GMS utvärdering, lektion 24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
sannashalom
Posts: 5
Joined: Sat 08 Jan 2011, 18:14

GMS utvärdering, lektion 24

Post by sannashalom »

Hej!
Nu är jag också klar med lektion 24, känns oerhört skönt! I början kändes det riktigt segt i lektion 1-12, men det är som att lära sig ett helt nytt sätt att tänka på, att man bygger upp ett system som gör att man kan memorera betydligt enklare. Att GMS baseras på tekniker historiskt sätt inom teater osv. samt på dagens forskning om hur hjärnan lär sig tycker jag är riktigt bra. Att någon har tänkt ut alla figurkoder osv. åt en är ju toppen bara det! Att få svar på sina frågor från Mattias har verkligen betytt mycket. Man behöver hjälp i allt sitt lärande  Jag har redan berättat till flera av mina vänner om kursen och vad jag har lärt mig, inte minst min mamma tycker det låter väldigt bra. Att ha erbjudandet, köp två betala för en var ju inte heller fel ;P
Jag har läst biomedicin i två år och hade velat göra minnesträningen redan innan dess men fann inte tiden. Utbildningen kräver en del tid och uppmärksamhet (mindre i den andra kursmodulen) men jag är så tacksam att jag kan göra den nu under sommaren och vet att det kommer vara värt det. Är sugen på de övriga kursmodulerna och ser fram emot hur detta kommer att löna sig framöver.

Ännu vet jag inte hur jag exakt ska göra upp helt egna stöldbilder efter kursen. T.ex. om jag skulle lära mig alla mina kompisars telefonnummer, hur jag då ska tänka när jag bygger upp olika system av stödbilder. Ska jag bygga ut bilder från en bil, ett hus…? Kan tänka mig att det tar tid att komma på alla stödbilder i förväg. Men detta tror jag kommer visa sig längre fram i kursen. Mitt mål är hur som helst att bli duktig på att lära mig ny information, komma ihåg vad jag läser och ha stödbilder klara för allt detta 

Något som kan förbättras är att de tre repetitionsteknikerna redan kan nämnas när man lär sig Sveriges län och största städer så att man kan memorera korrekt redan där. Jag har sett några enstaka stavfel i lektionerna dessutom, vilket skulle kunna tittas igenom för intrycket skull – om något är skrivet utan stavfel ger det ett mer proffsigt intryck (dock är det lätt hänt! ).
Ja, superglad för kursen hitintills!

/Sanna, Uppsala
Ålder: 24 år
Fel på test: få
Tid: 28 min
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: GMS utvärdering, lektion 24

Post by Mattias »

Grattis Sanna till avklarad grundkurs! :)

Ang. telefonnummer och stödbildssystem, så har just lektion 13-24 gått ut på att bygga och fylla en databas (stödbildssystem) där telefonnummer också har memorerats som exempel. Visserligen kommer ytterligare stödbildssystem att gås igenom längre fram, men min förhoppning var ändå att du ska kunna bygga egna databaser efter denna grundkurs på samma sätt. Hojta till bara om du behöver mer hjälp!

Anyway, mycket bra jobbat! :)
Mvh,
Mattias
sannashalom
Posts: 5
Joined: Sat 08 Jan 2011, 18:14

Re: GMS utvärdering, lektion 24

Post by sannashalom »

Hej igen!

Jag inser att för varje lektion jag gör så ändras mitt perspektiv i hur jag ska använda GMS sen efter kursen, vilket gör att jag nog kommer kunna vara kreativ nog till att använda nya stödbildssystem till det jag behöver lära mig längre fram, särskilt efter det att kursen är klar och man har fått del av alla lektioner.
För tillfället tänker jag satsa på de lektioner som är kvar och öva ordentligt på Memorizing Master. Sen efter kursen vill jag utvärdera hur jag ska lägga upp all långtidsmemorering av telefonnummer, info jag lärt mig i mitt plugg - biomedicin - m.m. Jag tror att detta blir mest effektivt eftersom jag gärna vill vara väldigt strukturerad i det lärandet (telefonnr osv.) av den info jag vill kunna livslångt. Därav kan det vara bra tänker jag att först gå igenom alla lektioner. Ja, låter det som en bra idé?

Jag återkommer om jag har fler frågor längre fram ang. detta!

(insåg några egna stavfel i mitt förra meddelande - när jag själv skriver om stavfel, haha, pinsamt...)

/Sanna
Post Reply