Heptatechnus Minnesdiarium

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Heptatechnus
Posts: 7
Joined: Mon 18 Jun 2012, 17:01

Heptatechnus Minnesdiarium

Post by Heptatechnus »

Jag har precis gjort klart lektion 6 och är glad att jag klarade det även om det tog jäkla tid att memorera alla landskap och städer. Figurkoderna upp till 50 sitter inte hundra framförallt inte när siffrorna står bredvid varandra i en lång följd.
Blir till att nöta mer.

Visualiseringen går bättre för varje dag men det kan bli bättre.

Dags för lektion 7 imorron, ser fram emot det.

Vilket herkuleanskt stordåd skall man då tvingas åtaga sig? :)
Heptatechnus
Posts: 7
Joined: Mon 18 Jun 2012, 17:01

Lektion 7

Post by Heptatechnus »

Dagens lektion var för mig mycket svår. Överlag lyckas jag aldrig återkalla en serie memorerad med kedjemetoden. När jag kommer till sista så har jag glömt vad första var. Jag måste sen göra associationerna igen för att det skall gå. Jag antar att det skulle gå bättre om jag tittade igenom texten direkt efter första visualiseringen av allt men det verkar fusk. :)

Som extraövningen påbjöd, memprerade jag kortleken med cicerometoden. Det gick utmärkt. Första gången. När jag några minuter efter skulle göra det på nytt - med en nyblandad lek - störde de bilder jag skapat första gången. När jag återkallade blev det liksom en blandning av bilderna från första kortleken och från andra.

Jag tror att jag behöver vänta längre. Dock hindrar det övandet så det kanske är bra att skapa flera ciceros. Så att de hinner 2
"svalna".
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Heptatechnus Minnesdiarium

Post by Florian »

Du wrote:Dagens lektion var för mig mycket svår. Överlag lyckas jag aldrig återkalla en serie memorerad med kedjemetoden. När jag kommer till sista så har jag glömt vad första var. Jag måste sen göra associationerna igen för att det skall gå. Jag antar att det skulle gå bättre om jag tittade igenom texten direkt efter första visualiseringen av allt men det verkar fusk. :)
Det kommer ordna sig. Fortsätt att köra som vanligt och haka inte upp dig för mycket på det. Snart kommer du nämligen ha ett superminne! :)
Heptatechnus
Posts: 7
Joined: Mon 18 Jun 2012, 17:01

Lektion 8

Post by Heptatechnus »

Dagens lektion gick OK. Kedjemetoden är nåt som jag aldrig får ihop, kopplingarna blandas ihop till diffusa ideer vid återkallning. När jag gjort sista kopplingen är första bortblåst. Alltid bara börja om. Ska v
L sitta efter en gång antar jag?

Vid återkallningen av saker med kedjemetoden är många kopplingar så lika och intetsägande att de glöms tex. ser ett får nåt sticker upp ur fällen, raket, romflaska? Lösning på detta ngn?

Behöver göra en stor ny cicero till så att den första jag har kan vila 1-2 dagar. Kopplingar ligger och stör.

Några tips?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Heptatechnus Minnesdiarium

Post by Mattias »

Hej Hepta!

Ang. kedjekopplingarna: Läs gärna följande artikel igen:
http://svenska.pmemory.com/articles/chain

Jag förstår inte vad du menar med att kopplingarna är lika, eftersom det hela tiden är olika bilder du kopplar samman, precis som i t ex ryska docktekniken. Du säger att kopplingarna är intetsägande. De behöver inte säga något särskilt, bara man följer kopplingsinstruktionerna med att ha två ungefär lika stora bilder, som rör vid varandra där du fokuserar på de gemensamma konturerna som uppstår av de båda objekten. Du kan leka med att helt kort försöka förstärka konturerna och se dem som vita trådar. Detta samt att du lägger märke till var de rör vid varandra. Man kopplar ihop bilderna helt mekaniskt, på så vis är de intetsägande, vilket inte spelar någon roll.

Jättebra att du fortsätter att bygga på ditt cicero-bibliotek, det behöver man göra. När du är färdig med bostaden kan du bege dig ut på gatan utanför och vägen till jobbet och affären m.m.

Good luck! :)
Heptatechnus
Posts: 7
Joined: Mon 18 Jun 2012, 17:01

Lektion 9

Post by Heptatechnus »

Lektion 9

Övning 1  

Tid: 7-10 min. (en stor del av övning 1 gjordes klart i beskrivningen.)

Återkallning : 25/25

Övning 2

Gjorde först en tredjedel av övningen då jag haft så mycket problem med kedjemetoden. Till min förvåning, efter att ha sett första siffran, mindes jag de 19 följande utan problem. 

Tid: 9 min. 
Återkallning: 20/20

Cirka 30 sek per enhet alltså omkring 10 sek per koppling, vilket måste kortas ned. En tidsbov var dock faktumet att alla figurkoder inte sitter på reflex. Jag fick tänka upp till 10 sek på vissa. 
Trots att detta bara är en tredjedel av övningen är jag ganska nöjd. Det känns lite som att jag rest mig ur askan från gårdagens nederlag. En seger. 


Det är dag 2 på samma lektion. Jag gör de två sista raderna. 

Memorering: 15 min
Återkallning: 6/40
 Med hjälp på första siffran. 


Memorering2: 8 min
återkallning: 21/40

Memorering3: 4min
Återkallning: 38/40

Tankar: hade väldigt svårt att visualisera. Det blev på sin höjd dimmiga konturer. 
Trots detta mindre önskvärda resultat lyckades jag hålla frustrationen borta och tänkte: det blir bättre, det är bara försöka igen och igen tills det går. Det ända som krävs är tid. 

övning 4

Memorering1: 12:34
Återkallning: 13/45

Memorering2: 9:34
Återkallning 35/45

Memorering3: 2:44
Återkallning: 44/45

Tankar: hade lite svårt att komma på bra bilder till alla ord. De ord jag lyckades visualisera bra, satt första gången. Olyckligtvis var den mängden inte stor. Hur som helst kom jag tillslut i princip i mål. Det är väl bara att fortsätta.
Jag ligger långt ifrån en önskvärd tid och visualiseringen behöver jobb.
Heptatechnus
Posts: 7
Joined: Mon 18 Jun 2012, 17:01

Re: Heptatechnus Minnesdiarium

Post by Heptatechnus »

Efter många dagars uppehåll, dels pga jag inte kunde figurkoderna så väl fram till 90 dels pga en liten bävan inför att memorera 60 saker med kedjemetoden. Nu är det hur som helst gjort och jag är väldigt glad att jag gjorde det. Det gick kanske inte jätte bra, men ändå känns det som jag sakta men säkert gör framsteg.

Det viktigaste är att bara göra lektion efter lektion, skriva ner resultat och gå vidare. Jag ska inte, som tidigare, sätta olika värden på min prestation, "detta var ju dåligt, osv." utan nu bokför jag resultatet och går vidare.

Resultat från lektion 10:

Övning 2

Kodning: 3:06
Kommentar: Det känns något svårare att visualisera bilderna när man ser siffrorna på rad än att se dem en efter en.

Övning 3

Kodning: 13 min.
Kommentar: Vissa siffrors bilder kom väldigt segt, några inte alls.

Övning 4

Första kodning: 17:28
Första erinring: 20/60
Kommentar: försöker fråga mig varför just dessa tjugo satt, vad skiljde min kodning på åt från de andras? Är trots allt ganska nöjd med första återkallningen.

Andra kodning: 15:22
Andra erinring 50/60.
Kommentar: detta är jag hyfsat nöjd med och jag vet att jag skulle klara alla 60 om jag kodade igen men jag vill inte fixera dessa kopplingar.

Jag är lite förvånad att det gick så pass bra som det gick. Hittills har jag nämligen haft välsiga bekymmer med kedjemetoden men det börjar väl lätta. Den andra kodningen tänkte jag ordet som jag memorerade efter att jag hade visualiserat bilden. Kanske hjälper?

Övning 5

Första kodning: 8:20
Första erinring: 22/29
Kommentar: Väldigt nöjd men måste erkänna att jag inte hade kunnat återkalla så många om jag inte hade kunnat gissa utifrån bokstavsordningen.

Andra kodning: 2:28
Andra erinring: 29/29
Kommentar: Känns bra men måste kolla upp hur en mullvad resp. iller verkligen ser ut. Visualiserade några något underliga djur.

Imorgon blir det lektion 12! Därefter ska man börja använda Memorization master, vilket verkar spännande!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Heptatechnus Minnesdiarium

Post by Mattias »

Du skrev:
Det viktigaste är att bara göra lektion efter lektion, skriva ner resultat och gå vidare. Jag ska inte, som tidigare, sätta olika värden på min prestation, "detta var ju dåligt, osv." utan nu bokför jag resultatet och går vidare.
Mycket värdeful insikt och mycket bra formulerat! Det här är det ABSOLUT viktigaste att förstå. Med denna förståelse så har man i stort sett redan klarat kursen (bara tiden för genomförandet som återstår). Övriga svårigheter som kan uppkomma är inte längre problem om man kan komma ihåg denna insikt, bara lite mer eller mindre tid tills man nått sitt mål, vilket i det långa loppet inte spelar någon som helst roll ifall det tog ett par veckor mer eller mindre att göra färdigt kursen.

It's music to my ears! ;)

/Mattias
Heptatechnus
Posts: 7
Joined: Mon 18 Jun 2012, 17:01

Re: Heptatechnus Minnesdiarium

Post by Heptatechnus »

Lektion 11

Jag har efter över en veckas paus återupptagit studierna här på mind academy! Det gick bra idag, känner att den här lilla pausen vart nyttig. Jag har noterat att jag gjort framsteg hurän små de må vara! :)
Övning 2

Kodade siffrorna till figurkoder två gånger.

Första gången: 2:24
Andra gången: 1:53
Kommentar: Lite segt men det kommer. Tydligare bilder än förr. Kan dock bli bättre.

Övning 3

Tid: 8:28
Kommentar: Några av siffrornas bilder kom inte direkt. Kommer med bruk.

Övning 4

Första Kodning: 36 min
Första erinring: Erinring: 35/99
Kommentar: Jag hade lite svårt att komma på lämplig bild till vissa ord.
Många saker som jag visualiserade blev inte så tydliga så vid erinring såg jag figurkoden tillsammans med exempelvis något långsmalt, men vad kunde jag inte se. Måste vara tydligare i kodandet. På't igen bara!

Andra kodning: Missade att stänga av klockan. Dock över 35 min.
Andra erinring: 88/100
Kommentar: Trots tiden och behovet av en andra erinring är jag mycket nöjd med 88 rätt av hundra. Jag visualiserade mycket tydligare andra gången och försökte titta över hela objekten med ögonen. (Kanske denna ögonrörelse gjorde att det fastnade bättre?)
Jag vill inte riskera att dessa bilder fixeras och avstår således från en tredje repetition.

Nu har jag installerat memory master och väntar spänt på nästa lektions start!
Post Reply