Rickards journal
Rickards journal
Fick reda på mind academy via en föreläsning som Mattias höll på företaget där jag jobbar. Där fick vi också ett exemplar av hans bok.
Jag har läst om liknande tekniker tidigare och funnit dem intressanta, men aldrig lagt ner den tid som behövst för att lära mig ordentligt och kunna använda det i flera situationer i vardagen.
Jag hoppas mind academy kan hjälpa mig att lära mig detta på riktigt nu så att jag får användning för det i min vardag.
Jag har läst om liknande tekniker tidigare och funnit dem intressanta, men aldrig lagt ner den tid som behövst för att lära mig ordentligt och kunna använda det i flera situationer i vardagen.
Jag hoppas mind academy kan hjälpa mig att lära mig detta på riktigt nu så att jag får användning för det i min vardag.
Re: Rickards journal
Är på första lektionen och försöker memorera sekvenser av ord. Det var svårt att inte tänka i sekvenser. Jag ville göra det. Och hela sekvensen blev som en historia. Jag uppfattade det som att man bara skulle tänka i par hela tiden. Men jag upplevde det svårt.
Cicero-metoden var klart mest koncentrationskrävande hittils. Det var jobbigt att välja platser och stödbilder. Att sedan plocka fram sekvens gick hyffsat enkelt. Jag valde 5 stödbilder per rum. Kom ihåg rummen i fel sekvens, men stödbilderna inom rummet i rätt sekvens.
Slutförde lektion 1. Tyckte de alfanumeriska koderna var svårast. Det kändes som de var valda helt på måfå. Försökte koda bild och koder och sedan associera dem till varandra. T.ex. 5 blev en hand (5 fingrar). FR blev en baguette (Frankrike). Sen visualiserade jag en hand som höll i en baguette. Vet inte om det var meningen att man skulle göra så, men det funkade ganska bra.
Gjorde de första övningarna på lektion 2. Finner kedjemetoden mycket svårare än ryska dockmetoden. Har mycket svårare att minnas med kedjemetoden.
Fortsatte med sifferkoder på lektion 2. Jag har tydliga bilder för varje objekt. Men när jag läser en siffra så dyker inte bilden upp. Känns frustreande. Jag kan knappt ens plocka fram rätt bild om jag tänker länge. Som om ingen koppling finns.
Slutförde lektion 2. Cicero funkar riktigt bra. Känns bra att veta att man inte tappar hela kedjan bara för att man missar en sak. Man vet att det ska vara något där, men inte vad. Sen kan man gå vidare. Känns mer uppgivet med kedjemetoden då man glömer något.
Förstod inte riktigt hur reflexminne skulle tränas för figurkoder. Ska öva lite med Android-appen.
Förstod inte riktigt hur reflexminne skulle tränas för figurkoder. Ska öva lite med Android-appen.
Kedjemetoden är svår. Jag vill föreställa mig det ena objektet mindre.
Också svårt att öva på själva visualiseringen när hastigheten (6s per association) verkar vara det viktigaste just nu.
Också svårt att öva på själva visualiseringen när hastigheten (6s per association) verkar vara det viktigaste just nu.
Koda genom konsonans var jättesvårt. Kommer ihåg bilderna jag jag visualiserat och när jag uttalar dem så låter de lite som ordet jag ska skriva ner. Men ordet kommer ändå inte fram. Svårt.
Har fått göra om några övningar helt på lektion 3 för att jag inte mints någonting. Frustrerande.