Alexander Träningsjournal
Re: Alexander Träningsjournal
Lektion 5
Kommentar: Hade lite halvtaskig sömn under natten, kände mig lite mer trött än vanligt när jag vaknade. Detta märktes i lektionen. Motivationen var PISS idag, ibland kändes det som att jag ville hoppa ut ur fönstret så omotiverad var jag. Det är skumt men ibland blir det så. Hur som så tog jag mig igenom lektionen, men det var inga höjdartider på övningarna.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummar
5 min Fästa blicken
(Märkte redan här att fokuset inte var på plats)
Lektion: (Påbörjades ca 07.00)
Övning 1
Efter 18;32 min så hade jag memorerat allt
Efter 28;43 min så kunde jag återkalla allt
(Dåliga tider tycker jag)
Övning 2
Ca 1 minut, då jag redan kunde dessa
Övning 3
2 minuter
Övning 4
2 minuter
(Övning 3&4 hjälptes ganska mkt av att jag sedan tidigare pluggat in alla figurkoder)
Övning 5
5 minuter
Övning 6
Klar sedan tidigare.
Kommentar: Hade lite halvtaskig sömn under natten, kände mig lite mer trött än vanligt när jag vaknade. Detta märktes i lektionen. Motivationen var PISS idag, ibland kändes det som att jag ville hoppa ut ur fönstret så omotiverad var jag. Det är skumt men ibland blir det så. Hur som så tog jag mig igenom lektionen, men det var inga höjdartider på övningarna.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummar
5 min Fästa blicken
(Märkte redan här att fokuset inte var på plats)
Lektion: (Påbörjades ca 07.00)
Övning 1
Efter 18;32 min så hade jag memorerat allt
Efter 28;43 min så kunde jag återkalla allt
(Dåliga tider tycker jag)
Övning 2
Ca 1 minut, då jag redan kunde dessa
Övning 3
2 minuter
Övning 4
2 minuter
(Övning 3&4 hjälptes ganska mkt av att jag sedan tidigare pluggat in alla figurkoder)
Övning 5
5 minuter
Övning 6
Klar sedan tidigare.
Lektion 6
Uppvärmning:
3min Rulla tummar
3 min Fokusera blicken
Lektion:
Övning 1: tog 17 minuter att memorera allt, vilket är på tok för lång tid. Jag hade väldigt dålig motivation idag och hjärnan var seg. Hint; något säger mig att 1 flaska rödvin under gårdagen är med och bidrar till detta.
Resten av övningarna gick väldigt segt och jag var väldigt omotiverad resten av tiden.
Tills imorgon så ska jag fundera på min motivation, visualisera varför jag gör detta och vad det kommer ge mig.
Uppvärmning:
3min Rulla tummar
3 min Fokusera blicken
Lektion:
Övning 1: tog 17 minuter att memorera allt, vilket är på tok för lång tid. Jag hade väldigt dålig motivation idag och hjärnan var seg. Hint; något säger mig att 1 flaska rödvin under gårdagen är med och bidrar till detta.
Resten av övningarna gick väldigt segt och jag var väldigt omotiverad resten av tiden.
Tills imorgon så ska jag fundera på min motivation, visualisera varför jag gör detta och vad det kommer ge mig.
Lektion 7
Kommentar: Väldigt Låååång lektion kändes det som, den var inte mkt längre än andra men på något sätt blev jag uttråkad mot slutet
Uppvärmning:
5 min rulla tummar
5 min Fokusera blicken (liggandes med benen upp mot en vägg, ökar blodflödet till hjärnan, minskar i benen)
Lektion:
Övning 1:
8,09 min att memorera
vid 14,15 återkallade jag samtliga felfritt (första försöket, 0 fel)
Övning 2:
8,48 min att memorera
vid 13,16 hade jag återkallat allt felfritt (Första försöket, 0 fel)
Övning 3:
7,10 min att memorera
vid 15,16 hade jag återkallat allt felfritt (första försöket, 0 fel)
Övning 4:
13,45 min att memorera
vid 23,48 hade jag återkallat allt felfritt(andra försöket, 15 fel första försöket)
Övning 5:
9,57 min att memorera
vid 12,58 hade jag återkallat allt felfritt (andra försöket, 2 fel första försöket)
Övning 6:
Kunde sedan tidigare, kollade igenom under ca 1 min för att repetera
Övning 7:
Tog 2,47 min att koda av alla siffror
Övning 8:
Tog 13,47 min att koda av alla siffror
Övning 9
Har redan gjort detta
Övning 10:
Kommer eventuellt göra under eftermiddagen och kommande dagar.
Kommentar: Väldigt Låååång lektion kändes det som, den var inte mkt längre än andra men på något sätt blev jag uttråkad mot slutet
Uppvärmning:
5 min rulla tummar
5 min Fokusera blicken (liggandes med benen upp mot en vägg, ökar blodflödet till hjärnan, minskar i benen)
Lektion:
Övning 1:
8,09 min att memorera
vid 14,15 återkallade jag samtliga felfritt (första försöket, 0 fel)
Övning 2:
8,48 min att memorera
vid 13,16 hade jag återkallat allt felfritt (Första försöket, 0 fel)
Övning 3:
7,10 min att memorera
vid 15,16 hade jag återkallat allt felfritt (första försöket, 0 fel)
Övning 4:
13,45 min att memorera
vid 23,48 hade jag återkallat allt felfritt(andra försöket, 15 fel första försöket)
Övning 5:
9,57 min att memorera
vid 12,58 hade jag återkallat allt felfritt (andra försöket, 2 fel första försöket)
Övning 6:
Kunde sedan tidigare, kollade igenom under ca 1 min för att repetera
Övning 7:
Tog 2,47 min att koda av alla siffror
Övning 8:
Tog 13,47 min att koda av alla siffror
Övning 9
Har redan gjort detta
Övning 10:
Kommer eventuellt göra under eftermiddagen och kommande dagar.
Lektion 8
Kommentar: Hade en ganska bra nattsömn (inte perfekt dock, och var lite trött när jag vaknade), och motivationen var ganska bra. Hade dock lite svårt att se bilderna lika tydligt som jag brukar, men det hindrade inte så mkt. Överlag en ganska bra lektion, det var mycket bra teori som gicks igenom i början.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
5 min Fokusera Blicken (i liggande ställning med benen upp mot väggen, detta är riktigt bra då det strömmar ner blod till hjärnan och du kan känna det.)
Lektion:
Övning 1:
2,57 min att memorera allt
Övning 2:
6, 37 min att memorera (Detta är INTE en bra tid)
Övning 3:
9,09 min att memorera (Också väldigt långsamt, jag hade en ganska dålig start av lektionen)
Övning 4:
2,50 min kunde jag återkalla felfritt, andra gången (1:a gången 2 fel)
Övning 5:
1,54 min (Riktigt bra tid, nu har jag vaknat till)
Övning 6:
14,20 att memorera allt
vid 20,30 kunde jag återkalla allt felfritt (2:a försöket, 5 fel under 1:a försöket)
vid 21,57 kunde jag återkalla allt felfritt baklänges (1 försöket, 0 fel)
Övning 7:
Kunde sedan tidigare, spenderade ca 1-2 min att kolla igenom alla bilder snabbt
Övning 8;
2,05 min för att koda av alla
Övning 9:
4,58 min att koda av alla
Övning 10:
4,57 min att memorera och återkalla (Var lite seg i huvudet nu)
Kommentar: Hade en ganska bra nattsömn (inte perfekt dock, och var lite trött när jag vaknade), och motivationen var ganska bra. Hade dock lite svårt att se bilderna lika tydligt som jag brukar, men det hindrade inte så mkt. Överlag en ganska bra lektion, det var mycket bra teori som gicks igenom i början.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
5 min Fokusera Blicken (i liggande ställning med benen upp mot väggen, detta är riktigt bra då det strömmar ner blod till hjärnan och du kan känna det.)
Lektion:
Övning 1:
2,57 min att memorera allt
Övning 2:
6, 37 min att memorera (Detta är INTE en bra tid)
Övning 3:
9,09 min att memorera (Också väldigt långsamt, jag hade en ganska dålig start av lektionen)
Övning 4:
2,50 min kunde jag återkalla felfritt, andra gången (1:a gången 2 fel)
Övning 5:
1,54 min (Riktigt bra tid, nu har jag vaknat till)
Övning 6:
14,20 att memorera allt
vid 20,30 kunde jag återkalla allt felfritt (2:a försöket, 5 fel under 1:a försöket)
vid 21,57 kunde jag återkalla allt felfritt baklänges (1 försöket, 0 fel)
Övning 7:
Kunde sedan tidigare, spenderade ca 1-2 min att kolla igenom alla bilder snabbt
Övning 8;
2,05 min för att koda av alla
Övning 9:
4,58 min att koda av alla
Övning 10:
4,57 min att memorera och återkalla (Var lite seg i huvudet nu)
Lektion 9
Bra längd på lektionen och bra övningar. Till skillnad från gårdagens lektion så hade jag idag väldigt tydliga bilder som jag såg, men mitt fokus var inte på rätt ställe idag. Det gick supersmidigt att memorera saker, det satte sig nästan direkt, men efter några minuter så svävade jag iväg. Mixade ihop en riktig energibomb som jag svalde precis innan, ät den vid annat tillfälle nästa gång.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummar
5 min Fokusera blicken (Liggande med benen upp)
Lektion:
Övning 1:
3,59 min att memorera
vid 4,47 kunde jag återkalla allt felfritt 1a gången
Övning 2:
23,52 min att memorera
vid 29,32 kunde jag återkalla felfritt 2a gången (8 fel första gången)
Övning 3:
13,45 min att memorera
vid 18,24 kunde jag återkalla felfritt 2a gången (3 fel första gången)
Övning 4:
Kunde sedan tidigare, tog någon minut för att kolla igenom och repetera
Övning 5:
3,52 minuter att koda alla
Övning 6:
14,06 min att koda alla
(Jag gillar inte den övningen, den har varit med de senaste lektionerna. Jag tycker inte det känns som ett bra sätt för mig att öva figurkoderna, men jag gör övningen iaf. Jag tränar även med kortlekt på figurkoderna då det känns bättre på något sätt.)
Bra längd på lektionen och bra övningar. Till skillnad från gårdagens lektion så hade jag idag väldigt tydliga bilder som jag såg, men mitt fokus var inte på rätt ställe idag. Det gick supersmidigt att memorera saker, det satte sig nästan direkt, men efter några minuter så svävade jag iväg. Mixade ihop en riktig energibomb som jag svalde precis innan, ät den vid annat tillfälle nästa gång.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummar
5 min Fokusera blicken (Liggande med benen upp)
Lektion:
Övning 1:
3,59 min att memorera
vid 4,47 kunde jag återkalla allt felfritt 1a gången
Övning 2:
23,52 min att memorera
vid 29,32 kunde jag återkalla felfritt 2a gången (8 fel första gången)
Övning 3:
13,45 min att memorera
vid 18,24 kunde jag återkalla felfritt 2a gången (3 fel första gången)
Övning 4:
Kunde sedan tidigare, tog någon minut för att kolla igenom och repetera
Övning 5:
3,52 minuter att koda alla
Övning 6:
14,06 min att koda alla
(Jag gillar inte den övningen, den har varit med de senaste lektionerna. Jag tycker inte det känns som ett bra sätt för mig att öva figurkoderna, men jag gör övningen iaf. Jag tränar även med kortlekt på figurkoderna då det känns bättre på något sätt.)
Lektion 10
Kommentar: Perfekt längd på lektionen såhär en lördagsförmiddag. jag drack något/några glas vin igår, men visualiseringsförmågan var ändå riktigt bra, alltså nästan bättre än det brukar vara. Givetvis inte ett resultat av vinet, utan träningen under tidigare lektioner.
Uppvärmning:
5 min Rulla Tummar
(Kort uppvärmning idag, behövdes inte mer heller)
Lektion:
Övning 1: Använde ca 5 min att repetera dessa.
Övning 2:
2,03 min att avkoda
Övning 3:
6,55 min att avkoda
Övning 4:
27,59 min att memorera
vid 36,06 kunde jag återkalla felfritt 2:a försöket (1a försök var 6 fel)
Övning 5:
10,52 min att memorera
Vid 12,10 kunde jag återkalla felfritt 2a försök (1a försök var 1 fel)
Kommentar: Perfekt längd på lektionen såhär en lördagsförmiddag. jag drack något/några glas vin igår, men visualiseringsförmågan var ändå riktigt bra, alltså nästan bättre än det brukar vara. Givetvis inte ett resultat av vinet, utan träningen under tidigare lektioner.
Uppvärmning:
5 min Rulla Tummar
(Kort uppvärmning idag, behövdes inte mer heller)
Lektion:
Övning 1: Använde ca 5 min att repetera dessa.
Övning 2:
2,03 min att avkoda
Övning 3:
6,55 min att avkoda
Övning 4:
27,59 min att memorera
vid 36,06 kunde jag återkalla felfritt 2:a försöket (1a försök var 6 fel)
Övning 5:
10,52 min att memorera
Vid 12,10 kunde jag återkalla felfritt 2a försök (1a försök var 1 fel)
Lektion 11
Kommentar: Jag hade riktigt bra visualiseringsförmåga samt motivationen var på topp. Eller egentligen var den inte det, men det spelade ingen roll, memoreringsträning har blivit en del av vardagen, rutin, nu så hjärnan var inställd på att fantisera lite. Blev dock väldigt uttråkad på övning 4, den tog ALLDELES för lång tid.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
Lektion:
Övning 1:
Kunde redan, tog någon minut för att repetera.
Övning 2:
1,45 min att koda (det gick riktigt bra, utan att behöva "säga" något i huvudet så såg jag bilderna tydligt och snabbt)
Övning 3:
6,02 min att koda (Gick okej)
Övning 4:
Vid 26,57 min hade jag memorerat hälften, tog 1min paus och ställde mig upp, stretcha lite.
43,01 min att memorera samtliga 99 bilder
vid 56,13 kunde jag återkalla alla felfritt 3e försöket (1a försöket 13 fel, 2a försöket 1 fel)
Övning 5:
Kunde sedan tidigare, tog något minut för att repetera
Övning 6:
3,09 min att koda
Uppgift 1:
Redan gjort.
Uppgift 2:
Skall göra under eftermiddagen.
Kommentar: Jag hade riktigt bra visualiseringsförmåga samt motivationen var på topp. Eller egentligen var den inte det, men det spelade ingen roll, memoreringsträning har blivit en del av vardagen, rutin, nu så hjärnan var inställd på att fantisera lite. Blev dock väldigt uttråkad på övning 4, den tog ALLDELES för lång tid.
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
Lektion:
Övning 1:
Kunde redan, tog någon minut för att repetera.
Övning 2:
1,45 min att koda (det gick riktigt bra, utan att behöva "säga" något i huvudet så såg jag bilderna tydligt och snabbt)
Övning 3:
6,02 min att koda (Gick okej)
Övning 4:
Vid 26,57 min hade jag memorerat hälften, tog 1min paus och ställde mig upp, stretcha lite.
43,01 min att memorera samtliga 99 bilder
vid 56,13 kunde jag återkalla alla felfritt 3e försöket (1a försöket 13 fel, 2a försöket 1 fel)
Övning 5:
Kunde sedan tidigare, tog något minut för att repetera
Övning 6:
3,09 min att koda
Uppgift 1:
Redan gjort.
Uppgift 2:
Skall göra under eftermiddagen.
Lektion 12
Kommentar: Inte supermotiverad men ändå lite taggad med tanke på att det är sista lektionen i första kursmodulen. Det känns att man går framåt!
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
5 min Fokusera Blicken
Lektion:
Övning 1:
26,01 min att memorera samt återkalla alla felfritt 3:e försöket (1:a försöket 8 fel, 2:a försöket 2 fel)
Övning 2:
3,52 min att memorera
Övning 3:
7,59 min att memorera och kolla igenom alla
Övning 4:
38,24 min att memorera samt återkalla felfritt (noterade aldrig hur många fel, var väldigt omotiverad här)
Övning 5:
15,16 min att memorera
Övning 6:
Installerat och börjat kolla igenom programmet. Skall börja träna 15 min varje kväll i samband med mitt Dual N'Back tränande.
Kommentar: Inte supermotiverad men ändå lite taggad med tanke på att det är sista lektionen i första kursmodulen. Det känns att man går framåt!
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
5 min Fokusera Blicken
Lektion:
Övning 1:
26,01 min att memorera samt återkalla alla felfritt 3:e försöket (1:a försöket 8 fel, 2:a försöket 2 fel)
Övning 2:
3,52 min att memorera
Övning 3:
Övning 4:
38,24 min att memorera samt återkalla felfritt (noterade aldrig hur många fel, var väldigt omotiverad här)
Övning 5:
15,16 min att memorera
Övning 6:
Installerat och börjat kolla igenom programmet. Skall börja träna 15 min varje kväll i samband med mitt Dual N'Back tränande.
Lektion 12
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
5 min Fokusera Blicken
Lektion:
Övning 1:
Övning 2:
3,52 min att memorera
Övning 3:
Övning 4:
Övning 5:
15,16 min att memorera
Övning 6:
Uppvärmning:
5 min Rulla tummarna
5 min Fokusera Blicken
Lektion:
Övning 1:
Övning 2:
3,52 min att memorera
Övning 3:
Övning 4:
Övning 5:
15,16 min att memorera
Övning 6: