Jennys journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Dagens lektion avslutad och nu kan jag största staden i alla landskap, och är väldigt nöjd med det. Det lyckades jag aldrig lära mej i skolan. Inte konstigt iofs....

Vad jag inte är nöjd med är hastigheten. Det går alldeles för långsamt. Förmodligen beror det på koncentrationen. När jag ser instruktionerna får jag samma känsla av att bli överväldigad och att det är hopplöst som när jag gick i skolan, och tappar fokus. Trots att jag redan bevisat för mej själv att det här är möjligt.

Ska komma ihåg att göra den där övningen för konc innan jag startar nästa lektion.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Jennys journal

Post by Florian »

Du wrote:Vad jag inte är nöjd med är hastigheten. Det går alldeles för långsamt. Förmodligen beror det på koncentrationen. När jag ser instruktionerna får jag samma känsla av att bli överväldigad och att det är hopplöst som när jag gick i skolan, och tappar fokus. Trots att jag redan bevisat för mej själv att det här är möjligt.
Vet nu inte om du syftar på själva övningarna, eller hela lektionen i sig. Men jag själv har känt likadant ibland. Vad jag gjorde då var att jag började läsa igenom hela lektionen, inklusive alla övningar. Och så funderade jag på vad lektionen gick ut på. Tex) "Övning 1 - kedjemetoden på 30 ord. Det är lugnt, det fixar jag. Övning 2, ryska dockmetoden med 25 ord. Det gillar vi......... Övning 8, öva på figurkoder." Sen lät jag det sjunka in och gjorde något annat ett tag. Och "ett tag" innebar för mig några timmar. Sen när jag skulle göra lektionen kändes allt mycket bättre, och jag kunde koncentrera mig på att göra övningarna rätt istället. Fungerade för mig - kanske för dig också? :)

LYCKA TILL OCH TACK FÖR ATT VI FÅR TA DEL AV DIN JOURNAL! =)
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Tack för tipset. Det låter absolut som det skulle va nåt för mej. Ska prova i morgon.
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Glömde naturligtvis att göra koncentrationsövningen innan. Men följde Florins tips att läsa igenom hela lektionen ordentligt innan jag satte igång, och talade om för mej själv både att jag tycker det är roligt, en av anledningarna till att jag är här, och att jag kan. Verkar bra. Tack.

Är fortfarande inte riktigt nöjd med tiden, men det gick betydligt snabbare idag. En av övningarna höll jag t o m tiden. Men jag försöker att inte va för otålig med mej själv, och i stället va nöjd med att jag gör framsteg hela tiden. Ibland små, ibland stora.

Kom på idag att en anledning till att jag inte kommer ihåg en koppling kan va att jag inte dragit upp bilden ordentligt i storlek. Märkte också om inte bryr mej om rösten som säger att jag inte ska slarva och memorerar så snabbt som känns naturlig (och det är snabbt) går det mycket bättre. Om jag sen litar på att jag kommer ihåg, och inte tror att dalahästar och ananaser ska svischa ut genom öronen om jag inte skyndar mej, och tar bättre tid på mej vid återkallandet så går det riktigt bra.

Intressant med färg. När jag memorerar figurkoder har alla siffror en intensiv lackröd färg (som tonat bort när bilden väl sitter) utom 46 som helt plötsligt har en väldigt väldigt vacker blå färg. Sen blir det rött igen. Har väl ingen praktisk nytta, men är vackert är det.

Kommer inte heller ihåg svart. Det var nästan omöjligt att få 17 och 24 att fastna. Började misstänka färgvalet. Efter ett par dagar bytte jag ut mitt svarta nystan till ett fluffigt ljusgrönt, och det satt med än gång. Behöll min TV i rent experimentsyfte men bytte ut den idag med. Och kommer ihåg den. Så kan det gå.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Jennys journal

Post by Mattias »

Bra jobbat!

Jag skulle dock inte rekommendera Florians taktik att läsa igenom hela lektionen först. Läs bara igenom den övningen du har framför dig just för stunden och ska göra. Att läsa resten innan du kommit dit har du inget att vinna på, utan snarare en hel del att förlora på. Det är totalt kontraproduktivt särskilt när det gäller motivation.

Mvh,
Mattias
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Denna dag skall firas ;)

Hade som enda fokus KONCENTRATION - beordrade mej själv innan att vad för tankar som än dök upp i huvudet - SE
Glöm allt tidigare, oavsett om det verkat bra eller inte. KONCENTRERA DEJ. Tog med mej tipset att räkna när jag visualiserade.

Saker om hände idag och som inte hänt förut.

Jag höll lektionstiden. Med god marginal.
Klarade sex-sekunder, klarade att gå vidare när jag ville stanna upp.
Räknade...
Räknade...
En lucka efter första rep första övningen
(brukar behöva tre, fyra rep och då brukar det vara väldigt glest första återkallningen).
Räknade...
Andra övningen satt allt efter första rep.

Glad och nöjd ska jag skutta ut i närmsta vattenpöl.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Jennys journal

Post by Mattias »

Party, party! :D
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Lektion 9 och första gången jag avbrutit en lektion. Det gick ännu lite bättre att memorera och återkalla än i går. Men när det var dags för siffrorna var det tvärstopp. Jag har övat med mina kort ofta och igår satt allt tom 60 väldigt bra och upp till 70 så där. Har ingen idé om varför det inte funkade idag, men oroar mej inte särskilt utan tänker bara att jag ger mej på det i morgon igen.

Apropå bilder. Intressant att jag efter just den här lektionen upptäckte vad den där rutan som dyker upp när man är klar är. Efter första lektionen var jag förmodligen så mosig i skallen att när den dök upp såg jag bara färg och form och tänkte Facebook (varför nu FB skulle dyka upp här), tryckte nej och var nöjd med det. Och tolkningen fastnade med än gång. Men nu har jag kopplat om den. Och långtidslagrat... ;)
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Har kört en lektion om dagen sen start så jag gav mej själv en dags ledigt efter lektion 9. Det var nog bra. Om min hopplöshet inte för dödsstöten av den här kursen vet jag inte vad som skulle kunna knäcka den. När jag startar lektion 10 och ser att jag ska memorera 60 bilder vill jag bara stänga av och göra nåt helt annat.

Men tar krafttag - om jag lyckats med 40 bilder går nog det här med. Påminner mej om KONCENTRATION och schasar iväg HP. Memorerar en gång och kommer inte ihåg nånting. HP skuttar och tror att det ska bli TV istället. Får 06 i huvet i stället.

Memorerar en gång till, kommer ihåg typ fem bilder. På det igen, kommer ihåg spridda skurar.

Efter fjärde gången skriver jag ner hela serien. Och det här tycker jag är så märkligt, för jag tycker inte att jag ser bilderna utan bara skriver som ett rinnande vatten. Det är två bilder jag behöver visualisera ordentligt för att komma ihåg. Men resten bara rinner fram.

Tycker att jag haft en backlash när det gäller siffrorna, och att det varit svårt att få bilderna att fasta efter 50. Men det verkar inget problem med alfabetet. Intressant. Men det är bara att nöta på...
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Har gnetat på, kämpat, provat olika strategier denna vecka men det verkligen helt hopplöst för tillfället. Hur ska detta någonsin vara möjligt. Enda hoppet just nu är min envishet. Och den är stor. Ack ja.
Post Reply