abstrakta ord

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Marlon
Posts: 7
Joined: Fri 02 Oct 2009, 20:09

abstrakta ord

Post by Marlon »

Varje gång jag dyker på abstrakta ord tar det mig närmare en 30min innan jag hittar något att associera med. Jag provar att hitta bilder via google, men det är svårt att hitta några bra.
I någon av de första lektionerna samt även i gms handboken fanns exempel på associationer, vilka var mycket bra för mig. Det finns inte någon referensbok även för detta som man kan använda sig av? Eller har ni andra tips?
Marlon
Posts: 7
Joined: Fri 02 Oct 2009, 20:09

Re: abstrakta ord

Post by Marlon »

Flera frågor:
Kan man använda de bilder som man redan har som stödbilder till tex abstrakta ord?
Kan man använda samma bild till olika abstrakta ord, tex: jag använde tidigare en bild av en vän för att symbolisera ordet vänskap, (tror jag ett det var) nu dyker ordet "lita på" upp, kan jag då använda min vän även för detta ord?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: abstrakta ord

Post by Mattias »

Hej Marlon,

När vi ska koda ett abstrakt ord till en bild behöver vi använda oss av kopplingar som redan finns i din hjärna. Där för passar inte Google-bildsök i dessa fall. (Google-bildsök bör endast användas när du ska bestämma dig för en bild för en figurkod som du inte har någon klar uppfattning om.)

Kodning av abstrakta ord är en träning i spontanitet, och du kommer själv märka att du blir bättre och bättre på detta när du vet hur man ska träna. Abstrakta ord är av två grundtyper:

1) Ord du känner till (t.ex. vänskap). Välj ut det ABSOLUT FÖRSTA du kommer att tänka på. Här gäller det att vara alert och uppmärksamma den tanken. Om den första tanken inte är någon lämplig bild att memorera, ta den första lämpliga bild du kommer på ifrån denna första tanke. T.ex. vänskap - första tanken: min bästa kompis. Kompisen har ofta skinnjacka, välj skinnjackan. max 3 sekunder.

2) Ett främmande ord eller bokstavskombination (t.ex. DNG). Uttala det nya ordet eller förkortningen och LYSSNA hur det låter. Välj första tanken enligt principen ovan. DNG - ding - kyrkklocka. max 3 sekunder.

Anledningen till att vi ska använda oss av den första tanken som kommer upp, är att där finns det starkast redan färdiga kopplingar i DIN hjärna och störst chans att du kommer ihåg rätt ord. Vi ska alltså inte konstruera nya kopplingar och "tillverka" den perfekta kodningen. För en utomstående kan din kodning tyckas helt fel, men så är det ofta. Det är de redan befintliga kopplingarna i din hjärna som har betydelse.

Visst, du kan använda en figurkod, OM det är den första tanken som dyker upp.

Kom ihåg att våga lita på all den information som redan finns i din hjärna. Så kommer du lära dig bli allt spontanare i bildkodningen.

Lycka till!
/Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: abstrakta ord

Post by Mattias »

Komplettering: När du fått fram en bild, kom ihåg att visualisera den och samtidigt säga det abstrakta ordet/bokstavskombinationen, så att en koppling skapas mellan ordet som ska memoreras och bilden.

/Mattias
Kungen
Posts: 10
Joined: Thu 06 May 2010, 22:46
Location: Eksjö

Re: abstrakta ord

Post by Kungen »

Det här var precis vad jag behövde läsa! :geek:
Jag går igenom allas inlägg som finns på sidan, så att jag vet vad som är sagt och samtidigt repetera för mig själv.

Abstrakta ord och förkortningar är något jag har väldigt svår med. Så tänkte att jag tar upp den här tråden igen. Så att andra läser den också och vem vet det kanske är någon mer än jag som har svårt att hitta bilder för dessa uppgifter.

TACK!!!!

/Kungen :D
DonEriko
Posts: 11
Joined: Thu 02 Sep 2010, 16:48

Re: abstrakta ord

Post by DonEriko »

Jag har verkligen jätteproblem med detta! Lektion 3 övning 5 var förut ett gigantiskt problem, eftersom jag inte fick till några ord. Men nu det löst sig där. Nu är det övning 6 jag har problem med istället! Där man ska bygga ut av de bokstäverna man har! Det var ännu svårare! Jag försöker att använda det första som kommer upp i huvudet men då blir det inte en "utbyggnad" på det jag redan har utan det blir som i övning 5 att jag tar ett ord som innehåller de tre bokstäverna.. Detta är väldigt frustrerande eftersom jag känner att jag inte kan fortsätta förens jag är helt klar med lektion 3.

Som sagt, På övning 5 trillade paletten ner och jag hajade principen, även om det tog relativt lång tid att memorera. Men nu känns det lite som jag sprungit in i en vägg.. Skulle uppskatta lite support!

Mvh Erik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: abstrakta ord

Post by Mattias »

Hej Erik!

Jag svarade på ditt meddelande i lektionsavdelningen. Du är på rätt väg, no worries! :)

/M
Post Reply