta i kombination med överdosering av koffein gör det näst intill omöjligt att visualisera. Kost och sömn är från och med nu hög prio.
Annars gick övningarna bra, en del kunde jag sedan tidigare tack vare Vägen till Mästarminne boken.
al3xander

Re: Alexander Träningsjournal

Post by al3xander »

Lektion 3.

Otroligt vad kul det var att öva idag. Bra frukost och lagom med kaffe gjorde att hjärnan var på topp idag.

Lärdomar:
- Försök visualisera objekt som jag sett, om målet är Skruvmejsel. Kom ihåg senaste skruvmejseln jag såg. Kommer jag inte på det tillräckligt snabbt eller har inte sett objektet tidigare så försök "Bli ett" med objektet. Fördelen med saker jag sett är att jag "känner" en viss igenkänning och enklare kan se dessa objekt. Fokusera på att visualisera "riktiga" objekt är kontentan.
-Ta benstäckar-pauser. 2h är lång tid. Res dig upp och gå 2-3 varv runt stolen varje 30 min.

Svagheter att jobba på:
- Bilderna är numera ganska tydliga, men hastigheten för att koppla behövs jobbas på.
- Försök mer att visualisera utan att ha en plan/enfärgad bakrundsyta att "kolla" på. (typ vägg)
al3xander

Post by al3xander »

Lektion 4

"Formen" var bra, lite trött på morgonen men visualiseringsövningarna gör mig faktiskt något piggare när hjärnan får jobba lite. Det gör att man längtar lite tills nästa lektion öppnar upp sig imorgon.

Uppvärmning:
2 minuter, blundar och rullar tummarna.
5 minuter, håller fokus på en fast punkt och låter tankarna segla förbi.

Fortfarande lite halvtaskig visualiserings och memorerings hastighet.
Övning 1.
Efter 8;25 så var allt memorerat
vid 13;21 kunde jag först återkalla allt felfritt.
vid 21;41 var alla siffror färdigkodade.
Kommentar: Det är inte direkt några 6 sekunder som jag hinner klarar av att hålla en bild för att få den memorerad. Jag känner dock att hastigheten ökar lite för varje övning som görs. Jag tillåter mig själv göra misstag, men jag borde nog tillåta mindre tid att hålla en bild och sedan gå vidare, det kommer bli mer misstag till en början men jag behöver sätta mer tidsgräns på mig själv.

Övning 2.
Efter 5;36 var allt memorerat
vid 7;09 återkallat felfritt
Det gick mycket snabbare att återkalla allt nu, bara 1,5 min jämfört med övning 1. Det var några fel nu också för annars hade det ju gått ännu snabbare, men hastigheten börjar öka nu.

Övning 3.
Efter 3;06 var allt memorerat
vid 4;01 återkallat felfritt
En enklare övning, därav mycket snabbare tid. Är osäker om jag gjorde rätt teknik som ombads, men jag återkallade allt felritt.
EDIT: Det var rätt metod jag använde.

Övning 4.
Efter 7;50 var allt memorerat
vid 15;24 återkallat felfritt.
OJ, det var en väldigt svår övning. När det är påhittade ord så blir jag väldigt svag. Ge det någon extra sekund för att upprepa ordet i huvudet när jag ser bilden, men inte för mkt extra sekunder för det ska vara tidspress också.
Denna övning var svår dock, träna extra på detta utöver lektionerna.

Övning 5.
Efter 7;24 var allt memorerat
vid 12;37 återkallat felfritt
Det gick ganska bra ändå. När det kommer till figurkoder eller cicerometoden så är jag väldigt stark, har övat mkt på detta tidigare när jag läste boken Vägen till mästarminne

Resten av övningarna gick väldigt snabbt. Alla figurkoder mellan 00 till 99 sitter väldigt bra sedan jag lästen boken Vägen till mästarminne. Fram för allt övning 9 när jag skulle fästa 30 figurkoder i med cicerometoden gick otroligt bra, väldigt kul och motiverande när man märker tydligt att övning har gett färdighet
al3xander

Post by al3xander »

Lektion 5.

Hyggligt bra form idag, bra sömn, bra frukost och minnesövningslektion nu på morgonen är kanonbra. Var egentligen inte så sugen på att minnesträna men när jag väl satte mig ner så var det bara roligt. Men den negativa tankebanan gjorde mig lite rostig i början, dock kom jag över detta snabbt. Tänk mer positivt nästa gång.

Antingen var det en enkel lektion eller så börjar resultaten visa sig redan nu, lektionen tog mig precis 1h istället 2h som de tidigare 4 lektionerna gjort. Det känns som att anledning var ökad minnesfärdighet.

Uppvärmning.
3 minuter rulla tummarna, slutna ögon.
5 minuter fokusera på en punkt, låta tankarna flyta förbi

Övning 1.
Efter 21;14 var allt memorerat
vid 32;52 kunde jag återkalla allt felfritt.
Denna övning gick väldigt bra. Jag glömde(något man inte borde få skriva i ett forum för minnesövning, men jag är tydligen människa även jag :D) notera hur många fel, men ungefär 10-12 fel hade jag på alla 75 objekten som skulle memoreras. Det är svårare att memorera med Kedjetekniken känns det som än, vad är med ryska docktekniken och allra enklast var när man använde associationsbas + associationselement.
Bra övning och jag är nöjd med resultatet.

Övning 2.
Denna övning gick väldigt snabbt, kunde ju alla sedan tidigare så jag repeterade (visualiserade och målade siffran) en gång.

Övning 3.
Efter 1;22 var alla siffror visualiserade och avkodade. Inga fel alls här. Jag visualiserade figurkoden och sedan sa ordet, inte tvärtom. Det känns tydligare för mig att först visualisera en siffras figurkod innan jag i huvudet repeterar ordet för siffran, annars blir det samma gamla memorerade som förr när man bara rabblar saker i huvudet.

Övning 4.
Efter 1;33 var alla siffror visualiserade och avkodade. Lika här, inga fel och samma metod för att öva på min visualiserande förmåga. Känns skönt att kunna figurkoderna, det ökar mitt självförtroende för memoreringen enormt.

Övning 5.
Efter 2;35 var allt memorerat
Vid 3;09 var allt återkallat felfritt. 2 fel.
Jag hade två fel som jag fick förstärka annars gick övningen väldigt bra.

Övning 6.
Har redan gjort detta för alla siffror mellan 00-99. Ska kolla igenom den högen i eftermiddag och öva lite också.
al3xander

Post by al3xander »

NYSTART

Jag har genomfört GMU under sommaren och hade därför ingen tid att jobba med mitt superminne. Jag visste detta redan i våras då jag påbörjade lektionerna, så man kan säga att jag fått en smygstart.

Jag gjorde lektion 1 & 2 idag.

Lektion 1 gick trögt. Huvudet var segt och motståndskraftigt. Handen på hjärtat så kändes det tråkigt/jobbigt att göra detta från början. Jag kände igen övningarna och kommer ihåg alla metoder så det kändes barnsligt att behöva "börja om". Men jag har lovat mig själv att jag ska genomföra alla lektioner igen så det var bara att bita ihop.

Lektion 2 gick betydligt snabbare. Nu kände jag att de färdigheter jag övade upp i våras sitter kvar.

Mitt mål är att genomföra 2 lektioner om dagen fram till och med lektion 8, då jag har redan tidigare genomfört dessa lektioner så bör jag kunna klara av det utan problem.

Överlag kul att vara tillbaka och jag är övertygad om att kommande 2-3 månaderna kommer kraftigt öka min mentala kapacitet.
(Som ett kul sidoprojekt kommer jag träna 20minuter Dual N'Back träning/ per dag, under kommande 30 dagar.)
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Välkommen tillbaka, Alexander!

Kör hårt! :)
/Mattias
al3xander

Post by al3xander »

Lektion 3

(Jag hann "bara" med 1 lektion idag, men den kändes riktigt bra)

Uppvärmning:
5min - Rulla tummar + blunda + andas in genom näsa/ut genom mun
5min - Fäst blick på 1 punkt + andas in genom näsa/ut genom mun

Mkt bra uppvärmning, det är guld värt att göra då man känner tydligt vilken effekt det ger på fokuseringen.

Lektionen:
Lektionen gick väldigt snabbt. Klar efter ca 1h, inga egentliga funderingar eller oklarheter med lektionens upplägg.

Memoreringshastigheten är snabb, detta trotts att jag inte övat på 3 månader bortsett från gårdagen. DETTA OM NÅGOT är ett tecken på att de tekniker som mind academy lär ut är permanenta förbättringar på ens kognitiva förmåga.
Lite småtråkigt att behöva göra samma lektioner som jag klarat av. Dock så känner jag att det fortfarande övar mig så jag gör bäst i att fortsätta enligt planen.
al3xander

Post by al3xander »

Lektion 4

Uppvärmning:
4 min Rulla tummarna
4 min Fokusera blicken

Lektionen:
Första övningen vilket var ganska omfattande tog ca 15min, vilket är ganska bra tid. Hastigheten börjar verkligen bli bra nu.
Övrigt så var det bara övning 4 som var väldigt svår. Det blir mkt svårare när det är påhittade ord som jag ska försöka associera med bilder.

Allt som allt tog lektionen ca 1h 15 min, vilket är en relativt bra tid tycker jag.
ricli85

Post by ricli85 »

Var var uppvärmningsövningen med rulla tummar beskriven?
al3xander

Post by al3xander »

Här är den beskriven.
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

Jag kör oftast 4-5min samt fokuserar starkt på andningen och försöker ignorera andra tankar som dyker upp.
Post Reply