Spela memory

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
nossod
Posts: 52
Joined: Tue 27 Dec 2011, 17:40
Location: Mariehamn

Spela memory

Post by nossod »

Vad skall man använda sig av för teknik för att dominera i vanligt traditionellt memory spel där man skall para ihop bilder.
nossod
Posts: 52
Joined: Tue 27 Dec 2011, 17:40
Location: Mariehamn

Re: Spela memory

Post by nossod »

Jag passar på att göra en egen gissning för träningens skull. Man ser ut ett särdrag för varje bild och till det kopplar man koordinaterna där bilden låg. Tex C och 6. Kan bli lite problem att hinna hitta särdrag och göra 2 kopplingar på den tid som ett kort normalt ligger framme, dessutom visas 2 kort i taget. Efter ett tag kan man förståss alla kort och då går det snabbare. Gör man dessutom figurkoder för alla positioner halverar man tiden men ändå kan det säkert vara tufft att hinna med. Dessutom lär det lätt bli att man blandar ihop kopplingar om man spelar flera spel i rad. Går det öht att använda teknikerna rent praktiskt?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Spela memory

Post by Mattias »

Yes, du är på rätt spår. Brickorna behöver ligga i rader (eller i alla fall i ett mönster så du kan numrera dem snabbt i huvudet, ligger de huller om buller blir det svårare). Koppla bilden på kortet direkt till figurkoden för siffran. Inga problem om du spelar flera spel, då kan du använda fria associationsmetoden på figurkoden. Istället för en näsa för 01, så kan det bli en näsduk, nässpray, pappersnäsduk t ex. Det behöver inte förberedas utan kan göras i stundens hetta.

Lycka till! :)
/M
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Spela memory

Post by Florian »

Tycker personligen att Memory blir tråkigt om man alltid har rätt. Har tidigare funderat på att använda teknikerna, men det är inte värt mödan. Det roligaste med spelet är ju att man glömmer, inte att man kommer ihåg allt! (Tänk efter själv: tycker du det är roligt när någon hittar ett par, eller när alla vet att båda bilderna har varit uppe, men man vet inte exakt var?) :lol:

Har vid ett antal tillfällen spelat memory med olika kompisar. Deras initiala reaktion är att jag inte får vara med, "för jag har ju ett så bra minne". Alltid lika kul när man sen sitter där och kommer sist. Så bra minne har jag! ;)
Post Reply